Hömängder
Det här med hur mycket hö man ska ge sin häst har varit på tapeten några gånger redan men jag känner mig ändå tvungen att fråga.
Jag har ju alltså då två hästar, en islandshäst och en finskhäst. Dessa två filurer äter en hel bal på 400 kg på en vecka, alltså sju dagar.
Mitt mattahuvud säger att de då äter ca 28 kg om dagen på man (finnen såklart mera än isisen). Det låter väl lite väl mycket men jag försöker tillämpa fri tillgång på mat och då äter de så här mycket. Finnen är visserligen lite fet men inte isisen som gärna sku få vara lite fetare igen.
Och nej, tyvärr äter de inte gräs för här finns ingenting kvar mera och ingen återväxt kommer heller i torkan.
Min fråga är, hur mycket brukar en vanlig stor häst äta om dagen och hur mycket brukar isisar äta?
vanligast är väl ca 10-11 kilo om dagen. min häst var liten (156) och blev lätt fet, så hon åt ca 7 kilo. men ofta är väl en vanlig utfodring typ: morg 3, lunch 2, em 2, kväll 4.(=11kilo). iaf på vårt stall, å då menar jag hö, inte hösilage.

det beror ju helt på höets värden. vi har hö med jättehöga värden, förra året jättedåliga.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
hästen ska ha minst 1,5 kg hö per 100 kg
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
sussi. tror du inte att det blir en del spill också , så dom inte äter sådär mkt ändå?

#2# Hur mycket dom äter när dom har fri tillgång har inte med att göra vad värdena är i höet.

Är det hö eller hösilage du har sussi?
Hö borde din isis äta ca 6-8 kg ung. Fast min äter mer ca 9-10 kg om det är hö. Hösilage är ju mer vatten i då ger man oftast mer.
Din finska häst borde väl äta mellan 10-14 kg hö ca.
Tror inte att balarna väger 400 kg du blir nog lurad. Det är ofta man får betala mer än vad dom väger. Så länge man inte säger något så kör dom på. Jag har skaffat mig en industrivåg så vi kan väga alla stora balar och ta en genomsnittskg på alla. Då blir vi överens allihop.

nej men det har att göra med hur mycket dom bör äta. så mycket vet t.o.m jag. varför skulle man annars göra en analys
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

De äter ju mer än dubbelt upp då, fattar int hur de kan stämma
#4 Jo det blir det ju men inte i en såå mycket.
#6 Jag har hö nu, vågar inte ge av hösilage när det har varit så varmt. Blir en massa vattnas för finnens skull, om det ändå skulle komma regn så det sku finnas gräs!
Balarna köper fajan av hans kusin och dom e ganska goda vänner så jag tror inte att han ljuger för oss.
Vad väger höbalar vanligtvis då?
Det är finnen tror jag som vräker i sig, hon äter som en… ja, häst. Men isisen borde däremot äta upp sig lite till men hur gör man när de båda är i samma hage, kan ju inte sätta munkorg på finnen heller.
jag tror att isisen får i sig så mkt som hon orkar oavsett vad din andra kuse äter , om de har fri tillgång. bara hon får gå fram till balen.. då ska du satsa på mer näringsrikt hö eller ge tillskott av nå annat.

#8# Det är ju olika hur mycket dom väger. Men jag har köpt rundbalat hö en gång och dom låg på ca 250 kg och dom var stora.
sussi, eftersom jag inte kommer in på din sida, så frågar jag dig här, vilka raser har du på dina hundar ? tänker mest på den bruna…

aah, det var så han/hon såg ut. :) förvrängde det i min hjärna till en finsk spets..;P (rasen som jag förövrigt blivit förälskad i..haha)

Mitt vbl sto äter 9-10 kg och foderponnyn äter 7-8 kg, den ena 164 o den andra 143
Min kbltravare får 10-12 kg hö om dagen, 158 cm hög, väger ca 640-650 kg.

min shettis äter typ 4-5 kg hö på vintern =)
Min Nisse äter 6 kg hö :)
/Elin