Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1384 ggr
Lyrik
0

Räknar foderstat

Hur många av er sitter och räknar foderstat till pållen/pållarna?

Jag har ej gjort det förut till mina hästar, utan mest sett till att de har fått sitt grundbehov av TS fullt.

Kommer nu genom flytten till det nya stallet ha analyserat hö, vilket underlättar vid en ev foderstatsberäkning.

Var kan man få hjälp med att räkna ut foderstat till en häst?

Min gammelman behöver ha MKT hö, även MKT betfor för att hans krångelmage ska må bra. Får även havre, Edel Lusern, foderjäst, Krafft Miner blå pellets (tål ej andra sorter), linfrö, biotin, kiselgur, flexijoint, ibland Probimin eller bakteriebalans, även b-vitaminer.

hjullan
0

freefarm är bra.

MiaMaria
0

Jag brukar räkna själv jämt men har insett att det här programmet är bra, enligt mig det bästa på nätet http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Peppe
0

Kostar den på hippocampus nåt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Nej ingenting via internet iaf

mazze
0

Gejsa är en hejare på foder!

Personligen så gillar inte jag freefarm, antingen försöker jag att räkna lite själv el tar hjälp av tex Gejsa.. Vet man bara hästens grundvärden så är det inte så svårt att räkna…

Peppe
0

äsch hippocampus fattar jag bara inte….

MiaMaria
0

#6 jätte lätt, bara att skriva in värderna som fodrena har och sen mängden o sen trycka på beräkna så ser du balansen. Och självklart måste du ju fylla i hur mkt hästen väger, rör sig osv

Peppe
0

ja, men jag fattade inte biten att man själv skulle fylla i hur mycket man gav…trodde det istället skulle komma upp hur mycket man ska ge..aja, får väl försöka igen nån dag när jag är klarare i huvet *fniss*

gejsa
0

Måste man inte veta hur mycket hästen behöver också? Har inte tittat så mycket på det programmet. Har hört att det inte är så bra.

emsems
0

nej jag går på känsla och hur hästen uppför sig och ser ut i hullet

hjullan
0

jag rekommenderar freefarm, deras program fick jag räkna ut med en gång i veckan i tre år , ungefär 5-10 foderstater per gång.. så det är rutin för mig! (orkar inte dra slutsatser om hur många det blev till slut.. ) matta armar fick jag iallafall.

hjullan
0

hur gör du då gejsa? du måste ju veta hur mkt hästen behöver i energi o råprotein o alla mineraler., tillägg för träning och ev. minskning 10% om hästen är överviktig eller ökning 10% om hästen är undernärd. hur räknar du ihop allt det för individen? eller hur bedömer du det ?

hjullan
0

det är ju det som är det jobbiga.. att räkna ut foderstaten sen går ju som smort!

gejsa
0

Först måste jag ju veta vad hästen väger, hur gammal den är, rids hur mycket, står i kallstall eller innestall osv osv

Sedan lägger man till om den är svårfödd, ras etc

Frågar om tex vederbörande vet värdena i höet resp hösilaget förra vintern. Hur mycket dom gav i mat då. Hur var hästen då. Sedan kan jag ju inte se om hästen mår bra eller inte det förlitar jag mig på att ägaren gör sedan. När allt är uträknat kollar jag kvoten i mj och smrp och mineralkvoten.

Har ett program som jag räknar det på sedan i datorn.

Peppe
0

haha gejsa då kanske du kunde göra ett till min polle? mest för skojs skull om du har tid ^^,

gejsa
0

Du kan ju skriva höets värde eller hösilaget och allt det andra som jag skrev om att jag brukar fråga om.

Gärna vad du gav förra vintern om det var lagom mat och så. Så vet man vad man har att gå efter i för värden. En del hästar är ju svårfödda osv.

Peppe
0

ja svårfödd är han då inte :)

årets hö ligger på 7.8 MJ

smbrp: 5MJ

Kalc: 3g

fosf: 2g

mg:2g

förra året kommer jag inte ihåg mede det låg på något lägre i det mesta.

sen får han groov 90. förra året fick han (mitt i vintern när det va mycket snö)2,5kg hö, 4 kg halm, 2kg groov.

han går ungefär 4-7 dgr i veckan medelhårt-hårt 45min-3timmar (beror på vad jag orkar med ;), 13 år, welsh, 140 hög. nåt mer du behöver veta? jo han står i stall på nätterna. och är otroligt lättfödd, & blir knasig av havre.

vill du ha analys på grooven oxå?

mazze
0

Varför så lite hö? Det är ju det som är grunden i foderstaten o som ska ges i första hand…Fot i munnnen

Peppe
0

för att han är feeet. jag kompenserar med en massa halm.

gejsa
0

Va skrev du inte fel där? Ger du bara 2,5 kg hö per dygn?

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ser inte lika fet ut som hann är. man känner inga revben, om man inte gräver ordentligt.

gejsa
0

Smrp måste vara helt fel också. Kolla upp det medans jag går och fikar.

Peppe
0

jo, 3,5 ska det va, men jag har testat uppåt 5 kg men då spricker han nästan. han väldigt fin halm med lite gräs i istället som han får så mycket han vill ha av. äter inte mer än 4 kg av det.

Peppe
0

#22 analysen iår är helkonstig. väldigt komplicerad emot va den brukar vara. vet inte vad dom håller på med ärligt talat. vi brukar få smbrp i gram men i år är det MJ.

Peppe
0

har nu studerat analyspappret och det står 5g/MJ, inte 5 MJ. Generad slarvigt

gejsa
0

Men Mj är megajoul och smrp är smältbart råprotein. Det är energin och protein.

Ett normalhö har ca 5-7 mj och 30-60 smrp ungefär.

gejsa
0

Vad är det exakt då. Är det 5 mj och inte ?? smrp?

Peppe
0

ja, men ja tog en snabbkoll i krafftboken och då stär det "30-60g (4-6g/MJ" dom kanske menar 50g då? usch va rörigt det är med foder. tacka vet jag hovar, det är inte lika komplicerat med en massa värden.

gejsa
0

Har du inte ett papper som du har fått från Analycen?

Peppe
0

inte själva pappret, bara en avskrift från hon som ger så mkt havre. vi har samma hö. jag har ingen aning om det här med foder, med det står 5g/MJ på smbrp :S

mazze
0

Peppe, men varför ger du inte mer hö o mindre kraft om han blir fet. Låter inget bra i mina öron, min har relativt lätt o bli fet men skulle aldrig dra ner på höet.

Lyrik
0

#31 Du har fel. Det skulle nog vara till Peppe.

Lyrik som min häst heter får MKT höoch lite kraftfoder, aldrig tvärtom.

# 14 Gejsa! Kan du hjälpa mig med att räkna ut en foderstat till min gammelman (LYRIK) när jag får värderna på höet?

Foderstatsprogrammen på nätet funkar inte för mig!

mazze
0

#32 Sorry! Det var till Peppe. Blev nog lite mkt att hålla reda på. Förlåt!

gejsa
0

#32# Det kan jag nog. Om inte så har jag stor hjälp av Thea här på forumet. *ler* Får se hur mycket foderstater det blir i höst. Det är roligt att hjälpa till absolut. Men det tar sin tid också. Jag gör så många jag hinner sedan.

Lyrik
0

#32 Tack. Återkommer när jag får analysvärderna.

Nu får han varje dag (går på sommarbete än): ca 3-6 kg hö(fjolårs, ibland mer, ibland mindre), 5 dl havre, 5 dl betfor torr mängd, 5 dl Edel Lusern, ½ dl Miner Blå, biotin, kiselgur, flexijoint.

Han har gått ner i vikt nu under betet, så nu är han nere i normalhull =)

gejsa
0

Oj, och mina hästar går upp i vikt fast gräset är så dåligt.

Lyrik
0

#36 Betet är i princip slut =( Ger dem nu ännu mera hö. Får nog öka upp Lyriks lusern lite till, till 10 dl/dag.

Vill inte att han ska ner FÖR mkt, svårt att få upp en gamling hull igen. Han var MKT svårfödd innan alla skadorna kom. Sen blev han överviktig =(

Ska väl helst hålla sig runt 630-640 kg.

De andra hästarna i hans sommarhage (4 till) är en tjock vbltravare (tjockare än min!), ett svårfödd fbl, ett halvsvårt född hbl med fbl i + en äldre korsningsponny (30-31 år gammal!).

Nu regnar det i kväll på första gången på länge.Men det är väl för sent för att gräset ska ta sig igen?

gejsa
0

#37# Ja, nu hinner nog inte gräset bli så pass starkt. Det brukar ju nästan sluta växa nu. Den har ju en tillväxtperiod direkt efter juli månad. Nu är det ju tvyärr redan i mitten av augsti. Men vi får se hur det blir med det. Ur led är ju tiden. *ler*

Lyrik
0

#38 Då är det väl bara att stoppa in hö i hagen då?

Ska ge honom 10 dl Edel Lusern, i stället för 5 dl Edel Lusern.

Regnar i dag med. =(