Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2360 ggr
[Zkold]
0

Första häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha nu var det snart dags, på lördag ska jag kolla på en häst, ett varmblod. Är supernervös eftersom jag aldrig tidigare ägt en häst. Har hållt på med hästar hela livet känns det som men nu är det äntligen tid för mig att skaffa mig en egen!
Ridit i 10 år snart, ridskola och varit medryttare.
Vad ska jag nu tänka på och hur kritisk ska man vara? Om nu detta går som jag hoppas så undrar jag vem som oftast står för veterinärbesiktningen? Någon som kan berätta vad som undersöks på en besiktning och hur själva köpet går till?

*Frågvis*

/Rebecca

Haha bilden är på mig när jag är 9 år och ska rida fram på ett irländsk halvblod på 178 cm. Haha!! var bara tvungen.

Cilla89a
0

det är olika vem som står för besiktningen, det får man komma överens om..
i besiktningen böjer man benen, longerar, kollar tänder, lyssnar på hjärta, lungor m.m.
sen får man skriva kontrakt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

swedensess
0

saker att tänka på när du kollar på hästen ;)

• ta reda på så mkt som möjligt om h*n t.ex. lugn stark, elr om den bits =)

• om den är trafiksäker

• fråga om hur den är när den blir skodd, infångad och ställd i stallet.

• har den tävat? och i vad?

• om den t.ex har haft några skador om man ska visa upp hästen på tävlingar vill man kanske inte ha några synliga ärr.

• om den har haft kolik vissa får det ju lättare än andra ;)

• vad den äter och hur mkt den behöver

• försök att vara så kritisk som möjligt eftersom vissa "fel" kanske man inte kan stå ut med

det var lite saker att tänka på =) finns så klar mer man kan fråga , lycka till ^^

Zahara
0

fråga ägaren om han/hon tillåter att du får läsa journalen från vet. säger de ja har de oftast inget att dölja och du kan ta reda på hästens sjukdomsbakgrund!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

jn84
0

Mitt råd är att inte bli kär för lätt. Att kanske skriva en för- och emotlista när du kommer hem och se på papper om det finns mycket dåligt som kanske inte kan vägas upp av det bra.

bell
0

Himla fin bild.

Försök att prova/träffa hästen minst 2 gånger innan du bestämmer dig. Hämta i hagen. Led den själv genom grinden och sådana saker som ni kommer att få göra helt själva sedan.

Behandla polle så naturligt för dig som möjligt. Tex om du brukar använda pall för att hoppa upp gör det även om hästen är liten.

Var med på besikningen och använd en veterinär som DU litar på. Inte försäljarens (om det inte är samma ;) )

Lycka till

[Zkold]
0

Tänkte även på en sak, vamblodet är 12 år… tycker ni att det är för gammalt?

Zahara
0

nej tycker det är en bra ålder på en första häst, då borde hon vara hanterad och ordentligt riden ett tag och du kan koncentrera dig på att vara ryttare och hästägare först då fostran redan finns :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ledin
0

ja du ska inte ha yngre första häst :) sen tänkte jag på rasen varmblod en travis allså? för dom är så billiga och säljaren vill säker inte lägga ut pengar för att besikta den om den är billig. 12år är ingen ålder för en häst :)

[Zkold]
0

#8 nä jag vet, orkar inte hålla på med någon ungt varmblod, inte just nu ialla fall. Jag vill inte ha ett varmblod just för att de är billiga ridhästar, utan för jag har ridit mycket varmblod och tycker att de är speciella.
Okej, men har hört att besiktningen inte ska vara så dyr ändå. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ledin
0

oja varmblod är härliga hästar, jag gillar dom mycket med. nee jag vet itne vad en besikning kostar så där 2000?  men jag vet inte

[Zkold]
0

:O så mkt ojdå..

bell
0

#11 hoppas att du var ironisk :)

Själv tycker jag att det är en mycket bra investering även om hästen är billig i kronor räknat. För veterinär vård är inte billigt i längden. Varken för plånboken eller hjärtat… Tro mig jag vet…

[Zkold]
0

jo de e sant, ne det är det inte jag vet. Hur mycket kostar det att ta den till klinik då?

Peppe
0

Peppes besiktning på klinik kostade 2600kr!!! Förvånad men där var dom hur bra som helst! gårdsbesiktningen kostade 1500kr och det var en helkass veterinär…

jag kommer aldrig mer gårdsbesikta en häst, blir alltid klinik för min del både vid köp och försäljning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
0

Shit asså jag är så nervöös!