Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 2698 ggr
jumpingqueen
0

Nu har han kommit!

Idag tog vi hem våran egen uppfödning. Det är dags att rida in honom. Han som gått som vildhäst i tre år. Alltså sen ett års ålder…

Han var JÄTTESNÄLL att lasta. Det tog bara 5-10 minuter att få in honom! När vi kom hem fick han in ett bett i munnen för första gången i sitt liv å sen blev han ledd lite. Vi borstade å lyfte hovar. HAn var URSNÄLL!

Men han är en bamse, trots sin ringa ålder är han 168cm å i tränset fick va ha längst ner på extrafull!

Vi tog  inga bilder idag tyvär, vi glömmde kameran, men imorron ska vi fopta så det ryker;)

mazze
0

Hoppas att det ska gå bra o lycka till! Väntar spänt på bilderna…

jumpingqueen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack så mycket. Det tror jag nog… HAn e ju så snäll. HAn är väldigt smal tyvär, å så har han fått sin andra (!!!!!!!) taggtrådsskada nu igen.. INte så vackert, men den här gången var det inte så farligt som tur var. Men han är inte direkt nån skönhet, men söt e han.. Du får se på bilderna!

HAr ju bild från när han var lite… Kolla in!

gejsa
0

Har ni unghästarna i en hage med taggtråd????

mazze
0

#2 Han var ju jättesöt o vilket härligt tecken i huvudet. O som Gejsa frågade; Taggtråd?

jumpingqueen
0

#3 Tydligen! FAst det var inte hemma hos oss, han stog hos samma uppfödare som födde upp en utav d-ponnyerna jag har nu. HAn som äger stället sa ingenting om att det fanns taggtråd å man tror ju inte det… Efter första gången gick vi igenom hagen å hittade lite, som vi tog bort. Men tydligen fanns det mer… Våran pålle har oturen att få det två gånger, men ingen av de 25 hästarna som går där varje år har fått det.. BAra en häst tidigare som fått det i den hagen, å det e min d-ponny!

jumpingqueen
0

#4 Ja visst e han söt.. Synd att han inte e lika vacker i kroppen;)

Läs nr 5

gejsa
0

Så det är bara din häst som fått taggtrådsskada två ggr. Plus din andra ponny en gång. Men inga andra hästar av 25 st. Det verkar ju underligt.

Tur att det snart är förbjudet med taggtråd.

E_hjo
0

#7 Håller med! =)

jumpingqueen
0

#7 Jaa.. e det inte konstigt?? Men ponnyn fick skadan för ca 10 år sen, å då var det taggtrådsstaket i den hagen… Vi ägde ju inte henne då. Men det va så att blixten träffade henne, så hon fick panik å rusade rakt in i staketet…

tessa
0

#9: usch vad hemskt, taggtråd är ett fördärv!! =(

- men lycka till med bamsepojken!

jumpingqueen
0

#10 Tack så mycket!

emsems
0

väntar spänt på bilder!

jumpingqueen
0

#12 Dom kommer imorron!Skrattande

Mandysan
0

Lycka till med bjässen!;o)

jumpingqueen
0

#14 TAck det kan behövas! FAst han är väldigt snäll, å gör inget dumt. Men som med alla unghästar är han ju oberäknelig. KAan ju lätt bli rädd för något å utan en tanke rusa över massor med människor

gejsa
0

Ja du det kan gamla hästar också göra. En häst är ju ett flyktdjur blir dom rädda så springer dom.

jumpingqueen
0

#16 JA det är klart! Trodde du nåt annat eller?

gejsa
0

Inte jag. Jag svarade dig.

jumpingqueen
0

#18 jag skrev aldrig att det var för att hon var ung. Utan att det hände för 10 år sen… Inte riktigt samma sak!

jumpingqueen
0

Lite bilder på honom kommer här…

I boxen!

jumpingqueen
0

På gårdsplanen i profil

jumpingqueen
0

I hagen. Den "lilla" ponnyn bredvid är maxad d-ponny;)

jumpingqueen
0

En bild på hans huvud i hagen.

__iE
0

fin =)

ser riktigt stor ut jue ;P

jumpingqueen
0

Japp visste e han. Men vacker att titta på är han inte. Men sååå himmla söt å snäll!

Men bilden med ponnyn är nästan bäst, för då ser man HUR stor han verkligen är!

emsems
0

hahha han såg otroligt stor ut vid ponnyn. och han kommer nog växa lite till! ska bli kul att se hur han utvecklas närmsta åren!

som du sa var han ju lite smal, men det får du ju snabbt till! han var riktigt fin iaf! Lycka till med honom!

emsems
0

en följdfråga jag kom på så här i efterhand, eller 2 st!

vad är det för stam på honom? (antar det är ett halvblod)

var han helt ohanterad innan han gick på lösdrift? eller det står att han var hanterad till 1 år.. tänkte bara, det är ju otroligt att han är så medgörlig! tyckte iaf att han såg superfin ut! (självklart emd små saker man får blunda för, när dom är i växar-åldern!)

jumpingqueen
0

Japp, han är VERKLIGEN så stoooooooooor. Men jag tror han kommer bli en bra hopphäst. Blir han inte det blir han väl en skogshäst till mamma;) hehe

Mmm… synd att jag inte fick något kort på han taggtrådsskada, det tar nog lite längre tid att få bukt med. Men om en till två månader får han gå ut på lösdrift igen. Å sen blir det full rulle nästa år… Men hoppas vi hinner ge honom lite hull, men det är jkonstigt att han är så smal, för de har massor med gräs i hagen, dessutom fri tillgång till hö. Han är nyligen avmaskad…

jumpingqueen
0

#27 e Zeppelin (svårklass) ue saluut (svårklass) Har för mej hans pappa oxå gisck svår klass..  u Chloé (vårat sto vi tog bort i våras efter 11 år…) ue. Rocky (svår klass) ee Romantiker (svår klass)  uu Svårklass sto eu svårklass sto. Så attan om inte han kan hoppa! Heheh Hoppas du fattar något…

Vi höll på med honom när han var "noll år". Den vintern stog han inne, så vi höll på med honom varje dag. Å den sommaren gick han ute.. Så egentligen bara vinterna det ret han skulle fylla ett höll vi på med honom. Sen har han gått på lösdrift… Ja, helt otroligt, eftersom hans mamma var helt knäpp. Men det berodde förståss på attt hon var misshandlad som liten. Därför sparkades hon å bet å höll på

emsems
0

men, nu är jag dåligt insatt i uppfödningsvärlden, men varför vill du släppa ut honom igen? är det inte skönt att få börja jobba med honom, inte rida kanske, men hantera och tömköra, löshoppa, m.m. En vän till mig har nämligen föl, och det är ofta emd och löshoppar (bara i princip bommar då men), för att vänja henne och benen inför framtiden.. finns det någon fördel med att ha hon lösa?

att han är smal är ju itne så konstigt, dom skjuter i höjden och tappar ofta hull. det kommer tillbaka.

jumpingqueen
0

#31 Vio har en annanasyn på det hela.Vi ska nu rida in honom. Å vi kommer hoppa honpm både med och utan ryttare. Men eftersom han är så stor å fortfarande ung, så vill vi inte knäcka honom, så vi släpper ut honom om nån månad igen, så han får "smälta" vad han lärt sej. Det blir gansk mycket för honopm nu, men sen får han vila. :D

Okejj, tack det var lugnande!

emsems
0

Ok intresant! synd att jag bor så långt borta, hade supergärna kommti och tittat på honom. tycker han ser väldigt trevlig ut. typ en sådan häst som jag skulle vilja köpa mig i framtiden..

berätta gärna hur det går!

__iE
0

#25 jo på den bilden såg man hur stor han va, men också på den bilden #21 :D

Sandra
0

Men shit! Du hittade ingen större häst eller? ;P

Seriöst så tycker jag han ser fin ut, men jag är å andra sidan inte den som ska döma heller =) Det ser ut som om (antar att det är din mamma på profilbilden?) ser ut som en hobbit i jämförelse mot den stoooora hästen. Skön bild tycker jag! Ser supersnäll ut!

gejsa
0

#19# Låtsas du inte förstå med flit eller?…

Du skrev (Men som med alla unghästar är han ju oberäknelig. KAan ju lätt bli rädd för något å utan en tanke rusa över massor med människor )

Då svarade jag inlägg #16# osv…

gejsa
0

För övrigt är det rätt att skynda långsamt. Tycker bara att det är konstigt att ni ska börja hoppa med honom i en månad nu när han är helt ohanterad. Långa skritturer rekomenderar jag i stället för att hoppa. Hoppar gör man sedan när man har byggt muskler iaf sitta på ryggen och hoppa.

Ja, han såg otroligt smal ut. Man ser ju revbenen på alla korten. Han behöver nog annat än bara bete och hö.

jumpingqueen
0

#32 Vad kul att du tycker så! Jag lovar att berätta hur det går i fortsättningen. Idag Provade vi sadel. Han gjorde INGENTINg, han tittade inte ens. När sadelgjorden kom på reagerade han inte, men när vi "drog åt den" ( ingenting lixom) Tittade han lite undrande på oss! 

#33 Ja eller hur! Tur är det att han är snäll!

#34 Vet du att när han föddes fram till att han var ungefär 1,5 var han så liten så vi var tvugna att ha veterinär ute jätteofta, så han kunde få massa med olika saker. Det kan man inte tro nu! Men han är ju fin, fast han e ju min, så då tycker man ju alltid det. Fast i och för sig, jag älskar ju alla hästar å tycker dom är jättefiiina! Hehe

#35 & 36 Okejj, sorry missförstog eftersom du aldrig skriver vilket inlägg du svarar!

Men nu är det ju så att han aldrig hinner bygga upp tillräckligt med muskler på en månad. Dessutom kommer han ju tappa alla muskler sen i vinter. Vi tar hem honom nu för att vänja honom vid ridning. Inte för att bygga muskler. Visst e han smal. Men snart börjar ju vinterlösdriften å då får dom kraftfoder 2 ggr om dagen+ fri tillgång till hö, hösilage och halm!

gejsa
0

Jo då, jag svarar alltid med #nr# om det är något annat inlägg mellan svaren. Nu var det ju inte det och det är ju din tråd så dom flesta som jag gör så med förstår. Konstigt att inte du förstår.

Du skrev nyss i inlägg #31# att ni ska rida in honom, hoppa med och utan ryttare. Då svarade jag dig att det är för tidigt att göra allt på en gång på en månad. Ska man hoppa med hästen och sitta på så måste hästen ha fått bygga muskler. Sedan bryr jag mig inte om hur ni gör för jag tycker att det är fel. Det var det jag reagerade på och därför skrev jag. Du behöver inte skriva det fler gånger.

gejsa
0

Det ska aldrig behöva gå så långt att unghästen blir så smal. Den växer ju hela tiden och behöver då all mj och smrp som finns att tillgå. Får hästen för lite så blir den smal och kan även få dåligt skelett. Det visar sig oftast efter många år. När hästen är äldre. Håller tex inte lika länge i ridning och just hoppning som du säger att hästen är ämnad för måste ju få rätt foderstat när den växer för att hålla. Eftersom det sliter så mycket på kroppen att hoppa.

jumpingqueen
0

#38 Inte så konstigt eftersom du är den ända hittils jag stött på som gör så. Dessutom så svarade du inte på mitt inlägg innnan, därför utgick jag ju ifrån det.

Nevisst, jag ska inte svara mer. För jag antar att du förstår VARFÖR vi gör så, eller?

#39 LÄs vad jag svarade nr 34. Så förstår du varför kanske. INget vi kan göra något åt nu… TYVÄR! Men JUST EXAKT NU får han massor med proteiner, kolhydrater, fett å sånt som e nyttigt;) Men har en känsla av att du gillar att försöka säga negativa saker om mig å mina hästar. Eller har jag fel gejsa?

NinaToy
0

#39: Vad är mj och smrp förnågot?

gejsa
0

Tycker att du ske ge dig nu va. Om du tittar lite längre upp så ser du att jag svarade dig direkt även nu. Och det finns faktist fler som svarar direkt utan att skriva nr.

Visst kan man göra något åt det direkt när man ser att hästen börjar tunna ut så får man ge mer mat eller flytta från lösdriften. Så är det ju bara. Har man häst så får man se till att den får ordentligt med mat och kan den inte gå upp på lösdriften så får man ha den hemma i stallet. Det kan ju t o m vara så att den inte får äta i fred för någon annan häst på lösdriften.

Nej, jag förstår inte varför ni gör så med hästen. Har aldrig hört sådant inridningssätt faktist. Verkar inte riktigt juste för hästen tycker jag. Vi brukar rida in våra hästar med några månader i taget och def inte hoppa och sitta på. Löshoppa gör vi några ggr per år bara.

Nej, jag är inte negativ försöker få dig att förstå bara. Men det tål du ju inte. Då kommer taggarna ut på en gång. Lite trist fakstist.

gejsa
0

#41# Mj är megajoul är energi. Smrp är smältbart råprotein som gör att man bygger muskler och växer rätt. Det är sådana värden som man får när man tar analys på hö tex.

jumpingqueen
0

#42 Nej ärligt alltså. Jag har inte sett nån som gör så tidigar. Jag trodde du följde efter på vad jag svarade dej… Men tydligen så inte…

Men nu är det ju så att lösdriften är VÄLDIGT långt bort, å eftersom han står hos en person som hållt på med unghästar i 45 år litar ju vi på honom.

Men ärligt talat. Du måste veta varför VI gör så med hästen. Du behver ju inte förstå varför vi gör så.

Taggarna kanske inte kommer ut om man börjar litre trevligt. eller hur? Skrattande

gejsa
0

Ska kanske säga detsamma till dig ang taggar eller inte. I mitt inlägg nr #36# började jag inte elakt.

Men vad du har berättat om lösdriften så skulle jag iaf inte anlita en sådan. Lämna bort det bästa man har till någon som tex har taggtråd som du har berättat om. Det spelar ingen roll om han har haft lösdrift i 50 år eller 1 år. Man har bara inte taggtråd i en hästhage och allra helst inte i en unghästhage. Hade jag varit er hade jag iaf letat upp en annan lösdrift i sådana fall.

jumpingqueen
0

#45 Men alla uppfattar ju det mesta olika…

Men han tog bort all taggtråd efter att d-ponnyn hade fastnat i det. För tio år sen. Sen att våran lyckades fastna två gånger.. Det är en hemlighet för oss alla. Men han ska tillbaka dit då vi inte kan hitta nån bättre, tycker vi. Han får stödfodring å så, mer kan vi inte göra vad jag vet. Vad tror du?

gejsa
0

En sista fråga! Du sa att det var 10 år sedan D-ponnyn fick en skada en gång på taggtråd. Men unghästen som bara är 3 år har fått det två ggr på 3 år. Alltså kan han ju inte ha tagit bort den. Eller hur?!

jumpingqueen
0

#47 Ja, visst e det konstigt att han lyckades hitta de nånstans i hagen som har dryga milen som omkrets. Mamma å ja har dessutom plockat bort lite som vi hittat när vi hälsat på nån gång!

Men du som är så duktig på foder. VAd ska vi göra tycker du? Något förslag?

gejsa
0

Jag har inte sagt att jag är duktig. Men jag kan iaf göra foderstater hjälpligt åt många hästar. Jag sitter inte och skryter precis. Utan försöker hjälpa folk som inte kan och försöka få dom att förstå. Det är en viss skillnad. *ler*

Ja, som jag skrev förut. Eftersom hästen är så pass tunn så skulle jag behålla honom hemma i vinter. Det räcker med dom åren på lösdriften. Han kan ju få ha lugn och ro hemma också med en bra foderstat. Han orkar prestera mera när han har fått rätt mat som ung tex. Om han står så pass långt bort som du skriver så kan ni ju inte åka dit och kolla upp hästen då och då.

jumpingqueen
0

#49 Okejj, men andra säger att du är bra då. Ävenm fast jag mest litar på mamma å mej.

Men du har inte nåt förslag på mirakelfoder?

gejsa
0

Nej, finns inget mirakelfoder som bygger upp en häst på en månad. Däremot om du hade analys på höet och han skulle stå hemma så kunde jag hjälpa dig.

jumpingqueen
0

#51  Rättelse! inte som han ska ha bara en månad, utan så länge det behövs…

Hö analys därifrån har vi inte heller tyvär. Men om vi SÄGER att det är normala värden. VAd skulle du säga då. Tänk då på att han har fri tillgång till allt möjligt i stråfoderväg…

gejsa
0

Man kan inte sitta och säga att det är normalvärden när man inte vet ett dyft om innehållet. Jag tycker att det är vanskligt att sitta här och skriva vad hästen behöver äta. Ifall om det inte alls stämmer med värdena. Om jag ska säga någon så vill jag nog helst veta värdena. Lite svårt också när dom har fri tillgång. Hästen kan äta 8 kg eller 15 kg hö om dagen. Då stämmer det inte alls med vad jag skriver.

jumpingqueen
0

#53 Eller 30 kg kan dom ju oxå äta. Eller hur? Nevisst, de bevisar att du inte har nån egentlig känsla, utan måste veta allt på pricken innan du kan följa handboken… Har jag rätt?

Mandysan
0

#54 Det är lite svårt att ens försöka gå på känsla ifall man inte har sett hästen IRL..;o)

jumpingqueen
0

#55 för vissa är det inte det, men för vissa är det det. :D

gejsa
0

#54# Blev du arg? Fick du inte det svar som du ville ha eller? Omoget av dig iaf. Gladhandbok!!!

jumpingqueen
0

#57, just nu är jag på jättebra humör, då han redan ser bättrwe ut om mökligt! Å dessutom har jag skrittat på honom idag! e han inte OTROLIG, efter bara tre dagar!!!!

Det behöver ju inte vara omoget. Det kan ju vara så att jag känner många väldigt skickliga som kan svara på sådant… Skrattande

hjullan
0

#58. kul att höra! ett bra humör är aldrig fel ;);)

jumpingqueen
0

#59 Men är han inte otroligt duktig, efter tre dagar lixom.. Å jag har suttit och skrittat på honom, visserligen med ledare, men ändå!

hjullan
0

Jo, det låter jättebra, speciellt om han inte varit hanterad på så länge som du säger (kommer inte ihåg hur länge exakt)

jumpingqueen
0

#61 tee år. Men när han var nyfödd fick han stå ut med mycket, för att det skull bli enklare för oss.. Vi tränade med filtar å höll på med sånna saker!

lisette
0

#60 varför skynda med allt? han kommer ju inte att kunna ta in allt ni "utsätter" honom för. skynda långsamt… :D

jumpingqueen
0

#63 Men det är så att vi har ju bara en månad på oss, sen har vi ingen stallplats längre… sen blir han inte hanterad på ett halvår igen. Å han e så lugn, hade han inte varit så snäll, hade vi ju inte gjort allt dett på så få dagar. Men han är ganska mogen, känns det som. Å om han kommer ihåg LITE till nästa år, så är ju de bra. Då behöver vi ju inte börja om helt från början.

Idag så låg det en pressenning(????) på gårdsplanen. Mamma bara ledde honom över den, utan att han reagera på fladdret!

mazze
0

Håller m #63 Varför skynda? Speciellt om han dessutom är så stor o säkert växer mera. Varför ska han hoppas så tidigt? Viktigast i den här frågan är väl ändå att få upp honom i vikt, finns en risk att han rasar mer iom inridningen.

lisette
0

#63 förstår att ni vill jobba med honom. det är bra att jobba med hästen o sen låta det sjunka in. men det händer ju så mkt med honom på en månad. han blir helt färdig i huvudet. det märker jg på min brago som är ett år. har vi gått en runda med honom o han får en massa nya intryck är han slagen sen…

jumpingqueen
0

#65 Kanske svårt att först varför. Men VI tycker att det är dags nu. Med hoppas måste ni förstå vad vi menar med hoppning i den här ålder… Vi ska ju inte direkt hoppa bana på 150… Utan mer hoppa enstaka hinder kanske upp till 50 cm ( nästan ända upp till hans kronrand hahah;)) VAd vet vi. Vi är mycket rädda om hästen å skulle ALDRIG utsätta honom för saker vi tror är farligt. Vi är och kommer vara MYCKET uppmärksamma på att han hela tiden mår bra! Det lovar jag!

jumpingqueen
0

#66 Glöm inte att denna häst är fyra. Men vi tycker han är ovanligt mogen i huvudet och skulle vi märka att det blir det minsta svårt för honom så slutar vi på sekunden. MEn som föl var han mycket ompysslad. Så det var inte direkt nytt för honom att ha nåt på ryggen, eller sånna saker. Det som är nytt är väl mest tyngden…

Älskar_hästar
0

Orkade inte läsa allt . Kanske kommer och stör i något , men ialla fall =) Han är verkligen vacker ! Men smal , den stackarn :/ Men lycka till med storingen ! :D

jumpingqueen
0

#69 Ingen fara;) Ja visst e han stor, å smal.. Men han är på bättringsvägen!