Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 360 ggr
Zadeira
0

Dagens goda gärning

I morse när jag cyklade till jobb började det ösregna. Alla hästarna var givetvis täckeslösa eftersom det var fint väder igårkväll. Jag som stalltjänst har inget ansvar för att hästarna får täcke på sig när de behöver osv, det är andelarna (medryttarna på ridskolehästarna kallas det) och privatägarna som ansvarar för att deras häst har täcke vid behov, och när det regnar ska de ha regntäcken på sig.

Iallafall, efter att ha fodrat, vägt upp nytt hösilage och fixat kraftfoder till alla hästarna hade fortfarande inte någon kommit och satt täcke på sin häst. Personligen tycker jag att de lika gärna kunde vara utan, en häst ska ju tåla regn när det ändå är varmt i luften. Jag bestämde mig dock för att de hästar som hade regntäcke hängande på boxen kunde jag ju lika bra offra mig för. Så, 30 minuter senare hade 15 hästar täcke, fyra fick gå utan.

Under tiden jag mockade och fixade dök det upp tre stycken, alla blev lika förvånade och tacksamma för att jag tagit täcke på deras hästar, så då kändes det faktiskt som om jag gjort dagens goda gärning. Dock har jag sagt att jag inte gör det igen. Det är inte mitt ansvar, och vill de att hästen ska ha täcke på sig får de banne mig masa rumpan dit själva. Jag får inte betalt för den uppgiften, och har min personliga åsikt att hästar klarar sig ute i regn en dag.

tezzie
0

I mitt stall är det en självklarhet att man hjälps åt, även med täckningen om det spöregnar när någon är i stallet. Man ska inte ta det för givet, men om jag gör det så gör ju någon annan det åt mig nästa gång =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Zadeira
0

Men ni har väl ingen som jobbar där, det är väl ett kollektivstall du är i? Jag har ju mina speciella arbetsuppgifter, och täckespåtagning är inte en av dem. Det är för att de små barnen ska lära sig ansvar för sin häst. Att man inte kan tänka att "äh, nån anna tar säkert på täcket idag, jag orkar inte cyykla dit på väg till skolan"

tezzie
0

Ja vi är ett kollektivstall, där var och en ansvarar för sin egen häst. Ingen måste täcka min häst om dom inte känner för det…

*** Kärleken övervinner allt ***

Fluum
0

I mitt stall hjälps vi åt, fryser en häst i hagen så sätter vi på täcke, har nån gjort illa sig så tar vi hand om hästen, vare sig den är min eller någon annans. Sen har vi skrivit ned på ett papper när hästarna ska ha täcke, så den som har utsläpp kollar då på lappen och sedan på vädret och hur kallt/varmt det är. Så enkelt är det, det är en självklarhet att hjälpas åt även om det inte är enns uppgift!