Hur ska jag göra?
Jag håller på att rida in ett russ på 3 år.
Han är välldigt pigg, kan inte stå still t.ex. och det händer ofta att han sätter fart i galopp och drar iväg. När man då tar honom i munnen så drar han ned huvudet och springer ännu fortare, lättar man efter på handen drar han upp huvudet och saktar ned, men så fort man tar i tar igen så drar han ned huvudet och springer på igen. Han lyssnar inte på rösten eller någonting, det brukar sluta med att man får styra in i ett staket eller liknande, vad ska jag göra för att få honom att sluta? Jag vill ju inte att man i fortsättningen måste styra in i något för att få stopp på honom.
Hur mkt är han riden?
Jag skulle ha någon vuxen, van person som leder honom samt träna röstkommandon från marken…

Börja med att alltid ha honom på lina.. I början kan du bara träna av och uppsittningar medans någon håller i honom och nöj dig med det när han står stilla dvs. rid inte mer den dagen utan inrikta dig BARA på att sitta upp och sitta av även om det krävs 10 gånger tills han står stilla så får du sluta direkt när han har gjort det… Är han inte inriden vet han ju inte vad stanna betyder då kan du inte heller kräva det av honom… Tömkör, longera, promenera.. Miljöträning rent allmänt underlättar något enormt vid inridningen! :) Lycka till!
//Mickan

träna honom mer från marken innan du börjar rida. Så han lyssnar på röstkommandon m.m.
Håller med "mixie" att du ska börja ha honom på lina.
Du ska nog ta hjälp av en vuxen som har ridit in hästar sen tidigare. Börja inte rida innan han står stilla vid av och på sittningen, han ska aksepterar att man får ta i tyglarna. När han sedan aksepterar detta kan man prova i skritt, men med någon som leder. När det går bra kan du be någon longera honom medans du sitter på . men då är det viktigt att han lyssnar på Röstkommandon, då du helst inte ska göra någonting när du sitter på, inte ta i tyglarna eller trycka på med med skänklarna, du ska bara sitta där så han vänjer sig vid att ha något på ryggen . Komihåg att ta det sakta men säkert . =) det lönar sig i framtiden. Han ska se ridningen som någon roligt, inte någor jobbigt.
att han fortsätter springa när du försöker stanna honom är nog att du blir stum och hård i handen.
/Elin