ta träckprov nu, avmaska i höst?
funderade på om man kan ta träckprov på hästarna nu och avmaska på det resultatet sen i höst?
går det?
detta förutsätter ju iofs att de går på samma bete hela sommaren och inga nya hästar tillkommer.
vad tror ni?

Det beror ju på hur pass osmittat betet är. Har det inte gått hästar där på 2 år är maskarna borta. Sedan beror det ju också på vad det blir för svar på träckprovet. Jag menar om det är 0 eller 450 tex.

ja där brago o star går har det inte gått hästar på många år. får gick där i fjol eller förrfjol.
merrys bete går det hästar på årligen.

..

Träckprovet visar ju vad hästen har just nu. Avmaskningen är för att stoppa smittan. Visar det sig att hästen behöver avmaskas nu finns det ju ingen anledning att låta dem sprida smitta hela hösten och avmaska först i höst. Nollar de finns det ingen anledning att avmaska i höst heller om ni inte har styngfluga.

#4 fast de sprider ju itne smitta om de går i samma hage hela sommaren

Om testet skulle visa på att de har mask skulle jag avmaska på en gång. Annars är det ju ingen större ide att göra ett träckprov nu utan isf vänta till i höst.

men om jag avmaskar nu o de går på samma bete får de ju i sig masken på nytt. :S

Hur många tror du kan byta bete efter varje avmaskning. Du flyttar ju hästen från vinterhagen till sommarhagen. Eller hur menar du?

men mina hästar GÅR redan ¨på bete. min fråga var om man kunde ta träckprov NU och sedan maska i höst efter vad svaret säger.
vad jag menar i #7 är att om jag avmaskar mina hästar nu efter vad svaret säger så kommer ju masken ut i hagen där de betar nu. då är avmaskning ganska lönlös.

Men om du ändå tänker vänta med att avmaska kan du väl lika bra ta träckprov till hösten för det är ju oftast när dom går och betar som dom får i sig en massa ägg/mask. Sedan kan ju stygnflugan komma i höst och då måste du ändå avmaska mot den.

styngflugan syns väl inte på ngr prover?

Nej, men om du ser den på benen, äggen alltså så måste du ju alltid avmaska mot den.

japp jag vet att man ser det på hästen. =)

Om du ändå inte har tänkt maska förren till hösten så tycker jag att du ska vänta med provet med. Så du får ett riktigt korrekt prov, eftersom att det finns risk att du kanske måste avmaska mot något annat som de får i sig nu under betet.

Först måste man förstå hur det hela hänger ihop:
Hästen tuggar i sig larver på betet. En del av dessa utvecklas hela vägen till äggläggande vuxna maskar, detta tar ca 12 veckor. En del lägger sig i vilostadie i tarmslemhinnan, där kan de ligga i flera år.
Om du tar prov nu som visar att dina hästar sprider smitta och du inte avmaskar så kommer det ut en massa ägg som blir larver och hästarna tuggar i sig. Om du istället avmaskar får du ingen ny smitta på betet. Det som kommer ut är ju dött. Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang i inlägg #9.
Viktigaste avmaskningen är ju tidigt på betessäsongen för att hindra att ny smitta kommer ut på markerna. Det finns ingen anledning att byta hage om man ändå inte ska göra det. Den lilla mängd som kommer ut spelar ingen större roll.

Det är ju lite sent att ta prov när dom redan fått gå ut på betet med. Det är ju innan man ska avmaska isf.

Det är aldrig för sent… bättre stoppa ev. smitta nu än att strunta i det.

Fast man har ju redan börjat smitta betet då. Och avmaska när dom går på betet är ju inte särskilt smart bättre då att ta bort dom därifrån några dygn efter avmaskning.

#18 - varför tycker du så?
Räkneexempel:
Häst 1 har 500 EPG, häst 2 har 300 EPG. En bajshög består av lågt räknat 1000g träck, dvs 500000+300000 ägg från vardera hästs bajshög. Varje häst bajsar lågt räknat 10ggr/dygn i hagen, ger 8 miljoner nya ägg ut på markerna per dygn. Hela sommaren…
När du avmaskar kommer det ut döda maskar där det KAN finnas en del levnadsdugliga ägg, dessa kommer ut i 3-4 dygn med topp 2 dygnet. Hur många tror du det är? Fler än 480 miljoner (två månader)?
Varifrån kommer denna överdrivna rädsla för att avmaska för att det kommer ut maskar då? Det är ju smittan de sprider innan de avmaskas som är värsta boven.

#19# Jag har lärt mig att man alltid ska maska av ca 2-3 dygn innan man släpper ut på betet för att inte smitta ner det nya betet.
Det finns ju t o m folk som låter hästarna få stå inne i box dom första dygnen efter avmaskning för att bli av med maskar och ägg oavsett om dom är döda eller levande.

#20 - jovisst, OM man har möjlighet att byta hage så ser man till att avmaska 3 dygn innan man byter. Men har man inte möjlighet så får man lov att avmaska ändå.
Att ha hästen på box ett dygn är totalt meningslöst, de flesta ev. levnadsdugliga ägg som kommer ut är flest dygn 2-3.

Självklart om man har endast en gemensam sommar och vinter-hage. Men jag svarade ju specifikt Lisette och hon har flera hagar.
Har man tex bara en hage så måste man nog mocka rätt ofta i hagen och särskilt när man avmaskar.

#15 vad är det du inte hänger med på?
jag släpper mina hästar på ett bete. de har mask. de smittar betet. äter gräset som är smittat. de bajsar ut, smittar mer. jag avmaskar. de äter de smittade gräset. o får mask igen.
det är ju en oändlig cirkel..

#23 Ja, men det blir ju inte bättre av att strunta i att avmaska när hästarna har mask.
Sen förutsätter jag att man har som regel att ta träckprov alt avmaskar innan betet.

men nu var det inte det frågan handlade om :D

Ja, men lisette om du hade kollat om hästarna hade mask innan du släppte ut dom på betet så hade du ju vetat om dom hade mask överhuvudtaget. Och hade dom då mask så självklart skulle du då maska av innan du släppte dom. Då hade dom ju inte smittat lika mycket ditt nya bete. Och då självklart inte få i sig lika mycket mask eftersom det inte var några smittade hästar som gick där osv.

#23 - jag förstår inte hur du får det till att det är bättre att de smittar ner hagen med ytterligare 480 miljoner ägg än att du avmaskar nu och "bara" har den smitta som fanns i hagen innan.
Det är ju den cirkeln du måste bryta. Avmaska om det behövs för att inte släppa ut fler ägg, då blir hagen renare till nästa år.

men nu handlar detta inte om att jag ska avmaska nu. hästarna är avmaskade redan o prover tas senare….
#27 fast jag förstår itne ditt tänkande där. hästarna äter ju upp äggen ändå och det kommer ut fler ägg. eller hur?

Men har du maskat av innan betet så är dom flesta borta nu ju. Varför avmaska först och ta prov sedan?

jag SKA INTE ta prov NU. jag frågade om man kunde göra det under sommaren för att använda sgi av svaret sedan.

#30 - ok, då kommer ju saken i ett annat läge! Jag förstod inte riktigt syftet med din fråga i början :-)
Vad hade du för provsvar innan du avmaskade? Vilket medel använde du?