Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5234 ggr
Peppe
0

Transport

Undrar om någon har tips på en bra transport som inte kostar skjortan?

• Boogie
  • Mjuk mellanvägg
  • säkerhetsbommar som kan öppnas utifrån

och lite andra finesser då men det orkar jag inte skriva

Har kollat på Boj men de är svindyra och Cheval Liberté

vill inte ha tips om begagnade, jag vet redan att de finns billiga sådana, utan vill ha tips på olika märken och kanske modeller så jag inte missar någon

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

På cheval libertés hemsida står att man kan få extra utrustning till vissa transporter.

"Sadelkammare på dörr"
"Integrerad sadelkammare"

på dörr, vad menas med det?

fridak
0

det är väl att sadeln hänger på dörren och integrerad sadelkammren så finns de där sadelpinnarna inne i "prylhålan", man måste bära in sadeln i den integrerade medan den på dörren hänger du upp och ser till att inget hamnar i vägen när du stänger dörren.

Virtual
0

Bästa transporten på marknadenär utan tvekan Ume-släp. Men tyvär är judom väldigt dyra…:/

Peppe
0

#2 okej jag tror jag fattar…

#3 inte är dom så vackra heller Oskyldig men det får man väl inte gå på antar jag…

fridak
0

#4 jag är iten säker på att det är så men det låter så i mina öron…

Peppe
0

den transport det står så om har ingen sadelkammare i original utan det sätts dit om man vill ha det till en extrakostnad. så man måste ändå sätta dit "något" där fram som är sadelkammaren…

Virtual
0

#4 jodå! tycker jag(A) när ja bara åker med två hästar själv till tävling har ja den. Får plats me två hästar på 175, fyra tävlingsskåp(om ja skulle vilja), höbalar till fyra dar, plus mat. UTAN att det blir de minsta trångt för pollarna!=) de kallar ja utrymme(A)

Annette
0

Ett alldeles nytt Läckösläp kostar runt 50.000:-. Har bekanta som har ett och de är väldigt nöjda. Jag funderar själv på att satsa på ett nytt sådant. Det finns nästan inga begagnade att få tag i, de verkar säljas direkt.

http://www.lackoslapet.se/

Loa-bg
0

Syrran har ett Cheval Liberté som jag gillar. Det jag gillar mest med det är att man kan öppna lämmen på två sätt, och att mattan är lätt att tvätta av. Däremot saknar jag dörrarna baktill som vi har på vårt släp.

Men Cheval Liberté hör väl till de billigare som ändå ska ha ganska bra kvalité?

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på våran Cheval Liberté och vi är jättenöjd med den..

Peppe
0

hmm jag börjar gilla dom mer och mer Glad

så nu går frågan över till åsikter om cheval liberté-släpen Glad vill höra era synpunkter

Lina
0

vi har en cheval liberte och jag är jättenöjd! min häst på 170 får lätt plats i den. Det enda jag saknar är sadelkammare för det har vi inte på vår. Annars är det bara gott jag kan säga.

Nitro
0

Vi har en Christ Concorde! Känns MEGAstor när man stoppat in två små russ! :)

Loa-bg
0

Christ Concorde verkar ju också bra, har sett en hel del sådana ute med. Fast det ligger ändå runt 80.000 kr, Cheval är billigare tror jag. Fast just Concorde hör till dom dyrare, det finns äldre modeller också av Christ, fast de kanske inte finns några nya längre.

Det är kanske dumt att jämföra Christ med Cheval, jag har aldrig kollat igenom ngt Christ så det är svårt att säga något :)

Peppe
0

Jag har kollat på christ comet lite, den ligger på max prisgräns om man ska ha med "de Lux"-paketet

Loa-bg
0

#15 Vilket pris ligger det på ungefär?

Peppe
0

www.trailerimport.se ta dig en titt :)

Pappa har eget företag så vi kan dessutom ta bort momsen

freakyH
0

jag har en cheval Libeté , modell 04 men den är gjord 07. de kostar väll runt 90.000kr :P Men de är skit bra speccielt om du har en häst som krånglar med att lasta .

Loa-bg
0

#18 Vad för det bättre för en svårlastad häst? Lämmen?

freakyH
0

kan lägga itll där.. att i våran är det extragrejjor som sadelkammare med plats för två sadlar , två träns ( om man intelägger ngt på golvet villsäga men två tränshållare eller om du vill hänga grimmor m.m där ) . Plats för ryktlådor , täcken . I transporten är det mjuk mellanvägg. Typ "kuddar" eller vad man säger på sidorna så att hästen ska få den mjukt om den vinglar in i väggen x') Sedan är det två inbyggda krubbor längst fram , hingstgaller ( går att ta bort blir lite trångt med det ). Sedan är det krok för att hänga upp hönätet ;P

Peppe
0

#20 allt det finns i Christ comet de Lux som jag fattat det  Glad

Loa-bg
0

#17 Christ Comet var ju inte illa, det påminner lite om Cheval… :) Jag tror faktiskt att min kompis har en Comet.

Peppe
0

och den finns i svart Flört

Zahara
0

Har tittat mycket på Thules transporter och de verkar kanon! Har kört med en och det var nästan så man glömde att m,an hade en bakom bilen :) Billigaste ligger runt 40 000 men sen får man ju välja till . standar med ventilation fönster och lite så går på 45000 inte så farligt för ett helt nytt släp tycker jag!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annette
0

#24. Thule verkar också bra. Jag föredrar de svenska släpen, då blir det säkert inget strul om man behöver reservdelar eller annan hjälp.

Believer
0

Jag har faktiskt hört mkt negativt om Christ. Men JAG kan inte uttala mig om dom, då jag aldrig kört det släpet. Men har några bekanta som inte är nöjda med just Christ.

Jag är inte insatt i så många olika transport-märken, men Thule gillar jag, spec. deras nya vagnar.

Momla
0
Loa-bg
0

#27 Aluminium är ju prima!

Peppe
0

#26 VAD för negativt har du hört? jag har ju ingen nytta av att bara veta att det är negativt, men inte vad Glad

Believer
0

#29. t.ex. att bommarna i transporten är veka, att kärran är vinglig vid körning och att det lätt blir glapp till lysena på transporten. och det beror inte på bilen, då man testat med många bilar. Men som sagt, det är vad jag hört av bekanta, inget jag upplevt själv.

Nitro
0

#30 Vi har inte märkt något. Det enda vi gjort är att böja in säkerhetsremmarna till bommarna så de inte SKA gå att få upp.

Att den skulle vara vinglig att köra beror nog mycket på modell i sådana fall, vår är stadig som sjutton.

Glapp till lysena ska jag nog inte svara för, vår är inte ett halvår gammal än.

Neywaz
0

jag har ett henra cayenne. Mjuk mellanvägg är standard, säkerhetsbommar kan lossas utifrån, och som plus i kanten har den fronturlast båda fram samt att man kan kombinera antingen öppnar man med dörr eller ramp bak. Ljus och går bra på vägen, och inte så fruktansvärt dyr i nyköp.

Kanske inte världens snyggaste design, men klart det bästa släp jag haft!!!! jag älskar det och kommer aldrig att byta ha ha

Courage.C
0

Sjläv har jag bara bra erfarenheter av BOJ släp. det är en rejäl stadig vagn som är guld att köra. Går att få den helt vadderad. Det är inte skrammlig som många andra. Men tyvärr är dom dyra. jag är helnöjd med min Boj. Rymlig och stadig! Ume ska också vara bra har jag hört!

Peppe
0

Boj har jag alltid velat ha innan, men i den prisklassen vi har råd med är de så skruttiga :/

PonnyAnnie
0

har hört att dom ska vara vingliga. En i stallet hade en sån. Och en annan som står i vårt stall lånade hennes en gång. Så en ngn/några veckor senare lånade hon vår och hon sa att det var en enorm skillnad! Vår var mkt stabilare o rymligare.

Kan ju tillägga att vr är en boj boggie, classic, aliminium, tke att det är super bra :)

PonnyAnnie
0

OJ ,IGNORERA MITT INLÄGG!

kom på nu att det var ett böckmann! Sorry…

Minetta
0

Christ Concorde är bra :)

Detta står på hemsidan:

"Christ Concorde har som alla hästtransporter vi säljer en mycket hög säkerhet för hästen. Den är som alla våra släp utrustad med paniksystem för bommarna så att man utifrån kan fälla bommarna om en häst har hoppat över. Inredningen är fri från vassa kanter och dylikt som en häst kan skada sig på. Mjuk mellanvägg tillåter hästen att bredda sig vid behov för att lättare hålla balansen. Hästens utrymme är fullt justerbart då alla bommar är ställbara som standard. På detta sätt åker en stor häst lika bra som den lilla ponnyn."

bell
0

En kompis till mig har nyss sålt sin "Henry" ifrån -04 och istället köpt sig en Boj ifrån -96.

Det tyckte han var en mycket bättre transport.

FridaSimonsson
0

Vi har en Boj transport som vi hyr köper.

Tycker att den är dubbelt så mycket bättre än Ume släp, då bojen inte blir lika kvav och instängd som ume släp..

Tcyker helt klart du ska satsa på en boj :)

Granatapple
0

Min kompis har en Christ (vet inte vilken modell), en gul en så den syns bra :) De trivs jätte bra med den, den är stor och luftig och fungerar prima. Har för mig att de haft problem med lyset dock, som någon tidigare nämnde så är det tydligen ett återkommande problem med Christ.

_Jag_
0

Vi har en kylinge :) Den är toppen med två russ. Sakerna tar vi i bilen :P Den är inte direkt luftig men med två så små hästar är det inga problem. Väldigt bra att köra med. Men favoriten är ju utan tvekan UME älskar dom. Överlägsna.  På dom travtävlingar jag vart på (stor häst) kör alla profesionella tränare UME och dom kör inte 5 mil till en tävling snarare 70-100mil:PSå dom borde ju vara bra att köra långt med och håller kanske längre…Dessutom ett skyhögt andrahandsvärde…. Sen brukade jag låna en sån innan, så himla smidig :D