Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdistans
Läst 2336 ggr
Akerberg
0

Distans?

Någon här som sysslar med distans?

Ska rida min första PP den 10:e =)

tezzie
0

Neywaz och CBA är distansare =)

Jag vill vara :P

Spännande med första PP :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Mandysan
0

Åh hökensås-ritten eller? Jag vill men kan inte :(

Akerberg
0

#2 Japp, Hökensåsritten

Neywaz
0

Kul at du ska starta, hoppas det går bra! =) Själv har jag inte ridit distans på ett år ca, har inte haft något sug eller häst (sålde hästen pga avsaknandet av suget he he) men kanske har jag en häst i höst? Har precis brutit armen så det är lite lugnt på hästfronten just nu fast jag har 8 hästar hemma…

CBA
0

Akerberg - Vad roligt att du skall rida en PP :o)

Det kommer vara så roligt för dig och hästen…lycka till och skriv gärna igen hur det gick och hur du tyckte det var :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Akerberg
0

En liten fråga i sista minuten…

Räknas australienska stigbyglar och helgjutna plaststigbyglar som säkerhetsstigbyglar? De i plast ska splitras om man fastnar

och vad räknas som sko med klack? Har ett par ridskor (sålda som sådana) som inte har någon riktigt klack, utan med bara en fördjupning mitt under foten, måste man ha säkerhetsstigbyglar till dem?

Akerberg
0

Puttar upp lite…

CBA
0

#6 Jag använder dessa (de överst i bild) stigbyglarna, de är även skönt stötdämpande under foten för att mbotverka värk i knän och ben.

Skorna skall ha en klack om jag inte missminner mig, så du inte kan åka igenom med foten i stigbygeln.
De flesta tror jag rider i stövlar (inte dressyrstövlar dock) eller så har de shortshaps till ridskorna. Detta bara för att slippa skav eller andra obekvämheter på underbenen. ha skor med en stadig sula så du inte får ont under fötterna pga att sulan är för tunn eller för mjuk.

Sen får man inte rida med delade tyglar (på tävling iaf).
Jag hade det när jag red CR och då var det OK.

Akerberg
0

#8  Det var ju inte riktigt det jag frågade om ;)  Men tack för tipsen ändå =)

Kan ta en bild på skorna sen, det är ridskor, men de har ingen direkt markerad klack. 

Vill helst rida i stövlarna, men de har varit sönder sen oktober (ändå inte haft dem pga kyla) och jag fick tillbaka dem hela igår så jag har inte hunnit rida med dem än, ska göra det nu och känna efter… det är lite mer dressyriga stövlar men går hyffsat att gå i också

Yuriko
0

#6 Är det inte så att stigbyglarna måste ha "korg" (vad är det det heter?) för att man ska få rida med skor utan klack? Eller så är det bara jag som har ått för mig det.. Isåfal skulle ju varken de i plast eller de australiensiska räknas..

Är det Hökensåsritten du ska tävla? :)

[Jennniie]
0

#10 Står lite högre upp att det är den ritten ;)

CBA
0

#9 Joho, jag tycker du fick svar på det du frågade…du frågade om skorna måste ha klack och jag svarade att jo det måste de nog ;o)

Men det var kanske inte det svaret du var ute efter ;o)

Akerberg
0

#12 Näää, huvudfrågan var ju om stigbyglarna ;)  Att skorna måste ha klack vet jag, men frågan är om mina "klackar" räknas som klackar.. =S Ska ta en bild, fast det är inte så aktuellt längre, rider i stövlarna, hade dem idag och de är ursköna ^^

snoflake
0

vad menar du ????

Neywaz
0

Mig veterligen så räknas båda dessa stigbyglar du räknat upp som säkerhetsstigbyglar.

Skorna behöver ingen klack om du rider i säkerhetsstigbyglar, då kan du rida i gympaskor om du så vill.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5  Hade jätteroligt ^^  Pållan skötte sig utmärkt (gör hon ju alltid iof, men kan bli lite fjollig när det är skojjiga saker på gång!)  Kom i mål godkänd på tredje bästa tid.  Vi var 5 som startade i samma grupp, höll ihop hela turen. Försökte rida ifrån dem i början för jag ville köra mitt eget race sas, men de kom i kapp och red om och för att inte hamna på efterkälken osv så hängde jag på dem och sen höll vi ihop, även om jag o pållan gick i täten för det mesta. Sen var vi först över mållinjen av oss fem också =) 

på bilden kommer vi mot första mötet med hinknissar och i mitt fall hejarklack =) (nr 127)

CBA
0

#16 Skoj, nu är du fast för distansen eller ? :o)

Akerberg
0

#17 fast o fast… kanske inte kommer starta tävling, det känns lite långt, men 30 kan jag tänka mig att rida =)

[MartinaPettersson]
0

Nån som vet nån tävling inom Dalarna? (clear-round) :)

Neywaz
0

Kika på ridsportförbundets hemsida, där finns alla propositioner till distansritterna. Dalarna har Vasaritten varje år.

[MartinaPettersson]
0

Vilka sadlar, träns, bett mm är tillåtna vid distans? ^^

Neywaz
0

Du får inte använda en barbackapad, men annars vad för sadel du vill, det går bra med hopp-dressyr-western-bomlöst - you name it.

Träns är också fritt val, däremot av hjälptyglar så får du bara använda martingal. Spö och sporrar är inte tillåtet. =)

[MartinaPettersson]
0

Okej :) Är PP som clear-round? xD

Neywaz
0

Nej PP är prova på. Det brukar oftast vara runt 2-3 mil och är just "prova på" med snällare regler. Clear round ligger på 4-5 mil och går under tävlingsreglementet.

[MartinaPettersson]
0

Vart kan man hitta PP-tävlingar? ^^' *efterbliven.. xD