Kraftfoder
Ni som ger era kraftfoder av alla sorters, varför gör ni de egentilgen? Varför räcker det inte bara med Havre/korn å betfor?

min sköt häst får havre korn betfor o mineraler:Psen vitaminer ibland och tidigare ha hon fått glykosamin åxå för att hon är rätt så gammal o de är bra för lederna m.m..fast ja tro inte hon får de jusst nu, gör inte iordning maten åt henne så ja vet inte riktigt:P
Hmm om man börjar i den änden när det gäller Foxen att hon hade inga muskler samt dåligt hull. Då skulle inte havre räckt. Därför komplettera jag med Lusern. Sen som lite "godis" till hästarna fick dom müsli. Och Corall behövde diverse tillskott pga att han hade dåliga hovar. Men nu i höst är tanken att Foxen ska få havrekross, betfor, lucern samt fodermorötter. Och mineraler samt grovfoder. Ev rapsolja för pälsens skull.
Jag tycker inte att det är spec mkt men men =)
jullan och ottino får inte kraftfoder. absolut inte säd (havre, kli) shy-feeder får dom för vinterpälsen just nu. det häller vi i krubban bara så slickar dom upp det.

Varför får dom inte det hjullan?
#3: är shy-feeder bra för pälssättningen i höst alltså? - gör det att de sätter mer päls eller vad?
undrar Tessan - nyfiken i en strut =)
#4. för att dom inte behöver det.
#5. det är b-vitaminer vilket hjälper vid pälssättning och fällning!

#6# Har ni analys på höet? Isf kan man få veta värdena? Har ännu inte skickat in analys än vore kul att få höra några värden i år.

Bus får müsli, tycker att det är kanon. Dels för att det är hygieniskt då hon har kronisk hosta (inget damm alls) o smidigt. Den innehåller korn så vid behov så kan jag själv ge extra havrekross. Vill inte ha färdigfoder som innehåller havre då hon vissa årstider inte fixar den. Hon får även lite betfor o kli m salt o e-vit.
Klart att det ibland räcker m korn/havre o betfor men kanske behövs lite extra vit o mineraler. Men viktigt är en analys på höet för att ha lite humm om vad man egentligen ger.
Våran d-ponny + våran unghäst får Krafft Groov för de har så lätt att gå ner i vikt. D-ponnyn är dessutom så het så hon kan inte få nåt med energi i, inte ens korn. Det får unghästen+ att han får havre, betfor å god müsli som är bra för magen, utan energi alltså. det får även d-ponnyn. våra ndra får Krafft ponny för att de ska "slippa" att ändast äta havre hela dagarna;) de får även lite müsli. Vi ger även shy-feeder B för pälssättningen å för att det är gott. Mineraler och pump-mineraler som jag tappat namnet på… Lite olivolja för hovarna får de oxå!
Min gamling får förutom hö i höst: helhavre, betfor, Edel lusern, Krafft Miner Blå pellets, foderjäst, linfrö, Flexijoint, biotin, kiselgur, bakteriebalans eller Probimin när behövs (magen), Tokosel och b-vitaminer.
Tål ej pellets, bara Edel lusernpellets och Krafft Miner blå pellets.Ej såna pellets som Krafft, Hippo och Mustang.
Nej, vi har inte fått analys på det än, men det ska väl komma närsomhelst antar jag. våra hästar går på bete nu, så nå analys är inte aktuellt än för våran del.