Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1735 ggr
Heda
0

Dyrt med häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej tänkte ta upp lite de här med "Pengar"som alla vet är det ju inte billigt med häst.

hur betalar ni?era föräldrar eller ni själva?

just nu så betalar jag allt själv för min häst,bor ej hemma,söker fortfarande jobb mm,och de är knappt med pengar om jag säger så. 

En fråga till er som jobbar och har häst?hur går det "ihop"för er?med jobb å häst ,pengar,tid mm.

För jag ska nämligen hyra eller köpa mej en ny häst tänkte jag senare.

emsems
0

jag har betalat allt själv till min häst (ca 4500kr/mån).

jag pluggade heltid (fast det tog ju inte direkt 40 h i veckan) och så jobbade jag extra på stallet och fick för det ca 1500kr/mån, och så städade jag extra för ca 600kr/mån. och hade lån via studierna, så det gick runt, men det var knappt, och då betalade min medryttare 700kr/mån. men helt klart, det är otroligt tight med både tid och pengar. och då kund ejag ändå flytta runt mina skoltider nästan hur som helst. fattar inte hur andra som jobbar heltid klarar det… det blir ju att fara efter middagen.

reddie
0

Jag betalar för min häst själv. Jag studerar så jag lånar/bidrag 7000:- i månaden + lite extra jobb. Det ska räcka till både häst, hus och räkningar, mat och barn.

Struten
0

har inge hästGenerad

sunglasses
0

Jag betalar allt själv, jobbar heltid under sommaren så det funkar…men sen i höst blir det nog lite tuffare! Dom är ju som sagt inte billiga=/

[slo]
0

Är hemma vid 16.40-tiden från jobbet, då blir det sova en halvtimme-timme sådär, sen bort till hästen och sen middag :)

Lånar hästen helt gratis av en kompis, så hon betalar allt. Men till nästa höst får vi väl se hur det blir…

Courage.C
0

Betalar själv.

Heda
0

5#vad gött du har de;D..

2#räcka till allt det där?vem har räknat ut det?*hum*

1#shit de var mycket pengar du får lägga ut på din häst,men sen är de ju också beroende på vart man bor.det är tufft att ha häst*puh*men så kul.

Ska tyvärr sälja min älskling nu,ekonomin går inte ihop.

lisette
0

jag betalar allt själv. vi har faktiskt inte så himla mkt räkningar. tack och lov!

Sussi
0

Jag har världens bästa föräldrar som betalar allt i matväg, skoning samt veterinärkostnader.

De övriga betalar jag själv.

RubHel
0

Pappa kommer betala för hästköpet och sen delar han och mamma på stallkostnad/hovslagare/veterinär m.m. Men eventuell utrustning och sånt till hästen får jag stå för själv.
Min pappa är snäll =) Och mamma också för den delen.

emsems
0

#7. ja stallhyra 1900, extramat 200, skoning 500, bete, vaccinationer, föräkringar m.m… det blir dyyyyyyyrt

LinneaG
0

eftersom ja fortfarande går i skolan så har jag ingen möjlighet att jobba. Jag får 1500 kr/mån av min föräldrar, resten får jag betala själv, resten ligger väl mellan 200-400kr…

gejsa
0

Har du försäkring på ditt varmblod nu byebye?

Menar du att det kostar 1500 kr för två hästar?

LinneaG
0

nej, har ingen försäkring, inget bolag som vill försäkra henne.

Nej, betalar bara för ponnyn..

gejsa
0

Vad jobbigt ifall hon blir sjuk menar jag.

Ponnyn! Var det en d-ponny som du har som foder? Minns inte vad det var längre. Du har inte skrivit så mycket om henne.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en d-ponny valack på 22 år, det är honom jag ridit lektion på..

hjullan
0

betalar / delar med syrran på alla kostnader för båda hästarna.

gejsa
0

Ja, där ser man byebye. NÄr det är ridfoton tittar jag sällan för jag kan så lite. Så kommentera det är inte min grej liksom. Därför såg jag inte att det var d-ponnyn.  Så du behåller den nu över vintern då?

LinneaG
0

Eftersom ja inte kan bestämma mig så gör jag det. Lika bra att rida lektioner på en lugn häst så ja kanske lär mig något..

gejsa
0

Helt rätt byebye! Så kan du öka på temrament på hästar varteftersom. Du kanske kan ta Gejsa med tiden. *ler* Det hon gör är ju slå bakut ibland och när hon är på det humöret bocka också. Eg inte alls farligt om man är ridvan.

Peppe
0

Mot & far betalar allt. ;)

Men han är inte alls dyr. fasta kostnader på 680kr/mån + inköp hö 2000, halm 500, försäkring, utrustinng. inte dyrt om man jämför med andra.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Heda
0

Ja vissa klarar sig lite bättre än andra;D..

Min pappa betalade allt för mig innan med,förutom extra grejer till hästen.

Men nu när man bor själv får man betala allt själv,vilket jag förstår.

8#..hur många hästar har du?=)..men blir de inte mkt pengar med vacinationer,hovslagare,mm?ni kanske har eget stall så ni slipper stall hyra?=)

lisette
0

#22 jag har tre stycken… :D eget stall ja, så hyran slipper jag samt att hästarna står på torv. går itne åt så mkt torv.

eftersom jag bara hade hästarna inne en dryg månad innan betet så är det svårt att uppskatta vad de kostar mig. men de kostnade jag har som jag vet är fasta är:

775:- för skoning/verkning var 8e vecka för alla tre.
vaccinationer till en häst (brago ska vaccineras snart oxå).
försäkring på calippo= 250:-/månaden. brago 900/halvår.

Heda
0

23#ah okej var kanske inte så farligt endå.

Tävlar du något?=)

E_hjo
0

Jag betalar inget själv… Förutom om det är något onödigt som jag vill ha!

wewwa
0

Har hästintresserade föräldrar. Dom betalar, bor ju hemma för jag är ju inte ens 15. = )

lisette
0

#24 tävlar? nej inte ett dugg. jag är inte intresserad av det. har aldrig varit det heller… här kan du läsa om mig och hästarna.

emsems
0

#23. hur tusan kan du ha så billig försäkring?? min kostade 600kr/mån…

lisette
0

#28 för calippo? hans försäkring kostar runt 3000/ år… jag måste kanske kolla va jag betalar för försäkrignen… jag återkommer :D

lisette
0

272:-/ månad betalar jag.

FOLKSAM DJU 

-272,00

han har 25 liv och 30 veterinär. eller tvärtom. kommer inte ihåg.

Heda
0

27# nu har jag kollat=)synd att man inte kunde förstora bilderna..

Ah okej jag tvälar inte jag heller,älskar att bara rida ut eller träna i paddocken,hoppning.

lisette
0

om du klickar på bilderna ska du få upp de i större format! kör du på ie ska det funka ivf…

mazze
0

#28 Det beror på vilken försäkring samt vilken ras man har… Betalar lika mycket som Lisette/ Calippo för Bus.

Har Folksam Liv: 25000kr   Veterinär: 50 000kr

Stallhyra: 2000kr  Müsli: 400kr   Spån: ca 300kr   Hovslagare ca var 5-6 v: 400kr   Samt övriga inköp…

NinaToy
0

Jag har en D-ponny, jag är 16 år. :P Min mamma och pappa betalar hästen typ varje månad förutom saker som skoning, massage och tävlingar som jag betalar det mesta på. (Helgjobbade innan, sommarjobbar nu.) Men min bror har en tävlingsbil så det blir ofta så i familjen "får du en motor så får jag en sadel" haha. :D

hjullan
0

jullans försäkring kostar dryga hundra-lappen i månaden. hon har maximal vet.vård för 120000 med PLUS (medicin, veterinärresor.osv) livförsäkring har hon inte!

ThereseW
0

Jag har en sån himla tur som hittade Stenen (tycker iallafall jag). Jag äger honom inte, och betalar inte just något heller (förutom de eventuella grejer jag köper åt honom). Men jag är den enda som rider honom, när & hur jag vill, och tar hand om honom.

Att äga en häst har jag inte pengar eller möjlighet till, så jag har det ganska perfekt som det är nu i mina ögon :)

Lyrik
0

Jag betalar allt till min häst.

Jobbar 50% på ett bevakningsföretag, får 50% sjukpension från fk oxå. Hela "lönen" går till hästen nästan. Busskort, lunch, kläder mm räcker pengarna till oxå.

Bor hemma hos mina föräldrar, betalar ingen hyra =)