Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 744 ggr
elin
0

OT: Huvudvärk

Jag vet inte varför de börjat och nu blir jag knappt av med helve***!
Började för lite mindre än 3 veckor sen, går lite till och från men har väl varit huvudvärksfri i kanske 6-7 dagar under dessa 3 veckor.

Varför har de blivit såhär? Och varför kommer skiten bara tillbaka hela tiden? :S Orkar inte ha det där ständigt pulserande skiten i huvudet och ofta ha illamående pga smärtan. Jag dricker som en häst varje dag för att försöka undvika ifall det kan ha ngt och göra med det.

Kan ju tillägga:
* Har ju varit mkt sol på sistone.
* Käkar p piller och har gjort i ett halvår.
* Är vegetarian och har varit i 3 år, antagligen massa brister. Men försöker äta varierad kost inom vegetariska kretsen.
* Har synfel (använder glasögon ytterst sällan, bara vid bokläsning och när jag sitter vid datorn)

Som ni ser så kanske de inte är så konstigt att jag har huvudvärk. Men vilken av alternativen ska jag börja med??
Ska jag söka läkarvård? Isåfall, vad kan de göra?
Har ngn mer haft sådan här huvudvärk? Kanske under samma period?

Snälla hjälp, Mvh / elin

/Elin

jn84
0

Ställ samma fråga på halsa.ifokus, de kanske har bra tips?

Som du säger finns kan det finnas många anledningar till huvudvärken. Själv märker jag att jag får ont i huvudet om jag dricker mycket kranvatten. Det är särskilt de dagar jag jobbar eller är i skolan som jag ska vara duktig och dricka mycket vatten, men det resulterar alltid i huvudvärk. Köper jag däremot vatten (med bubblor) och dricker samma mängd så får jag ingen huvudvärk. Fråga mig inte varför, men märkligt är det.

Jag tycker absolut att du ska söka hjälp! Man måste ju kunna fungera.

Men funderar över om det är "vanlig" huvudvärk du har, eller migrän? Funkar värktabletter?

Cilla89a
0

Det kan ju bero på mycket.. Jag själv får väääldigt lätt ont i huvudet om jag dricker lite eller är ute i solen hela dagen..
Det är inte migrän du har, illamående och så?
När jag har huvudvärk, finns det bare en tablett som hjälper och det är Treo..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla89a
0

#0 Hur är det med dig förövrigt, Elin? Länge sedan man såg dig här inne? Allt bra med din lilla fjord tös? (har glömt namnet) :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

OM du har synfel och inte använder dina glasögon så ofta som du borde så kan det vara det som är felet. Då får man ju ont i huvudet.

Stressar mycket till skolavaslutningen?

Äter för lite mat? Dricker gör du skriver du. Hur mycket då och vad?

Yuriko
0

Kan det vara spänninghuvudvärk? Spänner du i nacken, eller biter ihop tänderna eller så?

Annars kanske det är bäst att prata med en läkare, du forlorar inget på det, och förhoppningsvis kan du bli av med din huvudvärk..

E_hjo
0

Borde nog kanske gå till en optiker. Det finns ju liser, vet du.  ;)

bubbelbubbel
0

du borde nog använda dina glasögon, det är nog inte omöjligt att det är dom som är problemet.
tycker visserligen också att du ska gå och prata med en läkare, du har inte ont i resten av kroppen, feber ?

Due-Boje
0

hur gammal är du? Jag hade ont i flera månader när en  visdomstand slog rötter, gjorde så ont att jag kunde börja gråta.. Gå och röntga tänderna!!

Due-Boje
0

Jag hade förresten ont under samma period, fast både innan och efter också. men det spelar nog ingen roll eftersom det var,m vad jag tror med stor säkerhet, visdomständerna

Zadeira
0

Min första tanke var Vätskebrist.. Det är ju skitvarmt nu, och dricker man för lite vatten (mjölk ex är vätskebildande och inte bra vid varmt väder) kan man få långvarig huvudvärk.

lisette
0

på med brillorna o drick lite mer vatten!

fridak
0

är du översynt och inte använder glasögon/linser så borde du ha huvudvärk, helst hela tiden för irismusklerna jobbar även när du ser på avstånd för att du ska få skärpa iom ditt synfel. finns flera översynta som går och blir fejk-närsynta för ögat ackomderar så mkt att det "krampar".
Kan vara vätskebrist också som andra skrivit, se till att itne bara ösa i kranvatten för mineraler behövs också.

Zadeira
0

# 12, vad ska man dricka om man inte ska dricka kranvatten då? Minst två-tre liter vanligt hederligt kranvatten om dagen, särskillt när det är såhär varmt…

Maja
0

#13 - Kranvatten innehåller inte alla vitaminer och mineraler som behövs. Det finns speciella vätskeersättninigar, sportdrycker, tabletter etc. :)

Zadeira
0

Då kan man lika gärna äta vitamintillskott i tabelttform varje dag istället för en massa sportdrycker och sådär. Men råder ändå till minst två liter kramvatten, sen utöver det är det ju inte fel på vitamintillskott.

Dessutom får man i sig alla de där mineralerna/vitaminerna om man äter en balanserad och rätt kost. Då ska man inte behöva något tillskott..

gejsa
0

Håller med Zaderia. Men man ska inte dricka för mycket vatten. En dog ju t o m att han/hon druckit för mycket. Men 2-3 liter är lagom per dag. Vill man sedan dricka mer så kan man ta något annat tycker jag.

Maja
0

#16 - Nej, det var ju det jag sa. Inte bara vatten. :P

gejsa
0

Svarade inte bara dig Juve.

Maja
0

Okej..

Ledin
0

du va mej en rolig filur du har ju en massa saker där som spelar in framförallt glasögonen är det inte bra läsglasögon så ska dom andvändas, synen försämras om du slarvar. Sätt på dig dom å sen ska du tänka på vad du äter så du får i det allt som behövs :) Jag slarvar massor med maten jag gilalr inte kött kan ta en hemmagjord hamburjare, men det gör vi sällan här. Sen äter jag inte mer en köttbit är bruuu äkligt. Jag får ta oxå å tänka på så man får i sig allt som är bra för kroppen men det är lätt å slarva framförallt nu när det är så himmla varmt. Drick mycket med det är viktigt.