Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1727 ggr
Bippa
0

Stark häst!?

Jag köpte nyligen stor häst efter min D-ponny och denna hästen råkade bli en väldigt stor och stark häst ( Hannoveranare 175cm ) och han Älskar att hoppa. Kanske ibland lite för mycket för han tar gärna mycket sats och hoppar högt. Vi arbetar mycket med att samla ihop honom så han ska korta sig mer mot hinder men det lyckas inte alltid. Jag blir lätt hård i handen och då blir han bara arg. Eftersom detta är en väldigt stor häst för lilla mig som bara är 160cm lång så har vi funderat på att prova ett lite starkare bett för att se om det hjälper. Min dressyrtränare säger att det eg bara handlar om lydnad och att när han jobbat upp musklerna i bakdelen så ska han kunna gå på tränsbett. ( rider på tränsbett nu ) Finns det fler som har/haft samma problem och hur löste ni det? Ska man prova ett starkare bett och isf vilket? Hackarmore och pessoa är uteslutet däremot ligger funderingarna i pelham eller kimbelwick. Alla tacksam för alla sorters svar.

Mangis
0

Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag snarare att problemet ligger i din balans. Iaf blir det så för mig - om jag inte har kroppskontrollen och behärskar allt min kropp gör så blir det fel på alla sätt. Dä känns hästen tung i handen och själv känner man sig hård. Så träna mycket på balansboll, yoga och givetvis även på hästryggen. Öva på att förändra tempot med vikten (bara), händerna är bara nödbroms. Likadant styr med vikten. Risken finns ju att du kan göra hästen riktigt illa om du sätter ett starkare bett (då utgår jag från att du menar ett med häv) när du inte har full koll på kroppen.

ssofiahedman
0

jag tycker inte att du använda ett skarpare bett! du säger själv att du lätt blir hård i handen, och vad tror du att det kommer att  få för konsekvenser om du blir hård i handen med ett skarpare bett? jo, du kommer att förstöra munnen på din häst! jag hade nog helldre lagt ner tid på att träna dressyr/markarbete på min häst, om jag var du. för att öva lydnad. och sedan börjat hoppa eftersom hästen blir lydigare.