Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 799 ggr
tezzie
0

Änne en bettfråga

Visst är detta ett kandar? Är det vanligt att man rider på enbart kandar? En häst i mitt stall har ett sånt bett (syrrans nya medryttarhäst) och han trivs uppenbart inte med bettet, för han slänger och kastar med huvudet och grejar med bettet hela tiden. Nu ska vi byta till ett rakt med fasta ringar de dagar syrran har han, men varför rider man världens trevligaste skogsmulle på kandar? Vad har bettet för effekt och verkan?

*** Kärleken övervinner allt ***

MLphoto
0

Ja det är ett kandar, och det är hyffsat vanligt att man rider på enbart kandarstången, rider själv så, men jag rider lite mer akademiskt och använder därför inte tyglarna speciellt mkt. Hävstångseffekt kort och enkelt :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

tezzie
0

Men varför vill man ha ett hävstångsbett om man ändå inte använder tyglarna? *ursäkta min dumhet nu*

Due-Boje
0

jag är inte för att rida bara med kandar, usch å fy. skarpare finns inte… Rider på kandar, men då också med ett bridongbett.

tezzie
0

Tack, jag tyckte också att det verkar extremt skarpt. Speciellt på en häst som enbart ska lulla i skogen. Nu ska han väl göra mer än så i sommar, men det känns som om det var ett överdrivet bett för hans del. Tror iofs att ägaren tror att det är ett pelham :S Hon spänner heller inte åt kedjan, hur blir det då?

MLphoto
0

Jag rider med kandaret just för att slippa använda så mycket tygel. Men det är självklart inte det enda jag rider på, använder bara stången 1 gång i veckan MAX för omväxlingens skull. Annars pendlar jag mellan tredelat eggbett, repgrimma och utan ngnting alls.

tezzie
0

Jag fattar verkligen inte… Om man inte vill använda tygeln, hjälper det då att använda ett hävstångbett?

MLphoto
0

För minimala hjälper innan hästen lärt sig på ett vanlig bett så ja, jag vill göra det till en början. :)

Due-Boje
0

det blir inte lika skarpt utan kedja, men precis som du förstår jag inte vitsen..:S

Cutter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bettet är aldrig skarpare än handen som håller i det.

När man rider på stång rider man på en lösare tygel på en välutbildad häst som man ej behöver sitta o plocka i munnen eller balansera på bettet utan hästen kan bära sig själlv.

stoppar man därimot in en sång för att kunna få hästen kontroller bar är man väldigt fel ute.