Fråga om transport av häst.
Vi ska hämta hem lilla Hitte imorgon och jag är verkligen inte någon van hästtransportör…
Min häst som jag har nu har åkt transport två gånger på 12 år varav en gång när förra ägaren körde honom till oss. När vi transporterade honom hade han inget på sig, altså inga transportskydd och täcken och grejer och jag undrar om man behöver ha det? Vad kan vara bra att ta med?
Jag har nog aldri haft en medryttarhäst eller så som haft skydd eller så i transporten. Allt som behövts var grimma och grimskaft, bara lasta på hästen och åka.. Men det beror väl kanske lite på hästen också…
Är hästen oskodd är det väl ingen större fara att åka utan skydd. Har den skor blir det ju lite "farligare" om den skulle trampa sig, men är hästen van och lugn brukar det gå utan problem också. Är hästen broddad bör man absolut inte åka utan skydd, men det antar jag att den inte är nu? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#2 hehe, nej han har inga broddar.
Han är oskodd och har åkt transport ett par gånger tidigare och då har det gått bra säger förra ägaren.
Då ska det nog gå bra utan skydd. :)
Sen nåt som kan vara bra att ha med är ju en kniv… OM olyckan skulle vara framme och du tvingas skära loss hästen. Annars kan jag inte komma på så mycket annat för tillfället…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag skulle nog säga lädergrimma, och är han körd förut så går det säkert bra att åka utan skydd :) många hästar gillar ju inte dem speciellt mycket i början, och då gör dom ofta mer skada än nytta.. bättre att åka utan om han gjort det förut, och sedan vänja honom med transportskydden hemma, om du ska åka med honom skodd senare i hans liv :)
lycka till, och han var jätte fin!

hur långt är det?
Jag åkte från göteborg till dalarna med en för stor grimma och grimmskaft och inget mer. Och jag köpte han lyligen och dom var inte särsilgt ducktiga med hästar. Dom sa att dom hade grimma (för stor) men men allt gick bra :D
#6 det är fyra-fem mil ungefär.
ne det ska inte behövas transportskydd på en oskodd häst, å du åker ju inte så långt heller. Men jag vill säga till om hur man har fönstret öppen det sak vara öppen så det blir bakot så vinden inte kan ta tag i det, vet att dom e skitdyra om den skulle åka av. allså öppet bakot stängd dom båda uppe å nere där framme på fönstret, ha lemmen stängd lite öppet om det går men så han inte blir rädd för bilder som åker förbi en ovan häst kan bli skrajj för det.

vissa försäkringar gäller inte om man inte har transportskydd har jag hört, så det kan kanske vara bra att ha för säkerhets skull?
Kanske någon skydd runt svansen? Det går himla fort att nöta bort taglet, men det tar ÅR innan det växer ut igen.