Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 889 ggr
Beundy
0

Hur vet man?/foderhäst

Hur vet man att precis den hästen är rätt?
Jag va och provred en häst i lördags som verkligen var trevlig på alla sätt och vis men varför tvekar jag då?

Så hur vet man att det är rätt häst?

Letar även foderhäst, ingen som vet någon i närheten av östersund som har en häst att låna ut?

Repoort
0

Du kan ju alltid prova fler hästar innan du bestämmer dig.

Själv var jag hästlös i ett år då jag en dag såg Reddie på annons. Jag kände direkt att honom ska jag ha, och höll sedan alla tummar och tår på att han inte var såld. Jag hade dagligen tittat på annonser men inte fastnat vid någon.
70 mil senare stod han hos mig….

Cilla89a
0

hm, det kan nog ta lite tid också..
jag tyckte inte vidare om Schess när jag fick honom ;) men efter 2 veckor var jag käääär..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Beundy
0

#1 Det är bara det att ägaren till hästen jag provred vill typ ha svar ganska snart..

Ledin
0

jag var i samma dilemma som du, jag tveka varför det vet jag inte hundra, kanske va det ägaren som fick mig tveka. Mitt råd är att testa flera nu är just det att har man foder häst så kan det vara svårt att hitta guldklimpen för det finns ju inte så många alltid att välja mellan. Men varför inte ta en månad på prov sen löpande allså man tar mån efter månad så ska jag ha det. På så vis kan även ägaren säga att nej jag tor inte h*n trivs lr du missköter den osv det e ju en trygghet för båda.

fridak
0

Jag har bara letat foderhäst och då kändes det väl som att vilken pålle som gick bra, så länge det fanns en liten prövotid. Det är jättesvårt att se hur man passar ihop bara på provridningen/titten på hästen. Så man vet väl först i efterhand om det är den rätta. 

iaf var det så med foderpållen som stannat kvar i ett år mer än planerat:)
jag hade annons ute på nätet men pålles ägare har inte internet.
Jag letade efter en läromästare, pålle var en outbildad travare som inte ens lyckats komma framför vagn trots att det var planerna för honom.
pålle var snäll, men under provridningen testade han mig lite och jag fick honom knappt i trav.
Trots att han egentligen inte var det jag var ute efter och att ägaren inte kunde se annonsen som gjorde att hon fick tag på mig så var det den pållen som kom med "hem", och bättre häst hade jag inte kunnat hittat:)

Maja
0

Hur är det med Scandal? Länge sedan man hörde något. :)

Hmm, jadu, precis som Cilla89a säger, det behöver inte klicka direkt, det kan ta ett tag, så det är svååårt. :)

Beundy
0

#6 Det är bra med Scadde men tyvärr kommer detta bli hans sista sommar så det är därför jag letar ny pålle..

Spiritinthesky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tyckte inte om paddie alls i början , jag fög av tre ggr på provridningen och tyckte hon var förstor och läskig, och hon tyckte inget vidare om mej heller, jag satt ju bara där o höll hårtsomfan i tyglarna för att inte ramla av typ xD ^^ men efter ca ett halvår funkade allt :D hon är bäst min älskling (: <3

Isa Aronsson

www.stallequino.se

emeliekarlssoonn
0

Det är svårt att beskriva känslan när man verkligen har hittat rätt häst. Som de sagt innan så prova många olika hästar innan  du bestämmer dig, om det är möjligt åk och provrid samma häst flera gånger. Men jag kan lova dig, när du hittat rätt häst så känns det direkt. Det kan vara den hästen du kanske inte har väntat dig. :)

Maja
0

#7 - Aha, okej, då förstår jag. :(

Ledin
0

jag tycker så här är ägaren mån om sin häst spelar ingen roll vad det e för ras billig som dyr så ska det finnas en provmånad lr sommar så hästen trivs med än o tvärtom för man ska itne stå där med en häst som man inte gillar. Jag sålde mitt vbl sto (travare) då med prövotid på 1 månad, jag ville ju att hästen är a-o den var viktig för mig inte dom pengarna jag fick för henne utan hon ska trivas å må bra helt enkelt. Jag ska ta en foderponny på prov, trivs hon bra här å vi med henne så blir det 3 månader i taget å uppsägningstid på 1 månad :)  sen ska man inte gå endast på första omdömet man gör man kan ju åkta å testa igen kanske det klingar bättre då för dig o hästen :)