Slarvar med bakbenen..
Troya har under de senaste veckorna börjat slarva med bakbenen, snubblar en del och trampar på sig själv.
Någon som vet vad som kan vara felet?
Själv så skulle jag tro att det är för att hon inte har tillräckligt med muskler för att hålla upp sig ordentligt. Hos förra ägaren tror jag att hon blev tränad mer än vad hon blir hos mig.
Tips eller idéer?

Nyskodd eller?

#1 - Nej, ska skos om 2 veckor.

Vilken ras är det då?
En kompis till mig rider en ponny som inte lyfte på bakbenen så bra, så han lindar bakbenen och då går det mycket bättre.
Min shettiskorsning har inte hållits igång såå bra. Han har stått en hel del, varit halt osv sen årsskiftet, men han släppar bakbena efter sig mycket nu. Han körs. Något tips till mig med kanske??

#2# Kan ju vara så att hon har för långa hovar och snubblar för det eftersom hon inte brukar göra det skriver du.
Kan vara bra om du tar med dig någon som kan kolla när du rider. Det är aldrig fel :) Jag tror att alla här kan hålla med om att man ser väldigt mycket från marken än om man jämför med när man själv sitter på hästen (;

Kan också vara början till korsförlamning - vanligt hos travare särskilt vid överansträngning. Mangis fick det trots att hon var vid god kondition och servad med täcken (det var vintertid) - hänger tydligen mest ihop med för mycket foder vid för lite arbete. Och/eller överansträngning.

#3 - det är ett hbl sto på 14 år, 170hög.
#5 - Hon skoddes för 6 veckor sedan och har snubblar och trampat på sig i kanske 2 veckor.
#6 - Hon trampar på sig själv och får sår av det. Även de jag ridit med säger att hon slår mkt bak.
Har inte hon kissing spine eller nåt liknande ? Det kan inte ha något med detta o göra ?

Testa fleece - lindor (?) Funkar.. Jag har testat gick jätte bra, om det är så i början och att hon får sår utav det ta boots (?). Felet vet jag inte vad det beror på.. :/

#4 om din ponny släpar benen efter sig rid mkt bommar och små kavaletti så han måste lyfta ordentligt på hovarna, rid mkt ute i skogen emd i ojämn teräng så han måste tänka var han sätter fötterna :)

#4 oj så om han körs går det ju inte xD ni kanske kan leda honom över bomövingar och ute i skogen då, för det är nog ganska svårt att rätta till ett sånt problem med vagn efter ;)
#4 boots bak

#10 - hon har senskydd fram och boots bak. Lindor sparkar hon av sig bak..

Hon ska skos nu i veckan så hoppas på att det hjälper.

Har man kissing spines så kanske man snubblar med som Jennniie skriver.

#16 - Hon har ju haft ks ett bra tag och aldrig snubblat. Fortsätter hon så får jag nog åka in och röntga henne.

Hon kan ju ha blivit sämre i ryggen nu när du börjat rida henne mer. Inte vet jag.

#18 - nja, hon reds mer och hårdare innan jag tog henne.
det kan inte vara så att hon är halt någonstans?

Nej, haltar gör hon inte, utan kan subbla till lite då och då, även trampa på sig själv.
Hon behöver ju inte vara synligt halt, hon kan ju bara ha en känning någonstans om hon snubblar helt oprovocerat.. jag skulle nog ha bett en veterinär böja igenom benen och kollat hur det ser ut. Inte så stor kostnad men skönt att få veta.
Hon behöver ju inte vara synligt halt, hon kan ju bara ha en känning någonstans om hon snubblar helt oprovocerat.. jag skulle nog ha bett en veterinär böja igenom benen och kollat hur det ser ut. Inte så stor kostnad men skönt att få veta.

Prova rid henne ett tag till, rid över bommar etc. Blir hon inte bättre så är det kanske en idé att kolla upp henne?

#19 Kanske är så att hon behöver ridas mycket?

#25 - Det är det jag funderar på, om hon kan ha tappat så pass mycket muskler att hon inte orkar bära upp sig ordentligt.
Jag ska sätta igång henne ordentligt nu, så hon rids minst 5 ggr i veckan, dock longeras en dag.
Jag skulle nog kollat upp henne direkt, så man inte håller på o förvärrar något som kanske är lätt att åtgärda nu..
Men ja, jag kanske är konstig men det skulle jag göra direkt !