Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 2284 ggr
Gentle
0

Islandshästen.

Ni som har erfarenhet av islandshästar,skulle ni rekomendera att en sån som jag som har ridit i hella mitt liv men inte på islandshästar,skulle köpa mig en ? Kanske en dum fråga ,men i allafall.

Maja
0

Att rida islandshäst är ju lite annorlunda jämfört med att rida en "vanlig tregångare". Om man aldrig tidigare har ridit i sitt liv och inte har någon nära som kan hjälpa en så är jag lite tveksam till om jag skulle rekomendera en islandshäst, men du har ju ridit ett tag och om du känner att du klarar av att rida och vill lära dig om islandshästen och eventuellt köpa en egen så skulle du ju kunna ta en turridning för att se om det är någonting för dig.. :) Men visst, om du känner att du vill och kan så skulle jag rekomendera att du köper en häst som har bra koll på sina gångarter, det tar lite tid innan man lär sig att skilja på de fyra eller fem gångarterna som rasen har. :)

Ledin
0

jag har bara ridit mycket trevliga hästar. Köp en svenskfödd bara pga tråkiga eksem vissa kan råkar ut för. Du kan även importera en från tyskland där är dom rätt billiga.

Maja
0

#2 - Fast å andra sidan så får några svenskfödda också eksem.. ;) Och så har jag lite svårt för svenskfödda islänningarna, de är oftast lite annorlunda.. ;)

Ledin
0

jo jag vet att dom oxå kan råka ut för eksem :/  men det är lättare att få hem en eksemfir häst än importera från island. Har läst flera skräckhistorier om både eksem o fel hästar som kommit hem dessutom rent av ohanterliga i flera fall där flygpersonoalen sakt lycka till till köparen. läst om det  publeserat i tidningen hästfokus. Finns massor dom föder upp isisar och tävlar svenskfödda tror inte du träffat den rätta svenskfödda isisen . :)

Maja
0

#4 - Hihi, nej, det är klart, det är vanligare att islandsfödda får eksem, men ofta så har det med hur ägaren hanterar den nyimporterade hästen..

Hihi.. Svenskfödda isisar har jag träffat många, kan väl inte direkt påstå att någon av dem har varit en som jag har fastnat för direkt, det har jag däremot med islandsfödda och lilla norskfödda mannen i stallet.. :P Hihi, men det är ju hanterigen och uppväxten som "gör" hur hästen är till stor del, jag har uppfattningen att svenskfödda ofta är mer "på" och inte lika trevliga i lynnet som islandsfödda, men det är klart att det finns trevliga svenskfödda också.. =)

I mitt förra stall så fanns det både svensk- och islandsfödda med eksem, en av de islandsfödda hade inte utvecklat eksem förrän han hade varit här i Sverige i 10 år, det känns ju lite halvjobbigt sådär.. :/

Ledin
0

Jag tycker isisar är fantastist fina tåliga hästar och det finns ju hjälpmedel till eksemdrabbade stackare som täcken,gå in under dagen,salvor ja massor på marknaden. Men min dröm i stallet ska se ut så här en underbar liten Welsh Mountain till barnen (för att dom är så söööööööta å glada ponnys) sedan en Haghfliger som är min och bägge ska jag tävla i körnig kanske ett russ efter vårat egna sto som ska sparas men det är en dröm det kostar ju lite :S å kosing är inte det jag har dirr. Gör mina räddakatter insatser just nu och mina russ fick jag (var den av 160 som vann kan man säga pga att jag ville ge ett bra liv med mycket kärlek och sköna dagar ett värdigt lungt liv som alla djur bör få, rider och kör dom friska och hela)

gejsa
0

Jag tex har en islänning som är 5 år. Han är född i Sverige. Fick eksem som 1 åring. :(

Alex
0

Jag säger som Juve, testa islandshäst några gånger och se om det är rätt för dig. Det är ju som sagt fler gångarter att hålla reda på, och det krävs viss teknik för att få dem bra och rätt. Så att lära sig det först kan vara rätt bra. Sen är det inte helt fel att i så fall skaffa en lite äldre med alla gångarterna på plats. För kan man inte det med gångartsträning själv är det ju inte det lättaste att lära en häst.

Angående eksem är risken klart större hos importerade hästar. Men en importerad häst som vart i Sverige några år, så är risken inte värst mycket större än hos en svenskfödd. Och importera en från Island antar jag att du inte tänkt göra, det är inget jag rekommenderar i alla fall om du inte "kan" rasen och så. Då är det ju klart bättre att köpa en från Sverige.

Det är inte de billigaste hästarna man kan hitta heller, är du ute efter en frisk och trevlig "familjehäst" med gångarterna på plats utan någon direkt tävlingskapacitet, så får du räkna med i alla fall 50.000 kr. En häst med eksem blir ju klart mycket billigare i inköp, men dyrare i längden och det blir en heeeel del extra jobb.

Så att testa om det är rätt ras för dig, lära dig lite, och om du bestämmer dig för att köpa en, leta efter en frisk häst med gångarterna på plats. Det är mina råd. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

anzzen
0

ja såklart dfu ska köpa dej en !!!! jag köpte islandshäst efter att ha ridit på ridläger 2 år med islandshästar och gått på ridskola ett halvår , köpte en riktigt läromästare , köp en häst som är ca 12-14 år gamla  , com brukar vara bra för sånna som inte ridit islandshäst innan. lycka till :)

Osterang
0

När det gäller exem så brukar det vara ganska lugnt efter 3, 4 år i sverige. Däremot ska man akta sig för att vara säker när hästen har varit i sverige 2 år och inte utvecklat exem än, det kan ta ett par år innan det kommer..