Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1146 ggr
Surviver
0

Lite frågor inför imorgon...

Imorgon ska jag ju åka och kolla på söta hästen så nu behöver jag lite tips på vad jag ska kolla på, han är ju bara två år så jag kan ju inte provrida honom.
Vad bör en tvååring kunna? Vad kan jag testa med honom för att se lite hur han är? jag kan inte komma på någonting min hjärna är helt blank just nu…
Om jag bestämmer mig för att jag vill ha honom, vem brukar då vanligen stå för veterinärbesiktningen? köparen eller säljaren?

Repoort
0

Har ingen erfarenhet av unghästar. men han bör väl kunna stå bunden och lugn på stallgången och bli ledd i grimma eller träns.
Se hur han är att rykta, kratsa hovar…hmmm kommer inte på mer

Surviver
0

Jo det har jag också tänkt på att jag ska kolla så att rykt och hovvård går bra.

Betty
0

Du bör väl kolla benställning osv så han inte har ngt fel som kan innebära trubbel vid ridning i framtiden. Ang veterinär besiktningen så brukar säljaren stå för den. I vissa fall kan man få betala röntgen om man nu kräver en sådan…Lycka till!

Lindbygarden
0

kika på benstället, hovar, halsansättning, modell, vinklar, hårrem och hull.. hur går han idag med eller utan kompisar. hur är han uppfödd mm

kika på vilken typ av häst han är..och vilken personlighet du vill ha hos en häst..

Lindbygarden
0

min erfarenhet är att när det är såpass billiga hästar så får köparen stå för den MEN om han inte går igenom så får säljaren betala..

Fiaa2
0

Kolla benen noga, en kompis köpte en 3 åring. Han föddes med rörelsestörningar i båda fram, uppfödarna visste inte om det när dom sålde honom så nu ska han avlivas :(

Tycker du fått bra svar :D

Cilla89a
0

Jag ska själv iväg och titta på en 2 åring på tisdag :)
Vi ska köra iväg till ett ridhus och se hur hon rör sig, eftersom det ska bli en dressyrpolla är det ju viktigt :) Himmla bra att vi åker iväg med henne också, så man kan se hur hon är att lasta och ha med på främmande platser..
För övrigt ska jag se hur hon ser ut exteriört, hurdan personlighet hon har och hur hennes psyke verkar vara :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Surviver
0

Tack för alla svar!

Vad kostar en vanlig veterinärbesiktning (inte på klinik) ungefär? Helt ovan vid hästköp :o)

Lycka till på tisdag Cilla89a!

Cilla89a
0

#8 står inte säljaren för det?
jag sålde Schess i höstas och stod för gårdsbesiktningen, som kostade 800 kr..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Betty
0

Jag har oxå stått för besiktningen av mina hästar, och det var klinikbesiktningar vilket jag tycker är det bästa…

Nordqvist
0

Jag har oxå hört att köparen ska betala!?!?

lisette
0

hur gick det idag?