Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1264 ggr
hjullan
0

släpper bomben

nu blir det krig. *känner på mig* 

Islandshäst , är det en häst eller en ponny?

har ju haft två islänningar, o fick ta en hel del påhopp för att jag kallade dom för ponnyer.. storleksmässigt så va dom ponnyer, b-ponny och c-ponny! punkt slut. förstår inte varför isis-ägare tar illa upp om man säger att det är ponnyer.. som att det är nåt negativt.

jag säger som jag alltid sagt, är de under 147 cm så är de ponnyer!

vad säger du?

Fija
0

Jag håller me dej Hjullan, tycker åxå dom borde va ponnysar….

Jag förstår inte varför dom ska va hästar!??

Jag tycker det är storleken å inte rasen som gör om dom e ponny eller häst!

E_hjo
0

Är inte ponnys under 1.49? Eller e jag ute å cyklar? Fundersam hihi

hjullan
0

javisst.. om man jämför med arab t.ex. de kan ju också vara både och.. är de under 147 så är de ju d-ponnyer likväl är de araber för det!

hjullan
0

#2. humm. nu blev jag osäker när du säger det.. men det va inte poängen med tråden ;)

Emmelie
0

pony är under 148 cm har jag för mig.. förut var det 147.3 cm. men de ändrade det till 148 cm..

Emmelie
0

Rasen HETER Islandshäst men är en ponny tycker jag..

LinneaG
0

Storleken är väl ponny, men är det en ponnyras? Då det finns/har funnits de som är över 147,8? (eller va det är)

hjullan
0

beror på vad du menar med ponnyras.. är arab en ponnyras då?

LinneaG
0

ingenarning om vad jag menar med det :P.

Men om man tänker att shetlandsponny finns inte över ponny måttet, men många finns så jag vet inte riktigt hur man kan räkna det..

hjullan
0

he he.. okej :D men det finns många raser som är både och..

grejen är den att många islandshästägare inte kan medge att deras hästar som är under hästmåttet är ponnyer. sån inställning har nog inte de med andra raser!

Lilla_My
0

jag håller oxå med hjullan… om man ska tävla i hoppning och dressyr med en islänning, då tävlar man väl i ponnyklasser? alltså räknas dom som ponnyer, dom ska väl inte särbehandlas bara för att dom råkar vara lite "speciella"…

Emmelie
0

Anledningen att många islandshäst ägare reagerar är kanske pågrund utav att vad man förknippar en ponny med så stämmer detta inte in på en beskrivning av en isis.. De vill väll inte att man skall få fel synvinkel på rasen då alla hästägare vill sprida goda rykten om hästen och dess ras. Islandshästen är ju känd för att vara den stora hästen i det lilla foratet. Vi borde kanske rådfråga en Islandshäst ägare som reagerar på beskrivet sätt?

hjullan
0

#12. jahaja, o varför vill man inte förknippa med ponny då, o på vilket sätt ger det dåligt rykte till kusen.. ? Förvånad

Emmelie
0

Jag menade inte att man på ngt sätt ger hästen dåligt rykte! Det var absolut inte det jag menade!! Islandshästen är till sättet anorlunda från ponnyn. (Ingen insatt islandshäst människa utan bara en av alla andra som ger MINA åsikter/kommentarer m.m.)

hjullan
0

okej. men jag tyckte inte mina isisar var ett dugg "bättre" än övriga ponnyer.. lika många hyss hittade de på, o om inte ännu envisare också! för det är väl det man syftar på med ponnyfasoner ..

väntar på svar från en islandshästägare som inte håller med mig!

Emmelie
0

Jag försöker inte få isisen framstå som bättre än ngn annan ponny heller.. känns som om det här blir mitt sista inlägg här.. =S missförstås bara.. Alla beteenden är individuella och man kan inte JÄMFÖRA dem på det sättet.. Jag är själv en "all-ryttare" Jag har ridit på många olika raser men jag har ingen favorit på det sättet och min mening var inte att klassa islänningen som BÄTTRE om du misstolkade det på ett sådant sätt..

Tackar för mig

hjullan
0

men emmelie!! jag syftar inte på dig, ta inte illa upp.!!   jag förstår vad du menar.

wewwa
0

Gränsen mellan häst och ponny är 148 cm.

Jag tkr att man kan säga vilket som, fast jag kallar oftast ponnyer/hästar under 148cm för ponny ; ).

MiaMaria
0

Jag håller med #6

[slo]
0

Jag anser att det beror på vad dom används till. Quarter kallas till exempel också hästar även om dom är ponnymått. Men jag tror det beror på att det inte är storleken som avgör olika tävlingsklasser när man tävlar western. Har för mig att det är likadant inom islandsvärlden? Med andra ord behövs inte storleksindelningen ;)

Sussi
0

Jag håller inte med dig hjullanRäcka ut tungan

Jag tycker inte att islandshästen kan kallas för ponny, dels har islandshästen flera egenskaper än ponnyn men det viktgaste som skiljer hästen från ponny är det att den är viktbärande!

gejsa
0

Men en fjording är ju också viktbärande. Troligtvis mer än en islänning. Vad kallas den?

hjullan
0

#21. vad är det för egenskaper isisen har som inte ponnyn har då? o har en stor häst de egenskaper?

Sussi
0

Jag tycker att både stora hästar och ponnyn saknar egenskaper som islandshästen har.

Isisen är mera uthållig, viktbärande (kan utföra tungt arbete i förhållande till kroppen), tålig (motståndskraftig, frisk), sen utveckling = långlivad, har to.m läst att många islandshästar har ett annorlunda sätt att hantera situationer (passiva hanterare) vilket är ovanligt hos andra raser, ja och så har de ju fem gångarter medan den vanliga hästen har i regel tre.

Finns säkert andra egenskaper som jag inte kommer på men redan utseendet på en islandshäst liknar inte vanlig häst eller ponny.

Islandshästen är en helt egen ras för sig och är allt för speciell för att kallas ponny, iaf jag skulle sätta islandshästen i fel fack om jag hörde den kallas ponny.

Blev lite flummigt men jag är alldeles för trött i hjärnan för att tänka klart.

Sen får ni ponnylovers inte missförstå mig, jag har inget emot ponnyn bara för att jag inte tycker att isisen är en.

gejsa
0

Men sussi passiva hanterare var ju ingen bra egenskap på islänningen. Den kunde ha ont väldigt länge utan att ens visa det.

Fjordingen är ung likvärdig som islänningen i det mesta. Saknar bara olika gångarter. Tycker jag som har både islänning och fjording.

Sussi
0

Nej jag vet att vara en passiv hanterare inte är något gott men det skiljer islandshästen från övriga hästar. Om du läst om det så vet du säkert att de spekulerades ifall eksemet är ett följd av det, intressant tycker jag!

Vad är en fjording då, häst, ponny eller bara kanske fjording?

hjullan
0

motståndskraftig, frisk = definitionsfråga, spatt - exem är mkt vanligt hos islandshästar. så det kan jag inte hålla med om. viktbärande = ponnyer i samma storlek kan vara lika viktbärande. uthållig = araben som kan vara d-ponny är uthålligare , isisar lämpar sig inte bäst för distans , de har svårare att göra sig av med överskottsvärmen.

passiva hanterare , vad menar du med det?

hjullan
0

enligt boken hästens själ - klaus hempfling så beskrivs islandshästen följande "hästen går in i sig själv snarare än att uppvisa kroppsliga symptom, orsakade av brister i kommunikation och skötsel"  är det det du menar med passiva hanterare? vad har det med exem att göra?

Sussi
0

Har svårt att tro att en ponny på 135cm i mkh kan bära en vuxen man på 100kg…

Forsätter imorron debattera, min hjärna orkar inte längre i natt mera.

To be continued…

gejsa
0

Ja, sussi eksem kommer oftast av stress eller från magen om du förstår mig? Är man då passiv och inte visar sina symtom så klart dom mår dåligt. Men det stod också att islänningar sällan har magsår. Och min som fick det av att stå på Strömsholm i 12 nätter. Han fick ju äta magsårsmedicin när han kom hem.

Det är ju ärftligt och ligger latent och bara väntar på att bryta ut oftast.

En fjording är väl en häst också man brukar ju säga fjordhäst men har en ponnys mått.

hjullan
0

tyckte det där var en dålig jämförelse.. då kan man ju lika gärna säga att connemara är en connemara.. jaa ?

men ponny - häst, det handlar ju om mankhöjden o inget annat!

det jag ville komma fram till.. att det är just islandshästägare som lackar ur för det.

gejsa
0

Vad var en dålig jämförelse hjullan?

Fasiken!! Vet du vad jag hör hjullan? DET REGNAR NU!!!!!

gejsa
0

Vad var en dålig jämförelse hjullan?

Fasiken!! Vet du vad jag hör hjullan? DET REGNAR NU!!!!!

hjullan
0

#26. om fjording var ponny, häst eller bara fjording .. för så kan man ju säga om vilken ras som helst..

JAAA DET REGNAR HÄR MED! woohoo. ska vi göra regndansen?

gejsa
0

Ja, men man säger ju inte fjordponny utan fjordhäst. Det är ingen ponny. Precis som islandshäst. Inte islandsponny.

Det var ju din fråga vad man sa. *ler*

Nu verkar det ha slutat att regna. Hoppas det kommer mer. Jag har dansat regndansen i flera veckor ju.

hjullan
0

här regnar det fortfarande! jahaaa gejsa. jag fattade inte poängen. hahaha. tack för förklaringen :D

kemikal
0

För mig känns islandshästen som lite av varje. Andra raser brukar man ganska lätt kunna placera in som ponny, kallblod eller varmblod (fjordhästen som nämndes skulle jag helt enkelt kalla ett kallblod, ingen ponny). Sedan beror det på vad man är ute efter. Diskuterar man enbart storlek, ja då är ju 148 den magiska gränsen. Men är diskussionen bredare, och man tar hänsyn till olika egenskaper också, ja då är det inte lika självklart, eftersom man inte bara kan ta ett måttband och avgöra det. Personligen tycker jag att det känns lite förlegat att prata om ponny/varmblod/kallblod som så att allt under 148 cm är ponny, och allt annat hör till de två andra kategorierna, för det är inte riktigt så enkelt, det är ju en typfråga också. I vissa situationer spelar det ingen roll, men åtminstone mitt ordningssinne tycker att det är lite obekvämt. :P

FummelFia
0

Jag tycker att en islandshäst är en häst och kommer någon till mig och säger att vilken fin ponny du har då blir det hus i helvete. Visst många islandshästar är under ponnymåttet men det finns även många som är långt över ponnymåtten. Har ridit många islandshästar med en trav och galopp lika stor som en vanlig stor häst, inga små steg som på en ponny.

Sussi
0

#38 Äntligen en som tycker som jag!

En islandshäst är en häst i ponnystorlek/format och det finns mycket annat som skiljer en islandshäst från ponnyn annat än storleken. Det blir liksom fel att kalla en islandshäst till ponny.

#31 "men ponny - häst, det handlar ju om mankhöjden o inget annat!"

På vilka grunder säger du det? Där tycker jag att du har fel, det är ju just det som det inte gör! Vad är definitionen på ponny överhuvudtagetsamt definitionen på häst? Det är ju där man måste börja i denna fråga. Ärligt talat vet jag inte vad som är definitionen, vet du efterom du så säkert gör ett sånt uttalande? Du får gärna bevisa mig fel om jag har fel, vilket jag inte tror…

Har inte mött på en ända islandshäst som haft spatt vad jag vet. Eksemet är islandshästens baksida men också den enda. Min islandshäst har inte varit sjuk en endaste gågn i sitt liv och hon är en dam på snart 23år. Hon går utan täcke hela vintern. Min finnhäst har däremot varit sjuk flera gånger och är det ännu.

Och

Sussi
0

#38 Äntligen en som tycker som jag!

En islandshäst är en häst i ponnystorlek/format och det finns mycket annat som skiljer en islandshäst från ponnyn annat än storleken. Det blir liksom fel att kalla en islandshäst till ponny.

#31 "men ponny - häst, det handlar ju om mankhöjden o inget annat!"

På vilka grunder säger du det? Där tycker jag att du har fel, det är ju just det som det inte gör! Vad är definitionen på ponny överhuvudtagetsamt definitionen på häst? Det är ju där man måste börja i denna fråga. Ärligt talat vet jag inte vad som är definitionen, vet du efterom du så säkert gör ett sånt uttalande? Du får gärna bevisa mig fel om jag har fel, vilket jag inte tror…

Har inte mött på en ända islandshäst som haft spatt vad jag vet. Eksemet är islandshästens baksida men också den enda. Min islandshäst har inte varit sjuk en endaste gågn i sitt liv och hon är en dam på snart 23år. Hon går utan täcke hela vintern. Min finnhäst har däremot varit sjuk flera gånger och är det ännu.

Sussi
0

Jag var inte klar ännu men tydligen tyckte någon annan makt att det räckte för denna gång.Flört Skulle just börja med distansgrejen…

gejsa
0

Men sussi det vet du väl att spatt har många isisar? Man ska helst spattröntga en islänning om man är intresserad av att köpa. Det är minst lika vanligt som eksem.

Sedan tycker faktist jag också att både islänning och fjording är häst. Man får ju t o m välja när man ska tävla fjording. Den kan få vara ponny så länge den som rider är ung. Och då tävla med ponnyer. Sedan vid större klasser kan den få gå som häst och tävla mot större hästar.

hjullan
0

#39. därför att vid tävlingar så kan man inte bestämma det själv, då går de efter just mankhöjden, då kan man inte komma o säga.. jooo men min b-ponny tar lika stora kliv som en stor häst så den är strl häst.

SPATT är en vanlig sjukdom bland islandshästar.

Lilla_My
0

det är ju liksom bestämt att ponny är en häst som är under 148 cm, är den över det så räknas den som häst. det är ju så det är bestämt, inte hur ponnyn/hästen är i psyket o.s.v! då skulle ju isåfall andra människor som har andra hästraser, typ halvblod kunna säga att dennes häst är en ponny, för den beter sig som en!? det är ju iallafall det som gäller vid vanliga tävlingar… men visst, vill islandsmänniskorna kalla sina "ponnyer" hästar, så e de väl upp till dom Glad

Sussi
0

#44 Det är bra att du skrev "ponnyer" eftersom de är hästarRäcka ut tungan

Och så enkelt är det ju inte som du skriver.

Men ni får tro att det är fast åsnor för mig för jag är fast besluten om att det är hästar i ponnyformat. Och just det är de är viktbärande spelar en stor roll i ponny/häst frågan, tycker jag.

[___THEFINAL]
0

det beror på ^_^
den kan vara både ponny och häst.
punkt.

/elin ~

[___THEFINAL]
0

^_^

/elin ~

LinLin
0

Sussi jag måste hålla med dig. För mig har islandshästen alltid varit och kommer alltid att vara en häst. För mig handlar det inte om storleken alls utan deras temperament, lynne, utseende och det faktum att de kan gå med stora karlar på ryggen.

Men det finns ju ingen regel för hur det ska vara så mig rör det inte om någon kallar dem för ponnyer, jag tycker det är felaktigt men de får väl säga vad de vill.

Och ja, spatt är en vanligt sjukdom hos islandshästen lika som eksem.

Men om ponny-häst enbart handlar om mankhöjd så betyder väl det att inom samma ras (ex connemaran) så kan det finnas både ponnysar och hästar??

Alex
0

Vad jag vet ses ponny som en barnhäst, det är rätt långt ifrån vad islandshästen är.. De är avlade för att orka bära mycket, ha mycket "power", helt enkelt en stor häst i ett litet format. Ponnyer får man inte tävla längre än till 18 års ålder, det finns ingen gräns på islandshästen, man får tävla tills man dör. Man kan heller inte växa ur en islandshäst.

De flesta har helt fel bild av islandshästar, de ser turhästarna, de små, snälla skogsmullarna. Det finns inte alltför många såna i världen kan jag ju säga.. Visst, de är underbart snälla att hantera, en liten unge kan utan problem ta hand om nästan vilken som helst från marken. Men jag skulle aldrig slänga upp vem som helst på vilken rygg som helst, för det är inte alls samma häst när man sitter på ryggen. Då är de starka, snabba, kraftfulla och envisa. Låter det som en barnhäst?

Nej, jag skulle aldrig få för mig att kalla en islandshäst för ponny. Det ger helt fel bild av hästen. Dessutom, när ni diskuterar tävlingar och säger att "där går man efter mankhöjden om det är en ponny eller häst", hur ofta har ni sett islandshästar på vanliga hopp- eller dressyrtävlingar? Troligtvis inte alltför ofta då de har sina egna tävlingar, där storleken inte har någon betydelse. Och det blir ingen skillnad på stegen bara för att någon skulle vara mindre/större än nån annan.

Och ang. spatt och eksem.. Vad har det att göra med om islandshästen räknas som häst eller ponny?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

E_hjo
0

Ponny! Glad

Alex
0

Förresten, på den här sidan finns det videor (rekommenderar den längst ner (Saer frá Bakkakoti) och den tredje från botten (Suðri frá Holtsmúla) då det är musik till dem, lite roligare att titta på. :) http://www.hestafrettir.is/veftv/Default.asp?CategoryID=5&

Titta på dem, och säg sen att ni hade slängt upp ett barn på de hästarna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

elin
0

no comment (stavas?)

/Elin

gejsa
0

Alex om du läser allt så förstår du hur vi halkade in på spatt och eksem. Det brukar vara rätt så vanligt att vi gör det här. Halkar in på andra saker alltså. *ler*

hjullan
0

alex. du börjar ju tjaffsa emot dig själv.. ponny = barnhäst är det nåt du hittat på själv eller? man kan inte "slänga" upp en barnunge på vilken ponny som helst, precis som med islandshästar och oavsett vilken ras det är.  ingen unge skulle kunna "slängas upp" på min ponny utan att den skulle flyga av inom fem röda sekunder inte heller vilken vuxen som helst.  spatt-exem , läs inläggen så fattar du. eftersom nån påstod att islandshästar är FRISKA / friskare än ponnyer och då inte kan kallas ponnyer… oh my god.

LinLin - ang . connemara kan vara både häst och ponny.. jaa? det håller jag med om. vart vill du komma.? är den över ponnygränsen jaa då är den stor häst. för mig spelar det väl ingen roll vilken ras det är.

hjullan
0

sen angående ridgrenar.. att man inte behöver ponnymått vid t.ex. western , islandsgrenar.. distans ..så betyder det inte att alla som tävlas i de grenar automatiskt blir HÄSTAR. är samma häst en ponny helt plötsligt om man tävlar den i hoppning nästa dag?

Alex
0

gejsa: Jo, det vet jag att det är, brukar bli så på många forum..Oskyldig Men det lät nästan som om det hade med det hela att göra, det var mest det jag inte förstod.

Eksem och spatt är vanligt, ja. Men eksemet har ju egentligen inte med rasen att göra.. Det beror ju på att de har mindre sorters knott på Island, så hästarna är inte vana vid de vi har här i Sverige när de importeras. Ytterst få svenskfödda lider av eksem. Men eftersom de bara har islandshästar på Island så är det ju bara de som drabbas. Men hade de haft andra raser hade det säkert varit lika stor eksemrisk hos de, om man importerade därifrån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hjullan
0

har mkt på hjärtat för tillfället :

sussi : om du nu tycker att det är viktbärandet som har en stor roll , så säg mig en stor häst som inte kan ta mer än 50 kg (har flera exempel på det) räknas den som ponny då ? men hur blir det med shettisar då? de är ju också viktbärande i förhållande till sin strl. är de stora hästar då? eller vart går gränsen för hur mkt de ska kunna bära för att bli kallade hästar?

Sussi
0

Men ni som tycker att islandshästar är ponnyn, varför kan islandshästen bära en vuxen ryttare och inte ponnyn? Är inte det en bärande faktor i denna fråga????

Sussi
0

#57 Nej, varför skulle det göra det?

Shettisar blir väl knappast stora hästar utan häst isf ist för ponny. Och ja, jag tycker faktiskt att shettisar kan kallas häst och inte ponny, so there!

Alex
0

hjullan: När har jag sagt emot mig själv? Ja, jag anser ponny som barnhäst, eftersom man inte får tävla dem om man är över 18 år, och det är ytterst få vuxna som rider ponnyer över huvud taget.

Och nej, jag vet att man inte kan slänga upp vem som helst på vilken häst som helst, men om du kollar på de videorna jag länkade till så ser du de islandshästar man vill ha. Det är såna man avlar på, idealet som man vill få fram. Man avlar de knappast för att barn ska kunna rida dem alltså, vilket jag skulle tro många ponnyer gör eftersom de endast får tävlas av barn/ungdom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LinLin
0

hjullan Det var bara en fråga. Som leder mig in på tanken att om en ardenner av någon anledning blir endast 145cm i mankhöjd, är det då en ponny? Ifall det endast är mankhöjden som räknas. Det har inget med islandshästen att göra!

Alex Smart! Det om att alla inte kan rida alla hästar alltså. Ponnyn är fortfarande mest en barn (och ungdomshäst) trots att alla barn inte kan rida alla ponnysar. Precis som alla vuxna inte kan rida alla stora hästar.

Jag håller så mycket med om att islandshästen är en "vuxenhäst". Den är som alla andra stora hästar förutom att den är liten.

hjullan
0

#58. du avslöjar din egen okunskap när du säger sådär. du kan inte helt på allvar mena att en ponny inte kan bära en vuxen? eller du kanske menar att jag vanvårdar min häst för att hon inte kan bära mig?

#60. jasså, man kan ju vara hur gammal man vill om man ska rida ponny i western, distans ..

#61. jaa ardennern är en ponny om den är under gränsen .. likväl är det en ardenner för det .. o kan antagligen bära lika mkt vikt som alla andra ardennrar också.

gejsa
0

Alex! Det är en rätt gammal statistik när du säger att bara islandsfödda får eksem. Jag har bla ett levande bevis i mitt stall. Han är född i Sverige. Nu för tiden finns så många eksemhästar som dom avlar på så dom ärver ofta detta.

Sussi
0

#62 Meeh, när jag pratar om vuxen menar jag inte i detta fall en person över arton utan jag hänvisar såklart till vikten!

#63 min isis är född i finland och har eksem, inte så vanligt men det händer som våra stjärnor bevisar.Flört Borde förbjudas att avla på eksemhästar egentligen.

Alex
0

gejsa: Jag sa ytterst få svenskfödda, inte inga. ;) För jo, jag vet att det är delvis ärftligt. Men hingstar med eksem får inte gå i avel, och en seriös uppfödare skulle aldrig avla på en svenskfödd häst med eksem, eftersom det då garanterat är nedärft. En importerad, däremot, behöver inte ha det genetiskt, utan bara ha otur. Så det är ju många fler importerade med eksem, just pga knotten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hjullan
0

för övrigt ..

om en isis är "passiv hanterare" så kanske den inte visar den smärtan den får med för mkt vikt på ryggen o man kanske misstolkar att den kan bära mer än den egentligen klarar av? makes sense huh ?

gejsa
0

#66# Har också tänkt på detta hjullan. Tror eg inte att en islänning är så himla viktbärande. Om man jämför med en fjording tex.

Många islänningar är ju heta i ridningen. Det brukar ju kallas att den är framåt. Men det kan i själva verket vara att den har ont i ryggen eller har spatt. Eftersom dom inte visar det ibland. Finns t o m islänningar som hade utläkt spatt och ingen hade märkt något. Många har islänningssadlar som är på tok för långa för en islänning eg. Dom har för kort rygg för dessa sadlar osv…Det slutar med ont i ryggen på dom flesta islänningar. Därför köpte jag en ren dressyrsadel åt min.

hjullan
0

kunde inte förklarat det bättre gejsa! ingen häst är viktbärande där ländryggen börjar.

Alex
0

#66 Det kan mycket väl stämma, men då får man ju vara uppmärksam som ryttare, kolla ryggen och så. Ett mycket bra sätt att kolla sånt på tycker jag är att kolla skillnad på steglängden och piggheten när det är en större/tyngre ryttare på och en mindre.

Men med tanke på hur de lever på Island, och att de ridits av stora, tunga män i flera hundra år så har de ju anpassat sig. Det skulle i så fall vara den nyare aveln som gör de mindre viktbärande. Så har man en mindre häst så får man ju vara uppmärksam på sånt, kanske inte låta personer på 90 kg rida ofta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#69# Det är inte många som kollar ryggen på islänningar. Iaf inte om dom är heta och pigga och går framåt sas. Då tror dom att det inte är något fel fast det just kan vara det som är problemet.

Läste en bok om islänningar. Där står bl a att dom även på Island börjar förstå att deras islänningssadlar är för långa för dessa små korta ryggar.

Men urbefolkningen ser ju inte på islänningar som vi gör på samma sätt.

Alex
0

#70 Nej, jag vet att många inte gör det, men man borde. I alla fall om man har lite vett.. De hästar som går ofta med tunga ryttare då (såklart de andra också, men ja.. ni fattar hoppas jag).

Men i alla fall de senaste åren har man ju tillverkat sadlarna för att vara just korta i ryggen. Alla jag känner är i alla fall noga med att sadlarna inte är för långa. Så korta som möjligt ska det ju vara. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Ja, många har ju fattat att det går att rida bra i en dressyrsadel också som tur är. *ler'

Alex
0

Precis. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport