Duscha av häst
Nu när det är så varmt tänkte jag att jag kunde duscha av Fantomen efter ridpasset. Och jag vill duscha honom för att han är skitig(En del smuts går inte bort) & han har några gula fläckar här & där.
Men hur gör man när man ska duscha av hästen? både före & efter?

Jag spolar av henne (även ansiktet) med vattenslangen, sen schamponerar jag hela hästen, passar på att massera och knåda ordentligt. Spolar sedan av henne schampot, tar det värsta vattnet med en svettskrapa sen ansikte och ben med en handduk =)
Sen är hon klar och då går hon raka vägen ut till hagen där hon rullar sig i skiten igen ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 kör du med kallt eller har du tempererat i slangen?
man ska akta så man inte spolar i vattenstrålen i örat på hästen.
/Elin

#1 Jag har tempurerat, brukar använda ljummet mot det lite kallare hållet nu på sommaren =)
#2 Jag har munstycke på min slang och har alltså ingen vattenstråle som sprutar. Sen drar jag ner vattentrycket när jag spolar skallen på henne!
*** Kärleken övervinner allt ***
min älskar och duscha nu när det är varmt. När jag fyller på vattnet i hagen kommer hon och vill bli duschad och då är där iskallt vatten i slangen men det verkar hon gilla :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ska lära min att bl iavspolad nu i sommar. o med tanke p åatt vi har 30 grader i skuggan just nu tror jag han kommer uppskatta att bli duschad så fort han slutar fåna sig…
vattenslangar är ju dödsfarliga.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 Ha hahaha! Jag läste fel och trodde att du skrev att du skulle lära dig att bli avspolad med slangen!!

Jag duschar av hästarna efter träningspassen för att få bort svetten, men schamponerar inte så ofta, inför tävlingar om dom är smutsiga. Men jag är galen i att rykta så det brukar räcka med att borsta =)

Duchar eller ja spolar av om de är jättesvett, svampar om det bara är lite.
Försökte spola pelle och majsan under tiden jag fyllde vatten idag, men det var inte poppis :) Vissa dagar tycker de att det är superskönt att bli lite blöta, andra dagar inte..
Duschade Indira idag, hon blev svart igen, hehe! :D Först hinkade jag över henne (rädd för vattenslangen), inga problem, stog helt stilla fast hon var lös (liten minisluss mellan hagen och stallet, så hon var instängd).. Sen svampa på schampoo och hinka över vatten igen.. Sen tog jag en svamp och tog benen och huvudet ordentligt, och magen..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Brukar duscha Mandel efter ridpass om han är väldigt svettig, är han bara lite svettig så svampar jag bara av lite.
brukar duscha Ludde efter ett svettigt ridpass annars så bara svampar jag av honom…
Har jag nån som kan hålla i min tokhäst (eftersom vattenslangen är livsfarlig) om han blivit ganska rejält svettig, annars så svampar jag av ordentligt.
Det som är skumt med min toktotto är att om man håller i honom själv är slangen superfarlig, är det någon som håller honom är det inga problem.
Nån som har något tips? Jag vill undvika att binda upp honom i väggen utanför stallet eftersom han går omkring.
ett bra tips för hästar som är rädda för slang är att man har en kortare avklippt slang (allså en lös) lär hästen att lukta på den man kan känna på dom med den visa dom framför då lungt hur den rör sigpå golvet (tänk på att inte ha för lång slang på golvet utan först liten bit så där 10cm öka lite då å då) för det e ofta det som är det farliga, en orm med vatten oj farligt värre :P man tränar detta flera gg sen så visar man en slang med vatten utan att spruta på dom fyll upp en hink lr något så dom ser. en del älskar vatten o bli tvättad visa lär sig aldrig att uppskatta vatten mer än dricka det. Jag har bara kallt vatten i stallet så mina tar jag hem på gräsmattan för att bli tvättade ofta kör jag med hink sen durshar av dom.
Min herre gillar att bli duschad. Brukar tigga om det när man fyller på badkaret i sommarhagen. Då står han i vägen för de andra hästarna, bara han ska ha dusch…
Han är ju kolsvart och har rejält med päls även på sommaren (gammal herre). Så han brukar bli svettig bara av att gå i hagen varma dagar. Spolar då av honom, så att han kan ta ett svalkande dammbad.
Min gamla tant (fbl, dog -96) älskade oxå dusch. Kunde gå och ställa sig mitt i vattenspridaren när den var på.