Har du ridit utomlands?
Har du tänkt att resa iväg på en ridresa någon gång i framtiden? Har du kanske redan varit på en sådan? Perfekt! Det är precis dig vi söker!
Här på ridsport.ifokus tänker vi starta en slags ”serie” där olika medlemmar berättar om sina ridäventyr i främmande länder. Allt från veckolånga turer i Australien till kortare pass i England. Detta för att visa hur ridningen ser ut runt om i världen, hur det skiljer sig från det svenska ridsättet vi är vana vid.
Är du intresserad? Skriv en kort text i denna tråd där du berättar var du har ridit och när det var. Jag kontaktar sedan er när det ska dra igång!
Har du foton som du vill visa kan vi även ta med dessa i artiklarna!

Jag har ridit i Thailand två ggr och på Gran Canaria en gång. Vart kul att rida på stränderna i det klimatet, men inge kul att se att vissa hästar var väldigt misskötta.

Har ridit på gran canaria, välskötta, välryktade, fina hovar och fint hull. Dessutom hade de ordentlig utrustning. Väldigt kul att se, annars har man ju mest hört skräckexempel

Jag vet minst två som ridit i Marocko… Ge er tillkänna nu ;)
*** Kärleken övervinner allt ***

Puttar upp :)
Min första ridresa gick till Portugal. Text och bilder från den resan finns i min resedagbok. Det är avsninttet "I sadeln" som handlar om ridningen.
*bild borttagen pga hjälmregel*
#6 där har jag också ridit när vi var i Tunisien, Hammamet lr ngt heter stället… red en flugskimmel som hette Chahir är han kvar? det var ju kanske 6 år sen jag var där… Sen minns jag en svart häst som hette Black…
hehe jag red ju på julafton på Fijiöarna mellan australien och usa.. inga vackra hästar precis som det var i tunisien.

Jag har ridit i Frankrike. Dock var jag ganska liten, men nog kommer jag ihåg en hel del :)

Jag har ridit på Isla Margarita i Venezuela. Fina och välskötta hästar och fint stall osv. Turen gick både genom öknen, bergen och på stranden. Jag och pappa var de enda i gruppen som fick rida ner till stranden o galoppera, alla andra var nybörjare. Hade en söt och trevlig häst som heter Campeón (Champion på spanska). Det var 32 grader varm men molnigt och så fläktar det hela tiden från havet på hela ön. En grej jag tänkte på var att hästarna hade så mycket päls! Man tycker ju att i ett land med 30 grader i medeltemperatur så borde hästarna vara korthåriga?

Jag har ridit sån där mekanisk tjur på Kanarieöarna. Räknas det? ;P

Haha ;-)
#9 Det låter fantastiskt. Hur lång var ritten?

Ingen som ridit i Mallorca? hehe. Ska dit om 4 veckor, men inte på ridresa, men vi ska rida nångång… men bara 1 dag då!
#3 Är jag en av dem du menar? :o Jag och sambon har fem hästar i marocko så när vi är där brukar jag rida, tyvärr inte på våra eftersom de inte är så mycket hanterade och går i ett naturreservat, men man kan hyra häst för en billig peng på gården som hör till reservatet. Praktiskt!
Har ridit i flera olika länder, både på egna hästar och lånade eller hyrda. Det är en upplevelse varje gång! Ska skriva lite mer när jag har mera ork (har fölvakat och inatt kom resultatet)

#15 Nej, det var du faktiskt inte ;) Men vad kul, har ni hästarna i Marocko? Varför? Berätta gärna mer ;)
Jag syftade på Spiritinthesky och sweeiln :o)

har ridigt i
Spanien
ungern
Italien
kanada
polen
Hela vår familj rider så vi åker på ridrestor vissa sommrar .:) jääte mysigt.
#9 Kan ju vara så att de har nån slags päls som skyddar mot värmen kanske?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag har ridit i marocko och bulgarien :D tyvärr har jag bara hjälmlösa bilder…. (_:
GRYMT kul :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag har ridit i Bosnien, det var en 1 ½ timmars kort skritttur i skog och över äng och sten. Dock var det hjälmlöst så jag avstår.

Hm.. jag red lektioner i Japan medan vi "bodde" där under tre månader för några år sedan.. Men inte så intressant till en artikel..

Jag tycker att allt är intressant :) Även om det är hjälmlösa bilder så kanske ni har bilder på hästarna, vyerna mm
Tackar alla som är villiga att ställa upp. Ska förhoppningsvis kunna dra igång detta om en eller två veckor när jag har tagit studenten. =)
**Kom ihåg:
**Allt är intressant, hellre 10 artiklar om hur det ser ut på lektioner än 10 identiska där alla har varit på samma ställe och ridit samma häst. ;)
Jasså jag var den andre? :D Jag har ridit i Marocko på marokanska hästar, antar att det var arabiska fullblod :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Japp det var det ;)
#26 hingsten var ju ur snygg!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Mmmm, Vill ha!!!!!
6. Ska till Tunisien i höst och behöver lite tips på olika stall där man kan hyra häst.
# 29 Jag bodde på Hotel Le Sultan i Hammamet och red på hotellets hästar. Jag vet inte om man måste bo där för att kunna boka ridning.

japp har ridit i israel
dock på dromedar 

Jag har ridit på Cypern två ggr :) Jag bodde även i Saudi Arabien när jag var yngre och red lektioner där regelbundet :)
#32 Var och när bodde du i Saudi-Arabien? Det är ett land som jag gärna skulle besöka. Själv har jag bott tre månader i Jemen.

#33 - Jag har bott i både Riyadh (huvudstaden) och Jeddah (ligger vid kusten till Röda Havet), bodde där mellan 1993 och 2001 :) Det är ett väldigt speciellt land!
Jag har ridit i Italien två gånger, en gång lektion och en annan gång ut i skogen, i sommar ska jag rida på stranden.

Jag har ridit i Thailand längs stranden :) Jätte mysigt! Sen nu i sommar ska jag på en språkresa i England där jag ska ha en veckas ridläger :)
Jag har ridit i Ungern. Typ lektionsridning. Det var nu under min APU, jag och tvá kompisar fick áka till ett naturbruksgymnasium dár de har en hástlinje. Kan ju sága att ridningen i Ungern ár váldigt annorlunda mot den jag ár van vid, speciellt lektionerna. Jag gár hásthállning hemma i Sverige sá det var váldigt stora kontraster ibland.