Avel - vad ska man tänka på ?
Hej!
Har nu äntligen köpt häst! hon är världens bästa, finaste och snällaste mysponnyn i världen! Och nu vill jag ta föl på henne! då är frågan vad ska jag tänka på?
- När ska man börja hantera fölet?
- När ska man vänja den vid box, osv.
kommer inte på något mer nu men säg gärna om jag har glömt något!
På bilden, blivande mamma!

jag tycker man ska börja hantera fölet från början.. och jag tycker man ska så tidigt sm möjligt låta fölet få uppleva saker som dem kommer vara med om resten va livet, uppbunden, lyfta ben, bli ryktad, på och av med grimma, gå promenader (med mamma) o.s.v.
det är väl lite olika när den vänjs vid box, vissa tar sina vid 6 månader, andra vid 12 månader.. jag tycker nog man ska vänja av runt 8 månader.. mamman brukar ju stöta bort fölet försiktigt själv och fölet blir ju självständigt av sig självt :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vilken jättefin häst
.
Det första du ska fundera på är varför du vill ta föl på henne. Sedan tycker jag att du ska kontakta din avelsförening så att de kan hjälpa dig vidare med råd och tips.
Mycket tänkvärt om varför man avlar finns att läsa i tråden som är aktuell just nu, om "Avel - Buskavel".
Om ditt sto inte har visats på premiering eller utställning så kan det vara en rolig grej att göra det först. Din avelsförening kan tipsa om var det anordnas. Då vet du sedan lite om vad du behöver förbättra hos henne, och det blir lättare att hitta rätt hingst.
Lycka till med din nya häst.

Börja med att läsa allt du kommer över vad gäller föl och unghäst. Visst får man sålla, men ju mer du läser och ställer dig frågor, desto snabbare lär du dig vad som verkar vettigt och rimligt.
Vad ska du ha fölet till?
#4 ridning o körning, lite allround också :)
fölet går vid mamman i 6 månader minst, då ska du vänja den vid att gå in med sin mamma i box (samma box) lär den bli ompysslad och ha på sig grimman det kan man göra när dom är någon vecka (grimman allså) när den är 6+ mån ska den vara i egen box lättast o tryggast är om den får box igemnter sin mamma.

Ska du verkligen ta ett föl redan? Du har ju inte ens fått hem hästen, plus att du bara ridit i ett år. Jag tycker att du ska vänta, men det är min åsikt ;-)
*** Kärleken övervinner allt ***
#7, jo jag fick hem den tidigare :) på lördag, dessutom så har jag hjälp av en unghäst/föl tränare som jag bor granne med :)

Men varför vill du betäcka henne redan? Vill du inte lära känna hästen och rida den ett tag själv innan?
Kan vi få lite fler bilder på henne, jag är jättenyfiken på rasen :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Ja du har väl fått lite tips nu, men tänk på att det är så extremt mycket mer jobb och kunskap som behövs för att betäcka ett sto än vad man gör när fölet kommer… Krävs en hel del under de nio månaderna innan också. Och självklart en hel del planering innan det för att hitta rätt hingst till ditt sto. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#11 Ja okej. :) Men då kan du nog börja i andra änden - själva dräktigheten. :)
Förresten, har hon haft föl förut?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#12 ja, tre ggr