Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2953 ggr
jn84
0

Träckprovsfrågor

Idag har jag ringt halva riket runt för att få tag i Kolla masken-lådor. Men det fanns hos Nordpost så nu är det dags för träckprov.

Men jag har två frågor.

Fråga 1.
Det står "Preparat:__________" där man fyller i sina egna uppgifter. Är det meningen att man ska skriva något där?

Fråga 2.
Jag tycker ju att det vore en bra idé att göra odling på provet för att se om stora blodmasken finns. Enligt instruktionerna så ska det räcka med att man gör det en gång? Så här står det på kolla maskens hemsida:

"Har man gjort en odling och kort därefter skickar in prov igen finns det sällan anledning att sätta odling. Detta gäller även i de fall när man inte fått in några nya "otestade" eller oavmaskade hästar i hästgruppen."

Betyder det, att om alla våra hästar är fria från stora blodmasken och de nya hästar som kommer in också kontrolleras om stora blodmasken, så behöver vi inte ta odling efter stora blodmasken fler gånger?

CBA
0

På fråga 1: Du skriver med vilket preparat du avmaskade senast och vilket datum.

Fråga 2: Jag hade skickat in ett nytt prov på blodmask om hästen vid tidigare träckprov visat på att det fanns. Om det är rätt eller fel vet jag inte, så skulle jag ha gjort iaf.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Om det är höga värden så brukar dom väl vilja ta prov på blodmasken oavsett om du har tagit prov för ett år sedan eller inte.

Glöm inte att ta prov på bandmasken. Det missar många.

jn84
0

Var fyller man i att man vill ta prov för bandmask också? Vad kostar det extra?

gejsa
0

#3# Minns inte var jag skrev det. Men jag kanske kryssade för den där rutan där det står: speciell bandmaskdiagnostik utförd/ sedan skrev jag nog förhand att jag ville dom skulle ta bandmaskprov också.

Detta behövs inte jämt om man tar dubbel dos av en sorts avmaskning. Men eftersom ni aldrig har kollat bandmask så tycker jag att ni ska kolla det också. Man vet ju aldrig hur pass smittade era hagar är. Dom är ju rätt så små och det är många hästar. Kanske inte så ofta ni mockar i vinterhagarna?  Sorro hade ju bandmask förra året tex. Vi hade heller aldrig kollat bandmask förut.

Manda29
0

Går det att kolla bandmask via träckprov? Enligt min vet kan man bara göra det med blodprov, var i alla fall vad han sa när jag fråga.

gejsa
0

#5# Va! Orkar du dig hit? hihi

Visst kan man ta bandmaskprov genom träck? Nu blir jag osäker om hur dom gjorde på Strömsholm. Var det Göran som sa det?

Manda29
0

#6 Ja kan du tänka dig Glad. Nyss kommit hem.

Ja det var Göran.Bad om recept på maskmedel när jag ändå hade han ute (tog bara typ ivomec). Diskutera träckprov då. Han mena att bandmask kunde man inte se på det.

jn84
0

Så här står det om bandmask. Det är tydligen ett särskilt prov?

gejsa
0

#8# Fast nu hade ju sorro bandmask så alla i stallet fick ta ett särskilt avmaskningsmedel. Min veterinär på Strömsholm skrev t o m ut ett avmaskningsmedel när det kom en ny häst till oss på våren. Så att han med fick detta.

Ska försöka hitta hennes mejl och fråga hur vi ska göra med Sorro. För med honom är det ju väldigt viktigt att om han har bandmask så måste det tas bort.

Det första dom gjorde på strömsholm var att ta prov på bandmask så tydligen tycker dom det är viktiga prov om man har diarre iaf.

#7# Ja, han är ju inte insatt i Sorros dilemma. Är ju tydligen viktitgt att följa en häst som haft mycket bandmask så dom inte får det igen.

Manda29
0

#8 Tack. Då verkar det ju som det i princip är ganska svårt att se på en individ + att har dom inte dom symtom som var upptagna så är inte risken så stor på äldre hästar, i alla fall när det bara är dom som i mitt fall går tillsammans utan inblandning av andra. Eller fatta jag fel?

Manda29
0

#9 Verkar ju som det var "vanligare" på yngre hästar. Eller?

jn84
0

#9 Jo, men är det möjligt att det är bandmasken som gör Sorros mage dålig? Att han är en av de få som är känsliga och symptomen blir att han får diarre?

Tänkte ringa till Vidilab och kolla med dom hur man ska göra. Vore ju kanon om du kollade med din veterinär också. Hon lär ju veta vad som är bäst för honom.

gejsa
0

#12# Om det är möjligt vet vi ju inte eftersom han även fick sin dyra medicin strax efter avmaskningen. Vi kan bara tro i detta läge. Och hon ringde ju runt till flera djursjukhus för att diskutera med andra veterinärer eftersom han var så speciell. Så honom är det noga med att kolla om han har olika maskangrepp.

Fast det kan dröja innan man får svar av henne. Hon är ju rätt så upptagen. Men jag ska försöka.

Vet inte ärligt talat om Vidilab kan svara på om Sorro ska avmaskas. Dom har ju ingen aning om hans sjukdomssituation. Det är ju veterinären som vet. Men isf om du ringer så måste du ju berätta om  hans fall. Att dom inte hittade felet varför han hade diarre. Att han låg inne i 3 veckor och dom tog en massa prov på honom. Att han hade en del bandmask och även fick någon vecka senare en medicin (som jag inte minns vad den hette nu) fast det vet ju inte dom heller vad det är menar jag. :)

gejsa
0

#12# Fast Gejsa var ju inte ung förra året och hon blev ju bra efter att ha avmaskats mot bandmask. Så jag hade uppenbarligen två hästar i mitt stall då. :) En ung iaf.

Manda29
0

#14 Var det mig du skulle svara?

Jag mena att det var vanligare på unghästar än äldre. Gick Gejsa i samma hage som Sorro? Då kan hon ju blivit smittad. Om du förstår vad jag menar eller försöker säga. Skrattande

jn84
0

#15 Fast det verkar ju som att alla kan ha det, men bara några får problem. Så det blir inte logiskt även om de går i samma hage :)

gejsa
0

Om någon har det i stallet så ska alla avmaskas så att den enskilde individen slipper få mén ja. Så visst kan en del ha det utan att ha symptom. Men har någon annan det och Sorro går med den så får han ju det rätt så snart igen. Och det är ju just avmaskningen som gör att han får värre diarré. Därför måste alla i stallet avmaskas så att det inte kommer tillbaka.  

Inte så stor idè att avmaska på Sorro själv om någon annan har det i samma hage. Då får han ju diarre hur man än gör. Hans skötsel är ju speciell i början.

Och det är ju inget som säger att bara för att era hästar mår bra fast dom har bandmask i kroppen att dom håller sig friska hela livet. Har dom mycket bandmask så ska det ju tas bort ändå. :)

gejsa
0

#15# Ja, gejsa och sorro går ihop sommartid. Vintertid har jag inga ston blandade med valacker. Alla går ihop sommartid eftersom jag har så liten flock.

gejsa
0

#16# Vad blir inte logiskt?

gejsa
0

#10# Fast dina har ju inte gått ensamna hela livet. Du har ju varit på ett antal plastser med dina hästar så visst kan dom ha bandmask men inte ha några symptom av det.

gejsa
0

Opps då! Blev visst ensam på tråden nu. natti natti då

Manda29
0

#21. Dom har gått själva sista 3 åren och har avmaskat med banminth nån gång under den tiden. Har läst på några sidor ang bandmask och dom verkar luriga ja. bandmasken alltså.

gejsa
0

Tog du dubbel dos då?

Manda29
0

Ja det tror jag. Vet att man ska ta dubbel men vet egentligen inte varför.

gejsa
0

OM du tar dubbel dos så tar du bort bandmasken.

gejsa
0

Göran skrev ju ut åt mig i går när jag kastrerade katten. Dubbel dos av något som tar bort bandmasken. Minns inte vad den hette. För jag berättade att vi haft bandmask.

Lyrik
0

#26 Hur ska jag göra med min herre? Är oxå dunderkänslig för avmaskning som Sorro.

Fick sist Noromectin i nov -06. Sedan nollad på träckprov både i juni-07 och september -08.

Tänkte ta prov (alla maskar då) i början på juni, innan de går i sommarhagen. Sedan igen i september, men då bara ett enkel prov?

Har nu gått med 4 årigt vblsto, 16-årigt connemara-valack och 13-årigt arabsto. Nu är det bara Lyrik och arabstoet kvar.

Tog Vidilab sist, efter de tar alla maskar.

gejsa
0

#27# Du får väl ta träckprov och sedan se vad han behöver. För behöver han avmaskas så måste man ju. Det är ju värre om man inte bryr sig och dom blir fulla med mask.

Som det stod på Vidilab, har någon haft bandmask i stallet så ska man ju åtminstonde kolla om någon mer häst eller samma häst fått tillbaka det inom en tvåårsperiod iaf. Har ingen fått det så kan man kanske andas ut.

Men som när så många hästar står i ett stort stall och det kommer och går hästar. kanske smittade hästar så får man nog bita i det sura äpplet och ta lite fler prov än vad man normalt betöver om man har ett litet eget stall. Tyvärr!

Lyrik
0

#28 Ok. Tar träckprovet då i juni innan de går i sommarhagen. Nu är det bara min och Blenda kvar. Kanske räcker det då med prov nu i juni, avmaska om det behövs?

Vet ej om när/om det kommer några nya. Hon har satt in annons nu iaf, en hade ringt henne i mån morse, men det var en "fjortis"…Skrattande

gejsa
0

Så nu har Jenniie fått svar på Sorros träckprov och han hade 30 nu så han behöver inte avmaskas. Ville bara tala om att det inte alls behövs bara blodprov för att kolla om hästen har bandmask. Jag har tagit fram lappen från Vidilab som jag anlitade i höstas och där har dom kollat bandmask och då på bajset. Samma gjorde Jenniie hon skrev på lappen att hon ville veta om han hade bandmask.

Ville bara tala om det. Att ni som inte kollat bandmask borde kryssa för det. På Vidilab kostade i höstas 145 kr extra för bara bandmaskprov. Men det kan det ju vara värt. :)

lisette
0

vad bra!!! hur är hans mage?

gejsa
0

#31# Han är bra fortfarande och det bästa är ju att hans mage får vila från avmaskningen åtminstonde till hösten nu. Men då har han nog fått mer och måste avmaskas. Han hade ju noll hos mig hemma. Dom har mer hästar och mycket mer smittat bete osv.

Peppe
0

Gejsa - kan man kryssa bandmask nån stans eller måste man skriva det själv?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#33# Jag hade ju Vidilab och jag har för mig att man kunde kryssa för om man ville få bandmaskprov utfört också. Men det fanns inget på Jenniies papper och hon hade köpt ett färdigt paket tror det var "Kolla masken" fast dom skickar till vidilab med. Hon skrev bredvid någonstans att hon ville att bandmask skulle testas vilket dom gjorde. Så hon får väl en extra faktura på det då. Själv betalade jag i höstas 481 kr för hela provet.

jeanette
0

Bandmaskundersökning ingår inte i en kollamasken låda, det får man ta separat. Bäst är om man tar samlingsprov på en grupp hästar som går tillsammans, och skickar in. eftersom det då är större chans att hitta bandmask. Individuella prover på den masken kan bli missvisande eftersom bandmasken släpper ägg så oregelbundet.

Banminth är väl egentligen inte det optimala maskmedlet när det gäller bandmask eftersom dom bara tar vuxna maskar. Det finns ett speciellt för just denna parasit, och det är Droncit som tar masken i alla dess stadier. Sen finns det en mix av Ivermectin/Pyrantel som heter equiemax. Det är ivomec och droncit blandat.

gejsa
0

#35# Nu tog dom bandmask prov när hon skrev separat i kollamasken lådan. Se mitt inlägg ovan dig. Så jag kan inte förstå hur du kan ändra på det när vi nyss gjort det.

Och det separata medlet har jag redan skrivit om det fick denna häst som det handlar om förra året så han hade 0 maskar i höstas. Tror inte att han hunnit fått så mycket över vintern. Och skulle det inte fungera med bandmaskprov på detta sättet så tror jag inte ens att dom skulle ta det. Minns inte vad det hette men det var kanske Droncit tog iaf bort bandmask bara och var på recept redan förra året.

Ang ett samlingsprov/eller inte så ville jag ju att resten av hästarna i stallet skulle ta prov. Men det var ju ingen som ville tydligen. Däremot så måste man ta på min häst separat enl veterinären. Men som sagt du vet inte varför och jag orkar inte dra detta en gång till. :) Men han har varit mycket sjuk iaf. Men tar man ett samlingsprov så har ju oftast någon häst bandmask. Bandmask kan många hästar ha utan att få några mén av det. Men Sorro blir dålig av avmaskning så då måste man ta separata prov.

[Jennniie]
0

Jag kan ju bara tillägga att det finns ett område på pappret man fyller i , Övrig info/tillägg: Där skrev jag att jag vill att de tar prov på bandmask och får höra av sig om det ej skulle gå med just det provet jag tog, köpte ju ett "kolla masken" paket, Från Vidilab.
På resultatet har de tagit prov på bandmask och som sagt, förekom ej hos Sorro. Så förstår inte heller varför man ska ta upp det igen o säga att det inte går. När vi precis gjort det..

jeanette
0

Nu missförstår du mig. Det blir ju separat prov om man begär bandmaskundersökning via en kollamasken låda. Många TROR nämligen att denna undersökning ingår automatiskt.

Jag har inte dissat dig för dina prova, jag skrev en allm'än info ang hur man bäst kollar bandmask. Tar man individuella prover på denna parasit är risken stor hästen nollar trots att den har. Det är större sannolikhet man hittar bandmask i en grupp med hästar än på enskild individ.

jeanette
0

Även du missförstod min info ang kollmasken och bandmask.

gejsa
0

#38# Nej, jag missförstod dig inte. Det var väl du som gjorde det. Jag skrev att hon köpte kolla maskenlådan och skrev separat att hon ville att dom skulle kolla bandmask. Och dom gjorde det. Sedan skrev jag att hon antagligen kommer att få en faktura på detta senare eftersom hon redan betalat för kolla masken.

Men du skrev att man inte kan ta bandmaskprov med kolla masken. Att det inte ingår. Nej, det ingår inte i priset men dom kan ta provet.

Och som jag har lärt mig hos veterinären (eftersom jag har har en dålig häst) så har alla i stort sett lite bandmask mer eller mindre. Och har man då en häst som blir dålig av avmaskning så är det inte särskilt bra att ta ett samlingsprov för då måste man ju avmaska. Då är det inte ens någon större idé att ta ett samlingsprov heller tycker jag. Nu slapp vi ju avmaska min häst tack vare enskilt prov. Sedan kanske han har lite grand ändå som inte syntes just då. Men hade han haft massor av bandmask så hade det helt klart synts.

Jag tycker det är synd att så många missar att ta bandmaskprov eftersom det är så pass viktigt att försöka få bort det mesta. En del hästar kan ju bli väldigt dåliga av just bandmask.

jeanette
0

Jag skrev en ALLMÄN info ang kollamasken enbart. Sen om man kan skriva dit det separat eller inte har inte med saken att göra eftersom jag inte menade det. Jag menade att: det INTE ingår per automatik. JA, man kan skriva in separat, men det förstår inte alla och eftersom detta är ett fritt forum soml äses av fler än de som skrivit här så kan man faktiskt belysa detta mer.

Ca 65% av alla hästar har bandmask enligt en stor studie gjord i Linköping, men för den skull maskar man ju inte om man inte har problem..dvs tar man inget prov och inte har problem som tyder på bandmask så behövs ingen maskning.

Tar man prov på en enskild häst, är risken stor man inte hittar något trots att det kanske finns. Detta för att bandmasken släpper sina ägg välldigt oregelbundet under hela året. Har man då en grupp hästar så är chansen mycket större att man hittar spår om man ta ett samlingsprov på denna parasit. visst kan man hitta spår på enskild individ med, men risken är större man inget hittar pga av ovanstående resonemang. En häst kan ha stor bandmaskbörda men det behöver inte visa sig i provet. Det beror helt på om bandmasken släppt ägg just då man tog provet. Då är det säkrare med ett blodprov.

tezzie
0

Jag är tacksam för denna info Jeanette. En häst i vårt stall som vi misstänker har mask. Hans ägare skickade in "Kolla masken" och fick tillbaka att han inte har mask och att ingen åtgärd var nödvändig, men hon hade inte kollat bandmask, så vi avmaskar mot bandmask i år…

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#41# Jag såg vad du skrev. Och vi har ju skrivit att man får skriva dit det separarat. Vilket ju det handlade om i dom flesta inläggen i den här tråden. 

Så varken jag eller Jennniie misstog oss på vad du skrev. Vi skrev ju i stort sett detsamma.

Madick
0

Kanske lite sen in i tråden :-)

Det finns ingen anledning att avmaska mot bandmask om man inte VET att hästen har det (via träckprov eller blodprov), prov är heller inte nödvändigt att ta om hästen inte har symptom som tyder på bandmask, som t.ex. avmagring och kolikanfall.

Annat bra att veta är att dubbel dos Banminth (eller Fyrantel), Ivomec Comp och Cydectin Comp bara tar vuxna bandmaskar. Droncit och Equimax tar alla stadier inne i hästen.

Chansen att hitta bandmaskägg i träckprov är 95% om hästen har fler än 20 maskar, detta enligt Proudman som är den som vidareutvecklat blodprovet vi använder idag (och diskuteras vilt i parasit-kretsar huruvida det är tillförlitligt…).

gejsa
0

#44# Vill bara dementera dig lite där. Ang kolik och avmagring. Det kan bli andra diffusa besvär också såsom diarre osv. Så har man en sjuk häst ska man alltid ta prov på om hästen har bandmask eller inte.

Det var ju bra att veta att det är 95% chans att hitta det på träckprov om hästen har mer än 20 maskar. För har den då mycket mask så syns det alltså vid träckprov. Men är man osäker ska man ta blodprov. Sånt som folk inte vet och tänker på så mycket tror jag faktist.

Jag tex har ju inte tänkt så mycket på bandmask förrens jag fick två hästar med diarré.

Madick
0

#45 - du behöver inte dementera, jag skrev dessa två symptom som exempel, inte att det är de enda symptomen.

Lyrik
0

#46 Hur tycker du jag ska göra med min herre? Nollad på båda proven -07, tagna i juni och september. Senast avmaskad i nov-06 med Noromectin. Äldre kblsherre med problem-mage. Tål ej avmaskningsmedel, precis som gejsas Sorro.

Tänkte ta prov på honom innan han släpps ut på betet.

Madick
0

#47 - det låter ju som en strålande idé att ta prov nu innan bete.

Tips - jag gör prover, samma metod som SVA och Vidilab. Billigare :-)

Lyrik
0

#48 Tar då prov som skickas till Vidilab. Tar då alla maskar. Sen enkelt prov innan han går till vinterhagen.

Vet ej ännu när de ska släppas på betet, vet ju ej om vi står kvar i detta stall i sommar.

gejsa
0

#46# Du skriver att man behöver inte ta prov om man inte har ……….

Då dementerar jag för att jag tycker att visst ska man ta prov. En gång om året för att vara på den säkra sidan. Oavsett om man har några problem elller inte.

Bandmask är en mycket elak mask som många hästar har nämligen. Många glömmer att ta prov på bandmask. Mycket viktigt. Varför ska hästen redan ha symptom? Då har det ju redan gått för långt.

Madick
0

#50 - GUD så irriterande. Hade skrivit långt svar och skulle precis trycka spara när det blir strömavbrott i hela stan…. GAH!

Först måste jag fråga - varför använder du ordet dementera? landa inte ihop problemen DIN häst har med hästar i allmänhet.

Blodprovet visar vad hästen HAR HAFT inte, vad den har just nu eftersom den visar antikroppar. De allra flesta hästar klarar av sin maskbörda själv och ett prov som visar positivt idag säger bara att hästen hade mask för ett halvår sen. Den masken kan hästen mycket väl gjort sig av med själv redan.

Parasitologerna i Sverige (inte "vanliga" veterinärer) är enliga att det inte finns någon anledning att provta och avmaska mot bandmask om man inte har någon häst i stallet som har eller har haft problem. Läs gärna också studien gjord i Linköping, 500 obducerade hästar där bandmaskförekomst och magproblem jämfördes.

Har man haft problem eller hästar i stallet som haft det så är det ju läge att provta. Men för den stora allmänheten behövs det inte.

Resistensproblemen vi har kommer till stor del av okunskap men också till stor del en överdriven rädsla för det som är naturligt i hästens miljö.

gejsa
0

#51# Landa inte ihop problemen……..:) Varför tror du att jag menar något annat när jag inte skriver det ens?

Om du tänker på mina inlägg högre upp så beror det på att trådskaparen har sin häst i samma stall som min "sjuka" häst. Han är borta hos en fodervärd. Därför skrev vi lite mer ingående. Men sådant jobb som jag har haft (och dyrt blev det med) vill jag inte att någon annan ska få med sin häst.

Dementera, ändra dig eller vad som helst. Inte trodde jag att man var tvungen att förklara sig vad och varför man skriver si och så. Och det har inte med min häst att göra. Utan det är helt allmänt att när man ändå tar träckprov ska man iaf en gång om året ta bandmaskprov för att vara på den säkra sidan. Visst att hästar kan ha bandmask utan problem det har jag inte sagt emot heller. Men varför vänta med att ta bort dom ifall om någon har mycket i sig. Det är så jag menar.

Min häst stod på Strömsholms Djursjukhus i flera veckor förra året. Där fick jag lära mig om bandmasken. Och jag berättar vad dom har sagt. Så jag är ledsen om jag gör dig upprörd.  Hade innan maskat av som dom flesta, slentrianmässigt. Så jag är absolut ingen expert. Har inte utgett mig för att vara det heller. Bara livrädd att det ska komma tillbaka eftersom han står i ett stort stall nu med många hästar. Och försöker då givetvis få alla andra att förstå vad som kan hända.  Och ärligt talat, du måste ju förstå att jag litar mer på en veterinär en dig som jag inte vet ett dugg om. Inte för att vara elak alltså.

Och varför skulle dom ta prov på sånt om det inte hade någon roll?

Om du står i ett stort stall med många hästar som kommer och går så är ju smittorisken mycket större också.  

Den där studien i Linköping kan du länka den? Vill gärna läsa den. :)

Skriver inget mer i tråden nu för det känns mest som man bara upprepar sig hela tiden. Har inte någon större lust att förklara mig för varje ny person som kommer hit.