Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1560 ggr
hjullan
0

självinsikt

nu ska vi lära oss genom att berätta våra egna brister , alltså det vi behöver träna mer på. (ridning, körning, stall, hantering vad som helst som har med hästar att göra, som ni brukar göra) tips på vad man kan göra för att förbättra sig själv är såklart välkomna av de andra medlemmarna! jag börjar.:

• när jag hoppar, så hoppar jag alltid före hästen i sista språnget alltså.
  • har väldigt svårt för att rida lugnt. hela tiden ökad trav ökad galopp.
  • andra brukar säga att jag är galen när vi rider ut för då är det samma sak.. öka hela tiden.
  • har svårt för att koncentrera mig på dressyrlektioner och ridning utan "mening" misstolka inte nu.. men menar att rida på banan utan att det finns nåt hinder, nån övning (t.ex koner, osv) dvs ren bana o rida dressyr där! det är uttråkande.
Ottino
0

"Ren bana och rida dressyr där" bland det roligaste inom ridsporten tycker jag Kyss

Saker jag är sämre på:

Hoppning; när det gäller att samla in hästen före och efter hindren. Det blir mest att jag låter Ottino fixa jobbet själv. Hoppning överlag tycker jag kan vara både jobbigt och slitigt.

Lägger till mer när hjärnan är uppladdad.

Struten
0

*har rätt dålig sits (skulle behöva dra bak axlarna, men ja tycker de känns så stelt när ja gör de)

* jag o heta hästar går inte ihop, och samma me hästar som lätt stressar upp sig då ja har rätt svårt att hålla mej helt lugn om den drar iväg eller blir rädd eller nått..men de är väll en vane sak de börjar faktist bli bättre nu när ja rider mer än tidigare har ja märkt

*men dom får inte va extrem sega som endel gammla  ridskole hästar som inte vill gå fram då ja inte har speciellt mycke ben (rätt klena ben om ja säge så)

de är va ja kommer på jusst nu finns säkert merFlört

Therese_Melberg
0

* sitsen, drar upp hälarna när jag ska göra något som jag tror att hästen tycker är svårt, när jag ska skänkla på mycket. Typ när jag ska fatta galopp ur skritt eller liknande.

*lutar mig åt höger när jag hoppar, vilket brukar resultera i att jag nästan drar med mig hinderstödet på sista hindret när jag hoppar studs..

kommer väl på mer senare..

Emmelie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm.. Jag måste lära mig att hålla ett högre grundtempo vid hoppning och låta hästen sköta saker mer på egen hand då jag gärna vill kontrollera varenda liten rörelse och ofta kortar hästen för mycket.

Kommer inte på mer för tillfället..

Struten
0

kom på nu när ja läste att ja åxå drar upp hälarna när ja ska skänla eller så men ja tro de ha blivit lite bättre nu när ja skaffat stövlar då är de inte lika lätt o gö de:P

Peppe
0

kan man inte lägga till det man är bra på oxå? så man skriver både och…?

Negativt

• har jättesvårt att sitta i traven.
  • tittar gärna ner i galoppen
  • om jag blir väldigt trött i axlarna så blir jag lätt lite hård i handen och fastnar
  • blir ibland lite passiv i anridningen mot ett hinder om jag inte koncentrerar mej

Positivt

• lätt och känslig i händerna (så länge jag inte blir trött i axlarna Flört)
  • naturlig rätt sits
  • ENVIS som synden
  • vet mina brister och hur jag ska komma åt dom. (tar dock tid att lära om sig, måste ständigt påminna mig själv)
  • har sinnesnärvaro vid nödsituationer och stressar aldrig upp mig (har varit med vid ett antal händelser genom åren, allt verkar hända när jag är med)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Det som jag är dålig på är att jag lätt kurar ihop mig i sadeln, alltså jag drar fram axlarna något. Hade mer "perfekt" sits tidigare (8:or på tävlingar) men efter all skogs och unghästridning har jag slöat till tyvärr. Jag är ofta lite tidigt i hoppningen oxå, hoppar gärna före hästen men det har ändå blivit bättre nu.

Thea
0

hjullan: Prova att tänka att hästen ska lyfta dig ur sadeln i sprången. DU ska inte resa dig ur sadeln! Har själv haft det problemet men med detta tipset och lite övning blev det genast bättre. Kan dock fortfarande i vissa språng ligga före hästen.

Ang tempot…..AAAAANDAS! Tror att DU behöver lugna ner DITT tempo och så kommer hästens tempo att sänkas per automatik. Prova att andas lugnt och räkna 1-2-3, 1-2-3 i det tempo du vill rida. Och travar du ska hästen ta ett steg vid varje siffra. Svårt, kräver mkt fokus, men effektivt! 

Jaha, då ska vi se:

* Behöver RÄTA UPP mitt överliv i all ridning. Tränar på det                men har långt kvar.

* Behöver hålla ett bättre grundtemp och en bättre galopp i            banhoppning. Mer ridning alltså!!!

* Sluta "hetsa" hästen i hoppning "Hoppa då….HOPPA…!" utan        vara mer iskall och låta hästen sköta det hela. Hon är ju sju        resor duktigare på detta än vad jag är.

(Hoppas tabbarna blev rätt nu…. )

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

hjullan
0

tack för tipsen thea. det ska jag prova.. det är just det som är problemet, att det är MITT tempo det handlar om. jag kan inte lugna ner mig, men jag stressar inte. om du förstår skillnaden. tror att ditt tips om 123 kommer hjälpa. om man tänker det för sig själv så kan man inte gå från 1…2…3… till 1-2-3 då märker man nog ökningen direkt!

Peppe : då lägger jag till mitt positiva också (gör det ni andra också som bara svarat negativt)

• jag har helt sjukt mkt tålamod med hästar, trots att jag är en dampunge annars. (ja, jag förstår det inte ens själv)
  • tänker mig alltid in i hästens situation, och funderar på hur jag ska förklara bättre istället för att klandra hästen och bli frustrerad.
  • har bra sits och ännu bättre balans o smidighet. balettiden har satt sina spår.
Thea
0

hjullan: Jag har lite samma problem själv! Har ett högt tempo även om jag inte stressar. Dock har jag inte tagit med mig tempot upp på hästryggen, tack o lov, men får använda den här tekniken iaf då hästen gärna vill använda tempot för att komma undan arbetet. Flört

Posivit:

* Har lärt mig känna skillnaden mellan "nack-krök" och arbetande häst.

* Har mjuka och stilla händer.

* Har förmågan att ge eftergifter i rätt ögonblick. Har fått mkt beröm för det från bla "min" NH-tränare.

* Har tålamod i ridningen. Jag VET att det tar tid att komma framåt i utvecklingen och att det inte finns några genvägar än "god ridning".

* Är ödmjuk inför hästen. Om jag inte får önskat gensvar från hästen ställer jag alltid frågan till mig själv först: "Är du 110% säker på att du gav rätt signal?" Ofta blir svaret "nej" på den frågan och jag klandrar inte hästen.

//I

emsems
0

det jag måste tänka på:

• sträcka ut ryggen. har ingen ork pga skadan och låter det ofta gå ut över en kutad rygg.
  • svag i armarna. är bortskämd med så fina hästar att när jag rider tygre hästar orkar jag inte hålla dem, det har också blivit värre efter skadan, men måste erkänna att det fanns redan innan.
  • måste lära mig att sluta korta hästen i hoppning. jag är sedan tova van med en väldigt samlad galopp (kunde längga in ett galoppsprång mellan studs!), har nu lite svårt att låta hästen rulla på ordentligt.
  • inte kasta fram överlivet över hindret. har en tendens att vika över överlivet längre än nödvändigt. typ som att jag hoppar ett hinder på ca 130, men det kanske bara är 100cm. svårt att vänja av sig!
  • måste lära mig att engagera mig till att rida i skogen.

Positivt:

• engagerad och intresserad, hjälper alltid till om det behövs, och älskar det!
  • jag måste faktiskt säga att jag gör snygga skänkelvikningar! haha lite skryt får man väl ha med?
  • har mycket kunskap, vilket gör mig säker.
  • någon stans på vägen lärde jag mig att lära ut till andra, vilket jag älskar, nästan mer än att rida själv.
hjullan
0

haha thea du o jag verkar vara samma person ! :D då lär ju dina tips hjälpa på mig också.. men jag är en svår nöt att knäcka.

Thea
0

hjullan: Tur att jag har en bra nötknäckare till hands! Flört Jag hoppas mina tips kan föra dig, eller någon annan framåt. 

//I

hjullan
0

hahaha. aah! dom verkar alldeles vettiga. rapporterar in när jag provat :D

m'Lady C
0

¤ Jag sitter och tittar hästen ned i manen eller sitter och glor på mina händer.

¤Jag kan inte längre rida lätt utan sitter nästan uteslutande ned i traven. (positivt är ju att jag sitter som limmad i sadeln istället)

¤ Jag drar upp hälarna vilket gör att jag tappar balansen framåt iom att jag glor hästen i manen. 

¤Är lite sned i ryggen och dålig hållning även på marken. 

Positivt

¤ Ruskigt stadig sits i nedsutten trav.

¤ Bra självkännedom och jag kommer numera ihåg att rätta mig själv. 

¤ Jag kan oftast läsa hästens reaktioner och blir numera sällan arg för irrationellt beteende. skrämd av en soptunna etc.

sunglasses
0

Mina dåliga sidor:

- Tänker jag inte på de sitter jag gärna med framåtlutade axlar och kollar ner på hästen.

- Har väldigt svårt att mäta och anpassa avstånd till hinder.

- Är väldigt nervös på tävlingar, har inga tävlingsnerver.

Finns säkert många mer men kommer inte på nått just nu…

Mina bra sidor:

- Jag har ett väldigt tålamod med hästar, blir aldrig arg.

- Har en mjuk hand och skänkel och har lätt för att ge eftergifter i rätt ögonblick.

- Jag håller mig lugn i jobbiga situtioner och funkar bra med de flesta individerna.

- Sitter ner väldigt bra i alla gångarterna, skumpar inte.

- Är duktig på barbackaridning, rider i alla gångarter, hoppar etc utan problem.

elin
0

Negativt:

• Hopprädd, svårt att koncentrera mig vid hoppning eftersom jag bara har en tanke i huvvet, ramla inte av.
  • Dålig hållning när jag rider lätt i traven. (ryggproblem)
  • Sitter snett ibland. (Ryggproblem)
  • Kort stubin ibland Generad

Positivt:

• Lätt för att få hästar i form.
  • Duktig på att utbilda hästar *skryta* (A):)
  • Lätt för att sitta djupt ner i traven på de flesta hästar.
  • Håller mig lugn oftast ex, när hästen blir rädd, orolig etc.

/Elin