longering
vad tycker ni är bäst att longera i ? träns ,grimma mm
ha ju hand om en häst som är ganska svår att longera , den enda som får han att ens gå i lina är jag , provade nå nytt i dag att bara ha grimma på honom och han gick som en klocka och försökte inte ens gena .
så för och nackdelar med allt tack =)
Köp en kapson? :)
När jag longerar longerar i träns eftersom jag inte har någon kapson, longerar inte ofta. På unghästen har jag alltid grimma dock, för att jag inte vill slita i munnen på henne när hon är så pass ung. Men longerar inte henne så mycket heller.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
i början använde jag alltid träns, idag longerar jag i repgrimma då vi håller på att öva in löslongeringen.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Man kan även tömlongera hästen. Då har man en mycket bättre kontakt med hästen hela tiden och man kan dessutom reglera mycket bättre. Då behövs sällan inspänningstyglar för att de ska jobba i rätt form.Kan ibland uppfattas som lite svårare men övning ger färdighet. Alla är vi barn i början. Ett litet tips bara.

#3 Det där kallar jag tömkörning på volt. Gör nästan alltid det med mina när jag tömkör, jag tycker att det är lättare att få kontakt än om man tömkör rakt fram och går bakom. Men precis som med longering så är det små doser som gäller, 10-15 minuter, max 1-2 gånger per vecka.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 är det på kalmar ?
#5 Nej, det är på Sundbyholm, Eskilstuna för några somrar sedan. Ett gäng med ponnykuskar fick lära sig olika sätt att hantera sina ponnysar och bl.a. ingick "tömlongering". Ledare för kursen var Camilla "Jajja" Hecht som numera bor i Kalmar. Du kanske känner till henne. Jätteduktig instruktör inom både trav och klassisk körning.
Jag longerar mina pållar sällan pga att det sliter en del. Men när jag longerar använder jag endast vanlig grimma och longerlina.

#6 okej :)
Löslongering is the shit, longerar aldrig med lina. Man har bättre kontroll över hästen och man slipper ha en massa linor och piskor all over the place.. går snabbare och smidigare att byta varv ect… enda nackdelen är väl att man ofta använder sig av en begränsad yta, tex en piccadero och kan då inte bestämma på hur stor volt hästen ska gå på. (sålänge man inte är jätte skillad då vill säga, vilket jag inte är) :P

Jag använder läder grimma , vill inte använda träns då hon blir lite galen när man ska longera hehe :P tycker grimma funkar bra hon lyssnar bra fast jag har ju iofs aldrig provat något annat på henne.

Hur gör man när hästen bara genar på volten? Volten blir mindre o mindre och mer o mer äggformad :(
*** Kärleken övervinner allt ***
#12 - du kan tömköra på volt och på så sätt "styra" ut henne med ytter tömmen ;) Genar hon för att hon inet har orket för att gå balanserat på en volt ellr är hon bara lite smart som inte gör nåt i onödan? X) :P