Citronellaprodukter förbjuds
Enligt hästmagasinet så är det såhär:
"EU:s beslut handlar bara om att skydda storindustrin, pengar styr och sunda förnuftet försvinner. Enligt min uppfattningar och statistik rör det sig om någon promille av djuren som inte tål Citronellan, en ovanlig allergi men den existerar. Dom flesta som har djur som inte tål citronella brukar känna till detta och då även undvika. Symptomen av överkänsligheten är, hud irritation, rodnad ibland kan det förekomma små svullnader. Symptomen försvinner av sig själv när man slutar med Citronellan. Har aldrig hört under mina elva år i branschen att något djur skulle fått bestå. Nervgifterna som förekommer i långtidsverkande insektsmedel utlöser ofta bestående men för djuret. Ingen vet exakt hur ekosystemet och vi själv blir påverkade av detta. Det finns ingen forskning av hur mycket stannar i kroppen och hur mycket går över till avkomman. Många gifter gör det, det vet man. Ett är helt säkert, dessa medel är inte i några omständigheter bra för levande varelser eller vårt växtrike. Symptomen av eteriska oljor är bara bagateller jämfört med vad nervgifterna förorsakar djuren. Långtidsverkande fästingmedel och andra insektsmedel mot loppor flugor mm innehåller oftast nervgifter som Fipronil, Permentin mm som lagras i djurets fettlager och tar död på ohyran när de suger blod från djuret. Det finns få registrerade anmälningar mot dessa gifter men man vet att många djur fått alvarliga reaktioner som klåda, rodnader, fukteksem, håravfall, knutor, sår, oro, beteendeförändringar, balanstörningar, muskelförlamningar, kramper, slöhet mm. Listan kan göras lång.."
http://www.hastmagasinet.se/newsItem.aspx?id=11813
Usch.. Det är ju sådant vi använder!! :| Det fungerar ju jättebra, men jag hade ingen aning om detta.. :|
aldrig använt citronellaprodukter, men nu ska dom ju fixa karens på aloevera-produkterna också.. berättade ägaren till hästaffären när jag handlade. det är ju också bara för att tjäna pengar. med tanke på att det inte är karens på att ge aloevera i maten (invärtes) så varför skulle hästen ta mer skada av utvärtesbruk.. ?
ja , jag är bara förvirrad.
aldrig använt citronellaprodukter, men nu ska dom ju fixa karens på aloevera-produkterna också.. berättade ägaren till hästaffären när jag handlade. det är ju också bara för att tjäna pengar. med tanke på att det inte är karens på att ge aloevera i maten (invärtes) så varför skulle hästen ta mer skada av utvärtesbruk.. ?
ja , jag är bara förvirrad.

Citronellaprodukter? Undrar om de inte är det som Musse reagerat på, måste kolla vad det är i medlet… Han fick ju såna utslag!!
Hmm.. Jag har aldrig sett en häst som har reagerat på detta, men om risken finns så är det självklart att det inte ska användas!! Fast å andra sidan så kan man ju tycka att man kan få använda det OM hästen inte reagerar eftersom det står "Symptomen försvinner av sig själv när man slutar med Citronellan"..

Jag använder ju citronella. I min blandning av oljor som jag köper och blandar själv. Har inte sett någon reaktion.
Däremot av ett färdigt medel som jag köper iaffären. Minns förstås inte vad det heter nu. Men man blandar ut det med vatten mot mygg bl a. En inackordering (fjording) fick stora bulor om hon satte på det för mycket på kroppen.

Jag har aldrig använt citronellaprodukter heller men har däremot hört ang aloevera att man kan åka fast för doping ifall man använder det i samband med tävling…någon annan som hört något liknande?
precis det ja sa sunglasses ;););)