Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1596 ggr
pippa__
0

Fångtråd

Jaha, nu har min lilla c-ponny, Star gått och fått fång….=( Har ingen erfarenhet av detta alls och tar gärna emot synpunkter och råd på hur ni har hanterat era fånghästar…

Han ska äta smärtstillande nu en tid framöver, men hur hade ni gjort under tiden? Bort från betet och in i en box? Stanna kvar på betet, men minskat hagen drastiskt? Berätta!!

Vill även tillägga att jag såg inte själv att han hade fång, det var hovis som såg. Detta är alltså lindrig fång..

Bobby
0

Motion är viktigt. Lagom lite bete, ej för kraftigt.

thilda-
0

då min leasing ponny fick fång så gjorde vi en "fång skoning" på henne.. dvs.. Vände skorna bak o fram och tog bort tå flärpen..
och hon fick stå i boxen hela tiden.. åsså var vi ute och gick med henne :) och efter de så har hon fått gå på Magert bete!

Cilla89a
0

herregud vad många som fått fång i år :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

I år är det mycket fång…

Windy fick tendenser till fång men vi tog bort henne från betet direkt (boxen i 3 dagar) och det hann aldrig utveckla sig till något allvarligt så nu är hon frisk igen, fast hon får inte ensilage längre utan hö istället, och går på lite magrare bete än innan. 

Min förra medryttarhäst fick ju avlivas i fång, fast han hade ju otur och fick hovböld också, så smärtorna blev för stora för honom =(

Lycka till med Star! Vet mååånga hästar som klarat sig. Windys ägares förra ponny fick allvarlig fång och fick stå på filmjölk i 2 veckor - det hjälpte! Vet inte om man gör sådant längre :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

pippa__
0

#3 Hovis sa att han hade varit hos många som aldrig har fått fång innan, men som har fått detta året..inte bra me detta vädret trots allt :/

pippa__
0

#2 Men man ska ju inte sko en fånghäst säger dem..tar längre tid att läka då

pippa__
0

#4 Tack! Tror oxå det går bra me honom, men man blir lite orolig när han ändå har ett par år på nacken (16 år) och går och får fång…

Anna
0

#7 Ja, klart man blir orolig. Windy är 13 o har aldrig haft fång förut. Himla lättad blev jag när det inte blev allvarligt…

Nu är det torka här uppe också så gräset är inte lika rikt på protein/socker/vad det nu är som orsakar fång *noll koll*

annaattlid.se

swedensess
0

vi släpper våran i en grus hage(får hö), några timmar om dagen får han gå på gräs med munkorg + mkt motion =)

man ska även inte ge dom mkt kraft vad jag har hört med vet inte om det stämmer x)

AnnaLundin
0
  1. Ta bort hästen från betet! Det är från gräset fången har utlösts och det kommer inte ge med sig om du inte tar bort den från gräset!
  2. Boxvila på MJUKT underlag, helst sand! Sand ger stöd åt hovarna så att de kan stå i den vinkel som är skönast - vilket oftast är med tårna lite nedstuckna i sanden. Sand kan faktiskt förhindra hovbensrotation!

#8 - det är fruktàn i gräset som utlöser fång. Fruktàn är en sorts kolhydrat som ffa finns i gräset när det är kallt om nätterna - fungerar som glykol i bilmotorn, dvs förhindrar att grässtråna fryser sönder när det blir frost. Sen är även "stressat" gräs rikt på fruktan, vilket innebär att hårt nerbetat gräs är fruktanrikt.

Och vad du gör, se upp när första regnskuren kommit, för då blir det explosionstillväxt i gräset = stor fångrisk!

gejsa
0

Usch då och ändå gick dom väl på gräs tidigt i våras.

Vi släpper våra 4-5 timmar per dag nu. Tar det jätteförsiktigt.

Vet inte om det hjälper men vi ser alltid till att dom har hö som dom nyss fått i magen varje gång jag släpper dom på betet så här i början. För att blanda det liksom.

Ja, efter en lång torkperiod och det kommer regn är det livsfarligt starkt allt gräs. Så ta det varligt.

Anna
0

#10 tack för svar!

annaattlid.se

gejsa
0

Här är en länk som jag sparat länge. Har inte läst det på länge men kanske kan ge dig några tips hur man gör osv.

http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html

Lycka till!

Peppe
0

Har han gått ute på nätterna? Frostgräs kan ju framkalla fång

Hos oss får inga shettisar gå ute på nätterna, dels för att kunna kontrollera gräsmängden samt inte riskera att de får käka frostgräs

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

en liten ponny i mitt stall har fång nu med, hon har haft innan så det är ändå väldigt försiktiga. De har kollat hovarna varje dag sen gräset började ta fart och upptäckte det tidigt så ponnyn går i sand/grushage.

Cilla89a
0

aha, men det kan stämma, för det är ju bara någon ynka plusgrad på natten och jättevarmt på dagen..
Japp och Schrek går bara i sommarhagen på dagarna, och vinterhagen på nätterna, inte bara p.g.a fångrisken utan även för dem båda ser ut som tjocka julagrisar ;)

Peppe
0

#16 i hade frost natten mellan ons/tors… och då hade vi över 25 grader mitt på dagen både onsdag och torsdag sen. träligt att det ska vara så kallt på nätterna, våra står med vintertäcken på nätterna och går utan/bomullstäcke på dagarna…

Eve
0

boxvila/hage helt utan gräs. står på torv för att inte få i sig något att äta.. jättelite hö om dagen, fri tillgång på vatten. Metacam en gång ´dagligen i 10 dagar. ta bort metacam i två dagar efter och se om hästen fortf är halt…

dessa order fick jag från vet nr millan fick fång. dessutom tog vi bort skorna och klippte tårna..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Cilla89a
0

#18 tappar hon inte mkt nu då? :/ hon var väl ganska svårfödd? eller är jag ute och vimsar? :P

Peppe
0

hö är, vad jag hört, helt ofarligt att ge fri tillgång av till fånghästar. enligt senaste rönen

däremot havre och liknande ska undvikas

Carmenzita
0

Ush min foder häst skulle ha gått till slakt på grund av fångproblem hela livet, men sedan köptes hon o blev bra :D men det är jätte farligt för "fånghästar" att äta frostgräs, alltso om det regnar mkt när gräset är kraftigt sedan blir det frost på kvällen, då är det jätte stor risk för fång

thilda-
0

#6 jasså :O men hon vart pigg ganska så snabbt

lisette
0

även min lille häst hade kunnat få fång om han gått kvar på betet sa hovslagaren. dock fick han skor på sig (så så illa kan det inte ha varit). han ska nu köras ordentligt.

hästarna går på knappt 200 kvm som är kraftigt nerbetat. tyvärr är det så att det inte finns ngn som helst möjlighet att sätta hästarna på sand/grus. vi har själv ignen paddock och de som har paddockar använder sina.

vad göra?

thilda-
0

Man kan göra små hagar på betes hagen.. där det är ner betat.. och sedan stöd fodra med hö :)

lisette
0

japp men det är ju det vi gjorde igår! =)

thilda-
0

jaha ;D hahahahha jag har bara skummat igenom allt (A)

pippa__
0

Pratade med min hovis idag och han har lugnat mig mkt! Staren äter Buta tills på torsdag när hovis kommer, då kollar han hur läget ser ut och skär (om det behövs) av tårna.. Enligt min hovis var det inte farligt att gå kvar på den lilla biten som vi delade av till igår (2 hästar) när han få medicinen.

Det ser lite ljusare ut idag så nu börjar hårdträning för alla parter (inklusive mej *grymt*)

Eve
0

#19 - jo :( Men nu verkar hon ju bra igen (konstigt nog). När betet är mer nerbetat ska hon få gå där och äta, så det blir nog inte så farligt ialf.

pippa__
0

#28 Fick inte Millan Buta? Vissa säger att det är som farligast när gräset är nerbetat, men 3 stycken hovisar här nere sa att det var lugnt..det lilla som kommer upp är ingen fara..

CarCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ponny fick fång förra året.. Vi tog ut veterinären direkt och fick Metacam att ge henne. Fick order om att hon skulle ha boxvila, inte äta något gräs, absolut inget kraftfoder och gärna kyla hovarna.

Problemet jag hade var att hon även hade hosta så hon fick inte stå inne utan vi hade en rasthage (utan något som helst gräs) där vi byggde ett vindskjul.. Där gick hon dygnet runt och jag kylde hennes hovar med vatten 3-4h om dagen. Man riktigt såg hur hon njöt när man ställde henne i baljan. Var det riktigt varma dagar ställde jag ut en vattenspridare i hagen som hon kunde gå in och svalka sig i.

Hon hade lindrigt fång men vi blev tillsagda att absolut inte släppa henne i närheten av något som helst gräs… Nu går hon med munkorg ett par timmar om dagen på lite gräs, det är vad vi vågar för att hon inte ska få tillbaka det. Resten går hon i grushage med fri tillgång till hö…

Bilden är från en varm sommardag då hon står och hänger vid vattenspridaren..

pippa__
0

#30 Hmm va konstigt att alla säger så olika. Fast sen å andra sidan så sa min hovis att han gå kvar av den anledningen att de går 2 och trampar ner och att Star får Finylbutazon, kanske skillnad ?

Eve
0

pippa - nope, metacam (:

CarCar
0

#31 Jag har faktiskt ingen aning om varför alla säger olika vad det gäller hage. Men jag hade tagit det säkra före det osäkra och inte haft honom på gräs tills han hade blivit helt bra och sedan börja succesivt med gräs igen. Men har din veterinär sagt att det går bra ska du självklart lyssna på honom, jag vet inte hur dina hagar ser ut =)

Angående skor så plockade vi av ponnyns med en gång och sedan när hovslagaren tyckte att hon var redo slog hon på skor bakochfram eller vad man ska kalla dom..

pippa__
0

#33 Mmm förstår vad du menar me bakochfram =)

Har nyss blivit upplyst om att medicinen har slagit in och Staren går normalt igen :D Blir nog till att skära av tån och trakterna ändå kanske på torsdag, vi får se.

AusaBausa
0

metacam fick även Zaffran när hon drabbades av fång, installad i boxen, sen när hon var bra fick hon gå i minihage som var totalt nerbetad av Ludde…fick bara hö o vatten. Ingen fångverkning.

pippa__
0

vad är metacam för ngt då? samma effekt som buta eller?

Eve
0

pippa - ja, smärtstillande och antiinflammatoriskt tror jag