Ål på hästar
Hittar inte tråden där det diskuterades hurvida det fanns ål på andra fägrger än blacka färger. Bifogar här en bild på ett gulbrunt russ med en enligt mig mkt tydlig ål.

#0 Säker på att hon är gulbrun och inte vitblack?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#0 vad heter hästen? Känner igen den :)

Man måste skilja på "äkta ål" och "fuskål" som många hästar har. En äkta ål är mycket mer markerad i kanterna och ofta bredare än en fuskål.

Har aldrig hört talas om "fuskål" ! Har du någon bild där du kan visa "äkta ål" och "fusk ål" så jag förstår skilnaden :)

vet inte vad black är men mitt russ har en ål. Han är svart. Eller möjligtvvis mörkbrun. Gotlandsruss.
har inte heller hört talas om fuskål :P me nom man tyder ditt svar #9 så har kanske #1 lilla söta ponny en fuskis medans bild #0 har en riktig?

Har aldrig hört talas om "Fuskål". Kan någon förklara det närmare.
Min ljusbruna nordsvensk har ål, och min chokladbruna shetlandsponny har en fuskål (:
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Vad är skillnaden på "riktig" ål kontra "fuskål".

#12 är det inte så att en "riktig" ål börjar i pannluggen och slutar i svansen, men en "fusk ål" bara är över ryggen? (rätta mig om jag har fel! :P)

Vilken otroligt fin häst, Hagelberg 
Jag har heller aldrig hört talas om fuskål eller äkta ål, men kan de som har det säga om Bandith har en äkta ål eller inte? Den är i varje fall väldigt synlig

#16 hahaha, vilken av dem? Den bruna?
Väldigt många russ har ål. Där pratar man aldrig om "fuskål" men heller inte om vart ålen måste börja. Antingen har dom väl ål eller så saknas det. Finns väl inget däremellan????
Och som sagts tidigare: Russ är inte blacka, förekommer inte.

jag förstår vad #8 menar, men kan inte förklara det på ett vettigt sätt
Bruna hästar kan ha ringar i pälsen, fuxar kan ha grå man, och en del hästar har helt enkelt mörkare hår i en sträng på ryggen…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Finns det fuskbläs också ?
# 19. Vilken färg har Freddy om han inte är gulblack? Stallchefen kallar honom iallafall gulblack, och jag vet inte vad han annars skulle vara?

#22 gulbrun troligtvis
Oki, jag vet inte, men så är det kanske. Han har iallafall ål.

en del gulbruna (ffa russ) har ett mörkt band längs ryggen

#22 Defenitivt gulbrun, dvs en brun häst med ett gulanlag.
#25 menar du att de är mörkare i pälsen än övrigt över ryggen?

#26 ett gulbrunt russ som stod på vår ridskola, som jag hade som sommarhäst ett år, hade det året runt förutom på sommaren. hon blev chokladbrun på halsen på våren och hösten när hon fällde. under vinterhalvåret blev det kvar en ca 10 cm bred rand över ryggen som var mörkare, och i mitten var det ett tygligare mörkt streck. det försvann som sagt på sommaren. hon blev även mörk runt ögonen
#22 Ja, antingen är han inte ett russ (Vilket jag faktiskt tror att han är eftersom du säger det) eller så är han gulbrun. Black finns helt enkelt inte inom russen. Det är inget man kan argumentera om ens.
Tittar man noga på denna bild (Montró 6 timmar gammal) så ser man en tydlig ål, sebratecken på benen och även ränder vid manken. Detta är jättevanligt på russ och sedan kan de blekna med åren men egentligen har de dessa tecken hela livet. Bara att de inte alltid syns.

#10 Black är när täckhårens pigment bara finns på ena sidan, den ut från hästen. Dvs halva strået har pigment men halvan in mot hästen i stort saknar pigment. Kna inte förklara så bra.
I Bo Furugrens bok om hästens färger nämns inget om fuskål kontra äkta ål MEN han poängterar på flera ställen att ål även förekommer på andra färger än blacka. Om man nu menar att ålen ska gå från luggen så är det ju väldigt svårt att se det på en brun, svart och gulbrun häst eftersom deras tagel är svart. Det finns en bild på en gulsvart shettis i boken som har svansfjäder (givetvis även ål). Han skriver även att ål är vanligt på ljusfuxar, dvs fux med ljus man och svans.

Här finns lite förklarat om ålar:
Blacka hästar har också alltid en ål SOM FORTSÄTTER HELA VÄGEN GENOM MAN OCH SVANS och ger den karakteriska mångfärgade manen och svansen. Alla hästar som har ål är inte blacka! I princip kan alla hästar ha ål om med det menar en mörkare rand på ryggen. Men den "ålen" är lite suddigare och är inte kombinerad med de andra blacktecknen. "Fusk-ålen" fortsätter inte heller genom man och svans. En äkta black-ål ser ut som att den påmålad med pensel och har lite mer kontrast till grundfärgen.
Källa: Silverkedjan
Fler källor finns, bl.a. Horse Color Explained av Jeanette Gower som är en SUVERÄN färgbok, finns dock bara på engelska vad jag vet.

Men ta ett exempel som min Bandith, där ålen är mkt tydlig.
Den skulel mycket väl kunna fortsätta ut i manen och svansen, men det SYNS ju inte eftersom manen och svansen är svart. Hur vet man om det är en "äkta ål" eller en "fuskål" då? För om kriteriet för en äkta ål är att den ska gå genom man och svans så kan han ju mkt väl ha en äkta ål.

Ser den "målad" ut eller är den suddig i kanterna?
Här har ni en typisk blackål. Finns inga tvivel om att den är äkta, ser ditmålad ut med skarpa och jämna kanter.
Nu har jag tyvärr ingen bra bild på min hästs fuskål, som ser väldigt äkta ut på vintern. På sommaren däremot blir den mycket mer otydligt. Så det kan jag ju ge som tips ni som är osäkra, kolla hur hästen ser ut i sommarpäls. Och kanterna på ålen. Är det minsta lilla "uttoning" i kanterna av ålen så är den inte äkta.
Sen, om ni läser i inlägg #31 så står det att det är ålen som går genom man och svans som gör att de blir flerfärgade. Alltså borde det ju vara rätt logiskt att en häst med helt svart man och svans inte har en ål som går genom, eller hur?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#35 mycket bra bild på fuskål! Man ser att den liksom är suddig.

#36 Mamman har lika dan, men det försvinner kanske när fölpäslen försvinner och mamma häst sätter vinterpäls !?

#33, du ser ju på den första bilden hur hans er ut. Ålen är inte alls så suddig som de andra i stallets, utan mkt tydligt markerad,.
#34_ Sen, om ni läser i inlägg #31 så står det att det är ålen som går genom man och svans som gör att de blir flerfärgade. Alltså borde det ju vara rätt logiskt att en häst med helt svart man och svans _inte_ har en ål som går genom, eller hur?_
Jag tycker INTE att det är ett dugg logiskt att en häst emd svart man och svans inte kan ha en svart ål som går igenom. Däremot borde de kunna ha en ål som går igenom som inte syns, eller hur?
Annars borde man kunan säga att en fux inte kan ha agoutianlag, för det syns ju inte heller?

#38, jag skulle vilja se en närmare bild. Det går inte att se på sådär långt håll om den är skarp eller inte.

Ska se om jag kan ta en närmare bild nästa gång vi ses, eller be Hagelberg ta en. Jag vet inte när jag ska dit nästa gång, har ingen för tillfället så jag måste ta en ny.
#38 Jag skulle vilja se en bild i sommarpäls.
Och om man säger såhär, en musblack häst är en svart häst med blackanlag. Dvs en häst med svart man och svans. Att den får flerfärgad man beror på ålen som går genom man och svans. Alltså borde det bli samma effekt på en annan häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men en musblack är ju inte svart. Hurdan färg på man och svans har musblacken? Jag har ingen koll på blackvarianter.

#39 Hur kan du se att fölets ål inte är skarp men inte på den gulbruna? Bilderna är ganska liktydliga Det synns tydligt att ålen på fölet går ut i svansen. Flertalet av fuxar har ju mittsol och svansfjäder, jättevanligt. Att en fuxs ål inte är svart hör väl inte hit? Fuxar har ju inget svart.

#43 - Det är lätt att se att den fuxen har en suddig ål. Att se om något är skarpt är en helt annan sak, då måste man komma närmare. Svart har jaginte sagt något om.
Titta själv på bilden på fuxen så ser du att det absolut INTE är en tydlig "målad" rand, utan en typisk fux-fuskål som är klart suddig. Den på den stegrande hästen har mer kontrast, men är för långt bort för att säkert kunna säga om den är skarpt avtecknad eller inte.
#42 Musblacken är svart i grunden. En svart häst som får blackanlag blir musblack. Precis som att en rödblack är en fux med blackanlag.
Ingen vidare bild, men det här är i alla fall en musblack man. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#44 Jag kan faktiskt inte se att den är suddig men däremot att den inte har stor kontrast och tänkte att det är det ni menar. JAg förstår inte vad ni menar med suddig. Suddigt för mig är när ex en blid inte har skärpa och man inte kan se ex ansiktet. Här ser jag en tydlig "ål" men med två färger som ligger varran nära.
#45 Många bruna russ har det vi kallar silver/vitt i manen på yttersidorna. Även i svansenroten. Kanske beror de på "ålen"? Absolut inget att missta för silverfärgerna då de inte finns i russet.
Mille, Bandith har fler färger i sin man, om du glömt 
Silver/vitt i manen? Lät intressant, har du bilder?
Min häst har också fler färger i sin man, men det beror på solen. Den bleker ju, så det ser ut som att hon har slingor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#46 skärpan har du i kanterna. På fuxen syns det på långt håll att den inte har skarpa kanter. På den gulbruna (som troligtvis INTE har skarpa kanter dock) så är det svårare att se på håll.
#48 Plus att den gulbruna har vinterpäls på bilden, vilket ofta gör att ålen ser skarpare ut. ;) Så jag skulle vilja se en närbild på hästens rygg i sommarpäls…
Mvh Alex
Värd för Ridsport