Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 735 ggr
lisette
0

stallinredning

gör ett försök att ordna en ny tråd.

[Bild på Teddy](javascript:void top.ShowProfile('Teddy') "Visa personlig sida för Teddy.")

Teddy
2008-06-01
22:41

Hantera inlägg

Nix, plywood var det alternativ som vi ansåg billigast. Vi har plyfa nertill och plywood upptill. Om du vill kan du se mer på min hemsida, där är hela stallbygget dokumenterat. Det heter väl egentligen inte plywood, utan något annat som jag inte kommer ihåg…..

#18 [Bild på lisette](javascript:void top.ShowProfile('lisette') "Visa personlig sida för lisette.")

lisette
2008-06-01
22:44

Hantera inlägg

osb skivor heter det. :D

lisette
0

teddy, det var lite skillnad på stallen! :D

lisette
0

hur kunde det bli billigare att köpa osb-skivor än vanlgit spåntat virke?

LinneaG
0

Plyfa och plywood är samma sak :)

#2 - osb skivor är rätt dyra, men spontat virke kan va dyrt också om man ska ha de större stl.

[Teddy]
0

Ja, skivorna kostade 180 kr, det gick åt 8 st, alltså ca 1500, det hade vi nog inte kunnat köpa virke för. Dessutom går det ju rasande fort att sätta upp skivor!

Skillnaden är RÄTT stor!! Jag håller med, kan inte fatta att vi orkade med gamla stallet!

lisette
0

plyfa är väl ändå sådant som är mkt mkt hårdare och man oftast har till släp?

var inne o kollade på byggmax. en osb-skiva kostade 130:-. faktiskt inte så farligt. blir nog dyrare med spontat.

LinneaG
0

#5 - plyfa är mer något man kallar plywood. Sen finns det en hel del olika sortes plywood, jag tror vi har minst 10 olika hos oss, där jag jobbar.

lisette
0

nej byggplyfa är den sort man använder till släp bland annat. den är brun och betydligt hårdare än vanlig plywood. du ser ju skillnaden på teddys bilder om du kollar på hennes hemsida.

:D

[Teddy]
0

Plyfa är hårda skivor, ganska blanka, finns olika tjocklek och de kan variera i färg. Tror vi har 15mm. Plywood är inte samma sak, den är för det första hälften så dyr som osbskivorna, och har helt annan ytstruktur. 130 kr - himla billigt!!

IdaS-A
0

#8 Det är väl väldigt lätt att rengöra de där skivorna också? Lite glatta va?

[Teddy]
0

Jag hoppas det ska gå lätt! Men som sagt, skivorna är ju lite hala, så skiten borde gå lätt att spola bort med högtrycket. Vi ska storstäda nu i sommar.