Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4268 ggr
MLphoto
0

Sadlar för Nordsvenskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa, det är väl alltid ett dilemma att hitta sadlar till hästar vars ryggar är breda som ladugårdsdörrar, och har form av en tunna.. ;)
Jag har köpt mig en dressyrsadel (Griffin), men vet ju inte om den passar då jag inte fått hem den än.

Så jag tänkte höra, ni som har nordisar, eller extremt breda ponnyer/hästar av annan ras, vad har ni för sadlar, vart har ni köpt dom, osv osv?
Letar efter både western och hoppsadel, och ev. dressyrsadel om den jag köpt nu inte skulle passa.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

oliviakarelius
0

Jag har samma problem !!! Min ponny har en bredd rygg och ingen manke alls sen har hon jätte stora bogblad :/ Så hittils har vi använt bomlös för vi inte hittat nån annan sadel ! Men nu ska vi pröva en islandsadel som sadelutprovaren trodde skulle passa .

MLphoto
0

Jag har ju också en bomlös nu, och den är helt OK, MEN för det första får jag ingen bra sits i den, och för det andra ska man ju helst inte hoppa med den, dessutom tycker jag i allmänhet bättre om bomsadlar..

oliviakarelius
0

SAMMA HÄR !!! HATAR DEN BOMLÖSA !!!

Vi har prövat den där griffin men den var för rak för min ponny !

oliviakarelius
0

Men sadelutprovaren tipsade också om globus crincle i den vidaste storleken så den ska vi också pröva (:

MLphoto
0

Okej, vart hittar man Globus Crincle då? :P

oliviakarelius
0

finns tex på hööks ! Men man måste special beställa en sån vid bomvid

Klasselover
0

#6 - Den var inte billig! :O

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

MLphoto
0

lite väl dyrt för min plånbok.. hehe!

Velepa
0

När vi hade nordsvensk köpte vi en griffin, xvid från hööks. Den funkade bra på honom. Han va verkligen bred, nästen platt på ryggen och rumpan va lite äppelformat. ;) Men han lämnade vi tillbaka..

MLphoto
1

#9 Ok, då kanske denna griffin jag köpt kan passa då :)

Mandysan
0

Pfifff Haflinger kanske är värt att prova annars? De flesta märkena har ngn XX-vid sadel….

VeNyRa
0

Rider en häst med vekligen bred rygg och hon har en globus.

MLphoto
0

Ok, tack för tipsen :)

MLphoto
0

putt

lovis01
0

Har också haft problem att hitta sadel till min tjockis, rider western. Men har fått en byggd till henne som sitter hur bra som helst. Är man bara beredd att betala så finns ju alltid möjligheten till måttbeställda sadlar Glad

MLphoto
0

#15, jo det allra bästa hade ju varit att måttbeställa och betala mer, men min plånbok tillåter inte det tyvärr :(
Pratade med en sadelutprovare från My Horse, som rekommenderade Morris & Nolan sadlarna, med bomvidd 36, någon som använder en sådan?

Fluum
0

har inte själv detta problem då min häst är ganska nätt, men jag vet dom som har berda hästar och de flesta köp med bomlös. Någon som har haft turen att hitta en passande med bom, men annars så kör de med bomlös.