Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1952 ggr
MickisGizmo
0

Behöver Hjälp Med Min Islänning!

Hejsan!
Nu hoppas jag att det finns någon här ute som kan ge mig lite tips med min busiga islänning, för han har blivit så konstig.
Jag köpte honom för ca, en månad sedan. Dom första dagarna fick han gå runt och lära känna det nya stället (alltså jag red honom inte). Sedan började jag rida ett schema som den förra ägaren och jag hade gjort tillsammans.

Schemat:
Dag 1. Rida paddock
Dag 2. Rida ut
Dag 3. Vila
Dag 4. Paddock
Dag 5. Longera
Dag 6. PrivatLektion
Dag 7. Longera

Mat:
Multivitamin (står på burken)
Lusern 4 dl/dag
Hö 7 kg
Mineral (står på burken)

Efter 1-2 veckor så började han rycka med huvudet och vara jätte sur, började också stampa med frambenet i marken. Sedan när jag var ute och skrittade med min kompis så drog han iväg i skenande galopp från skritt. Jag provade allt möjligt men fick honom inte att stanna. Han skenade direkt mot en stor väg så jag hoppade av i farten, som tur var så var han oskadd när min kompis hittade honom.

Sedan den 17 Maj var jag iväg på en Haffi-kurs och då i första passet var han jätte snäll, men andra halvtimmen så drog han iväg i galopp  3 gånger (jag ramlade av 2 av gångerna och bröt stor tån).
Haffi sa åt mig att han blockerar och flyr ifrån något. 

Så jag ringde direkt till massören när jag kom hem, hon kom bara några dagar senare, och då fick jag veta att han var överansträngd i bak knäna och det har sen gått över till en inflammation. Jag fick även veta att den förra ägaren har bara ridit honom 1-2 dagar i veckan innan jag hämtade honom. Så jag förstår om han har blivit överansträngd. Nu har jag och min pappa varit ute och gått med honom i ungefär en vecka och gjort markövningar, det har funkat jätte bra.

29 Maj
Idag när dom som äger stallet skulle hämta upp honom så tog dom bort den understa tråden och skulle hämta honom. Men då kröp han under och galopperade (rejsade) upp till stallet. Var jätte svettig när han kom upp. Jag har ingen anning om varför han gjorde så.

30 Maj
Idag när dom i stallet skulle hämta honom så tog dom inte bort den understa tråden. Men då galopperade han rund rund istället och sen rätt igenom tråden. Han var även jätte svettig idag.

31 Maj
Idag tänkte jag att jag skulle hämta honom själv och se vad han gjorde. Direkt när han såg mig vände han och galopperade iväg. Vi satte på elen i tråden och jag "stängde" in mig i hagen med honom. Så fort jag kom nära så galopperade han iväg. Så jag provade att stå still och vänta på honom, men han brydde sig inte alls om mig. Så jag kom närmare och han bara drog sig undan. Så då tänkte jag att jag började väl med lite NH-tränings grejs. När man ska slå med grimman i marken och låta dom galoppera, göra så dom vänder och galopperar åt andra hållet mm. Det funkade ganska bra, tills han började tänka att han skulle hoppa över stängslet ! Då började jag närma mig honom sakta med ett steg i taget. När jag var jätte nära honom började jag stryka med girmman på halsen, han började backa och jag satte upp en hand bakom honom, då gick han automatisk framåt. Till slut fick jag på honom grimman i lugn och ro. Men han var hur svettig och nervös som helst. Vi höll på i ungefär 30-40 min.

Jag vet inte vad som har hänt med honom och är orolig. Därför kommer massören komma hit idag och se hur det är med honom. För jag ringde och berättade allt som hade hänt så hon skulle komma så fort som möjligt.

Jag skriver nu här för om någon av er har lite tips till mig om vad som kan ha hänt, eller varför han beter sig såhär och vad jag ska göra för att lättare fånga honom i hagen?

MVH Michaela

Maja
0

Hur gammal är hästen? Hur läge har han blivit riden? Svensk- eller islandsfödd?

Det låter verkligen inte kul det där och jag kan förstå att du undrar vad han egentligen håller på med. Hur ser det ut i hagen? Går han i stor flock eller en liten flock? Har han blivit accepterad av de övriga flockmedlemmarna? Hög eller låg i rang?

Att han väljer att springa under/rakt igenom staketet för att komma till stallet är verkligen ett stort problem. Det ska han verkligen inte göra. Hmm, har ni elen på i staketet? 

När en häst är svårfångad ska man aldrig "jaga" den, d.v.s. följa efter den hela tiden. Då blir den bara stressad och irriterad och det kommer bara att bli allt svårare att få tag på den i fortsättningen, man sätter sig i en "ond cirkel" om du förstår? :)

Har du testat att gå ut i hagen och stå och mysa med de andra hästarna? Kanske har din häst en allra bästa vän som du kan gå fram till?

Ska fundera vidare! :) Lycka till!

MickisGizmo
0

Hej!
Han blir åtta år i Juni. Han är svenskfödd, och blivit riden sen han var fem år tror jag. Eller alltså då var han färdig utbildad. Han går i en lite mindre hage brevid dom andra hästarna pågrund utav att han är jätte hög i rang. Provade att sätta ihop dom först men det funkade inte alls så bra, (den andra hästen blev halt). Japp vi har el i staketet, men just då när han sprang rakt igenom var inte elen på. Ja, jag förstår precis vad du menar, men vad ska jag göra ist då?  haha.. :)
Skulle nog funka med att mysa med dom andra hästarna om han gick med några vill säga :S
Tack för att du svarar ! :D
Är helt desperat utav hjälp !

Lindbygarden
0

Ta ut en veterinär eller ta honom till klinik så de får undersöka honom ordentligt..

Sen kan du agera utifrån vad det visar.. sen undrar jag hur massören kan vet att han har inflammtion i sina  bakknän? Om så är fallet behöver han behandling och läka..

Det du beskriver i ridningen så skulle jag absolut först se om och var hästen har ont.. Många hästar flyr ifrån smärta..

Lindbygarden
0

Ett litet tips angående hagproblemet är att du inte tar in honom för ridning eller annat "jobb" utan när han kommer till dig låt honom sen gå igen.. Så att han inte förknippar dig med obehag.. Beröm genom att klia honom en stund… Låt inte honom klia sig på dig bara.

du kan alltid lägga din hand med ett mjukt tryck precis bakom hans öron.. Kallas för nackrelease och hjälper dem att slappna av.. när du märker att han kopplar av så ta bort handen igen.. Till slut kommer han koppla av såpass att han sänker sitt huvud mot golvet/marken.. men ta det lugnt.. Ett litet steg i taget är det som gäller..

Välj den väg som känns naturlig för dig och du är trygg i… inte ngn metod som du inte behärskar till fullo då kan det lätt bli fel.

Men som jag skrev i tidigare inlägg ta först och främst reda på om det är ngt fel på honom..

Hoppas att det går bra med din pålle..

Maja
0

Aah, okej. Får man fråga vem han är efter? :)

Hmm, den allra första tanken jag fick när du sa att han drog iväg med dig var att han testar dig, men när han sedan hade en inflammation blev läget annorlunda. Hur är han idag?

Fungerar han inte ihop med någon av hästarna? Det kan inte vara så att han bir stressad i.o.m. att han är ensam och då vill till stallet så att han kan stå med sina kompisar? Är det bara en eltråd som skiljer hans hage och de andra hästarnas hage? Har han testat att springa genom den också?

Men att han blir svettig och nervös tyder på att han inte är helt lugn och sansad. Han jagar upp sig själv och blir stressad och då ser han väl antaglingen inte staketet framför sig utan då är det bara rakt fram som gäller. Hmm.. Knepigt.. :/

thilda-
0

- raderat -  läste lite fel :)

MickisGizmo
0

Hej!
Tack för alla svaren!
I stallet han står nu finns det bara två hästar och dom gick han inte ihop med. Ja det är bara en tråd emellan deras hagar och det är den han galopperade igenom. Han stod så ensam hemma hos förra ägaren också, och då var det inga problem.
Eftersom jag köpte honom för ca, en månad sedan så blev han ju också vetrinär besiktad då. Och då hittade dom ingenting. Men han har först blivit överanstärngd i bak knät, sen har det gått över till en inflamation jag tror massören sa nått om att man kände nått som hon kallade för "galla". Eller vad det hette.
Så nu skulle jag ha gått med honom bara tills på tisdag när hon skulle komma och se om knäna har blivit bättre. Men eftersom han nu har börjat bråka i hagen så får hon komma ut akut idag. Jag får prova med det du skriver, att bara gå in till honom utan att han behöver följa med upp till stallet eller jobba.
Ja, det där med att han flyr från smärta var exact som haffi sa. Så nu har ju massören hittat att det är bak-knäna som han har ont i, och då kankse det är det som han flyr ifrån ?

MickisGizmo
0

Hans pappa är Huginn .. just nu har jag helt glömt bort det! Men han har jätte fin stam! ;P Kan titta upp det ikväll :)

Lindbygarden
0

Om han har fått gallor under den korta tiden du haft honom så tycker jag att du ska låta en veterinär kika på honom. Det behöver inte vara relaterat till ridningen utan han kan ha gjort sig illa under ngn av de turerna han har gjort själv..

Du kan känna en galla som att det ligger "vatten" under huden.. Du kan känna över bakknäna på honom och se om det är "svampigt" och varmt..

här kan du läsa lite mer om gallor:

http://www.hippson.se/cldoc/14539.htm

MickisGizmo
0

Okej tack !
Massören har precis varit här nu och tittat på honom. "Gallan" har blivit bättre och gått ner. Men hon kände en kille som är jätte duktig. Han är utbildad i det mesta! Hon tyckte att han skulle komma och titta på honom också. Så vi vet om det är hästen det är fel på eller mig. För hon sa att detta kan också bero på att jag har dåligt ledarskap. Men vi får väl se vad den här killen säger om honom. Ska ringa nu och se om han kan komma redan ikväll.

MickisGizmo
0

Pappan är Huginn frá Bakka

Lindbygarden
0

Men varför tar du inte ut en veterinär??

Ooom det nu är ngt som är fel och du inte konsulterar en veterinär så kan du även få problem med försäkringen..

MickisGizmo
0

Men han har ju redan varit hos en vetrinär för mindre än en månad sedan?

Klasselover
0

#13 - Men om han gått igenom förut och massören nu konstaterat skadan nu så är det väl bäst att ta ut veterinär? Inte för att vara dum, men det låter nästan som "Min häst gick igenom veterinärbesiktningen för en månad sen, men jag behöver inte ta ut en veterinär nu när han är "sjuk", för han var frisk för en månad sen"..

Ngn får radera om ni inte tycker det är okej att jag skrev så.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

MickisGizmo
0

Det är helt klart att du får skriva så om du tycker så!
Det låter ju helt sant det som du säger. Har tänkt igenom lite, och ska nog prata med mina föräldrar om att ta ut en vetrinär. Men saken är, vad ska jag säga till vetrinären? Att han galopperar och inte vill komma in i hagen?  :S
Dom flesta som jag har pratat med, även min privattränare säger att han har nog tagit över ledarskapet. Men om det är bäst för honom tar vi ju såklart ut en vetrinär! Vill ju inte låta som att jag är någon som inte bryr mig. Utan jag är verkligen orolig, men eftersom det är min första häst så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. För innan jag skrev ut det här, har dom andra sagt att jag inte behöver ta ut en vetrinär och här skriver ni att jag ska det. Lite svårt att veta vem man ska lita på. Nu kommer iaf den här killen som ska kolla tänderna och kolla igenom hela honom om det är nå fel på honom den 9 Juni, eller om det är mig det är fel på. Sedan är det ju bra att "gallan" går åt rätt håll, eftersom att han var bättre idag. Men om han blir sämre innan den här killen kommer, eller om den här killen säger att han måste till en vetrinär så får jag ta ut en.

ÅH jag blir galen.. Vad ska jag göra?
Alla säger så mycket olika saker !

MickisGizmo
0

Ville bara skriva att eftersom att jag vet vad skadan är, och massören har sagt vad jag ska göra så han blir frisk. Varför ska jag då åka till en vetrinär?
Massören kommer ju hit varanan vecka ungefär för att se att det går åt rätt håll. Hon har ju inte bett mig åka in till vetrinären, det borde hon väl göra om hon ser att det är nå fel? eller är jag helt ute och cyklar?

gejsa
0

#15# Jag tycker du ska förlita dig på dom som är kunniga i din närhet. Vi kan ju inte tala om för dig om du  behöver ringa en veterinär eller inte.

Jag tycker att det låter som hästen tagit över ledarskapet också. Det gör nämligen hästarna rätt så snabbt om dom känner att dom kan göra det. Och islänningar är ju rätt så smarta och envisa. Du behöver nog lite hjälp med både det och (gallan).

Har du ridit mycket på den här månaden som du har haft hästen? Hur mycket?

MickisGizmo
0

Jag har ridit efter detta schema:

Dag 1. Rida paddock
Dag 2. Rida ut
Dag 3. Vila
Dag 4. Paddock
Dag 5. Longera
Dag 6. PrivatLektion
Dag 7. Longera

Före det så har han bara blivit riden 1-2 dagar i veckan. Så jag förstår ju själv när jag tittar att det har nog blivit en överansträngning. Men den senaste veckan har jag bara varit ute och gått med honom pågrund utav "gallan".

gejsa
0

Ja, det kan vara överansträning. Att rida mycket i paddock när den inte är van. Ni kanske har mycket mjuk sand där? Då blir det jobbigare för hästen.

Fodergalla? Smäll? Överansträngning? Finns mycket. Är hästen halt?

MickisGizmo
0

Nej den är inte halt eller anorlunda på något sätt. Bara att han har dragit i full galopp med mig fyra gånger. Och att han inte vill gå in från hagen. Sedan gallan i bak-knäna som massören upptäckte.

Lindbygarden
0

Att rådfråga en veterinär kostar inget:O)

Det som gör att jag skriver att du ska ta ut veterinär är pga ayy han skenar med dig samt att massören sagt att han har en inflammation i sina knän..

Sen har en massör låååååångt ifrån samma kunskaper som en veterinär. h*n kan vara mkt kunnig men ersätter aldrig veterinären utan är ett kompleterar vid skada.. Vart är din massör utbildad ngnstans? Diplomerad?

Lindbygarden
0

Vill bara tillägga att för mig så är det viktigt att ta reda på först och främst att hästen är frisk och utan smärta sen kan ni börja med ledarskap osv när ni uteslutit fysiska problem:O)

gejsa
0

Tycker det låter som det endast är ledarskapsövningar som ni behöver göra. Iaf vad du har berättat här.

Hästen är ju nyinflyttad antar jag med eftersom det är en månad sedan du köpte den. Dom kan ju ändra sitt sätt att vara också då. Kanske inte trivs där osv. Har du pratat med förra ägaren och berättat om vad  han gör? Isf vad säger dom?

Lycka till med din häst! Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig.

MickisGizmo
0

Japp han är nyinflyttad.
Ja jag har berättat för ägaren, hon är helt förtvivlad. Men hon berättade också att han har väldigt lätt att ta över ledarskapet.
Jag kan göra både och, både ringa en vetrinär och fråga och göra lite ledarskaps övningar. Men vad exact ska jag då göra?

gejsa
0

Pröva med att få hjälp av någon i din närhet. Någon som kan hjälpa dig med ledarskapsövningar. Kan inte förra ägaren komma och titta och kanske ge dig lite hjälp?

MickisGizmo
0

Jo jag ringde faktiskt redan förra veckan och undrade om hon kunde komma förbi. Men hon jobbade tyvärr då, får prova nu i veckan igen. Vore bra att få lite hjälp.

gejsa
0

Om hon är helt förtvivlad så borde hon komma så fort som möjligt. Hon om någon kan säkert se vad som är fel.