Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 940 ggr
bubbelbubbel
0

lösdrift

tänkte lite…igen..

ni som har era hästar på lösdrift, har ni någon form av stall ändå?
som ni då använder till att tex göra iordning hästarna i och så ?

funderade återigen på mitt stallbygge, som står still och förmodligen kommer göra det ett bra tag till, pga jobbet. men jag tänkte att en lösdrift är ju betydligt enklare att fixa än ett helt stall…går förmodligen snabbare, och kanske rentav är billigare…

gejsa
0

När man har lösdrift så ska man nog helst ha någonstans att ställa hästen ifall dom behöver torka eller är sjuka osv.

Har man lösdrift så ska dom också kunna gå in och ställa sig under tak. Det ska vara väggar runtom med tak alltså.

bubbelbubbel
0

ja men självfallet att dom ska ha nånstans att ställa sig under, det var mest att jag funderade på att ta den delen som var tänkt till ministallet, och göra det till, vad sjutton man nu ska kalla det, ingången, hah, huset, äh. lösdriftsplatsen.

Diamant
0

Du måste ha minst en sjukbox i utrymme som kan värmas upp, det bästa är om du har två boxar där så den sjuka hästen kan få sällskap i alla fall en stund om dygnet.

Har du fler än tio hästar så måste du ha en sjukbox till också vidare….

Vidskyddet om dom inte ska fodras där, ska det vara 80% av godkända ytan för box. Har du två D-ponny så ska ytan vara 7+7=14 också 80% = 11,2 kvadratmeter.

Tre väggar minst mankhöjden + 10 cm höga och en öppnig åt söder eller åt det håll det blåser minst, norr är olämpligt. Det är bra om det kring öppningen är grusat och halm är bäst att ha i vindskyddet och tänk igenom det med vatten, vatten fryser.

bubbelbubbel
0

hm. det lät helt plöstligt inte så bra längre. men vafaasen, äh, får fundera vidare på vad som kan vara den bästa lösningen.

kan man ha hästar ihop med kor förresten ?

Wiemona
0

Klart man kan ha hästar med kor! Syftar du på att de ska vara i samma stall eller i samma hage? Ska du släppa dem ihop i en hage bör du vara försiktig i början och låta dem vänja sig vid varandra, för hästar kan vara väldigt elaka och jaga korna…

bubbelbubbel
0

kan inte ha dom i samma stall, för där inne finns det ingen plats, det är fullt med kossor. :)
men jag tänkte att det kanske kunde vara trevigt för dom att bli kompisar. ääääsch, jag vet nog inte riktigt vad jag tänkte..;P

Wiemona
0

Min gamla häst gick ihop md kor och vissa perioder hade han ingen pannlugg för han älskade när kalvarna stod och slickade och bet i den…

Diamant
0

En häst kan gå i samma hage som en ko men inte stå i samma stall för då är det för hög luftfuktighet, annars trivs kor och hästar ihop, men jag är av den uppfattningen att en häst ändå ska ha minst en hästkompis.

bubbelbubbel
0

ja, självfallet så kommer ju min framtida häst, när den nu dyker upp, ha en hästkompis med. det är bara jag som sitter och filurar lite…

haha, så gulligt. kalvar är söta. :)

gejsa
0

Tänk på att i dom flesta kohagar är det taggtråd vilket snart är förbjudet att ha till hästar. Tack och lov!

Diamant
0

Där jag bor har dom el i alla kohagar….hästar står naturligt över kor men dom trivs tillsammans, det är som stäppdjur vissa lever tillsammans och kompletterar varandra

gejsa
0

Vår bonde som bor närmast oss håller också på att byta bort taggtråden. Jättebra tycker jag.

sunglasses
0

Jag har mina hästar på lösdrift, och jag har även ett stall där jag har plats att ställa in allihop ifall det skulle behövas…

gejsa
0

Jag skulle också vilja ha mina hästar på lösdrift. Men det blir ju så lerigt där omkring så har jag inte så mycket mark heller.

bubbelbubbel
0

jag tvivlar på att det är taggtråd i kohagen där, men jag vet ju inte. har ju inte kollat efter. men jag tvivlar ändå på det. hm. inte ska väl min kossa kia stå med taggtråd inte. haha.