Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 860 ggr
[countess]
0

islandshäst

kan man hoppa med dom ? ja kan man göra allt som man gör men ett halvblod?

kankse är dumma frågor men har ingen som helst aning om islandshästar

Alex
0

Kan kan man väl, men de är inte direkt bra på det ;)

Är ju helt andra avelsmål, så de har ju inte alls samma förutsättningar som ett halvblod. Några högre höjder i hoppning är det väldigt få islänningar som klarar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SofiaR
0

så länge du tränar den så är det ju klart att den kan hoppa men som #1 säger, högre höjder är nog inte såjätte stor chans att kunna hoppa.

Alex
0

#2 Fast det är inte alla som träning hjälper för, tror mig, jag har hoppat en del islänningar genom åren ;) Fast i och för sig är inte jag nån hoppryttare själv, så jag kan inte bedöma avstånd och så, vilket väääldigt få islänningar kan också ;)

Sen så lär det krävas en hel del träning för att kunna gålla hästen i en samlad galopp, det är inget de avlas för heller. Så de har ju inte alls förutsättningarna för hoppning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#3 - Haha, fullt ös medvetslös!!! ;)

Alex
0

#4 Nää, tycker du? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

ew
0

Men visst finns de isisar som hoppar riktigt högt, och snyggt!

Alex
0

#6 Absolut finns det det! Men det är mer undantag än regel Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[myslaa]
0

min halvfoderhäst är en islandshäst:D  dem är helt som andra hästar (om inte lite mer) fast orkar mer, alla tycker itne om atthoppa (som min)  men endel är super bra på det!

[Castaway]
0

Ska man ha en hopphäst borde man nog välja en annan ras ;) Klart islänningar kan hoppa, men de är ju inte direkt framavlade för det. Islandshästen jag rider t ex, har ingen som helst hoppteknik x'D Hon drar på i fullt ös mot hindret, tar sats, och sedan hoppar hon jagvetintehur, men det känns ungefär som hon gör ett bocksprång och hoppar med alla fyra ben samtidigt x) Men hon blir väldigt stolt om hon klarar ett hinder på hela 40 cm Oskyldig

Alex
0

#9 Haha känner igen det där. En häst jag hyrde förut bjöd jättefint på hindrena, full fart… Tvärstopp framför. Jaha, bara att vända och börja om tänker ju jag då och är på väg att styra bort henne… DÅ kan hon bannemej hoppa! Helikopterhopp, rakt upp, rakt ner. Hörde inte till ovanligheterna kan jag säga. :P

Min egna häst har inte fattat att det går att hoppa alls än. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[countess]
0

hehe okej inga hopp häsar då :P men jag är inte ute efter jätte bra hopp häst utan mer ett skutt hit och ett skutt dit =) hur är dom i sättet annars då?

Cavello
0

Klart man kan hoppa med islandshästar. På de senaste tävlingarna jag har varit och fotat (LC och LB) så har 2 islandshästar varit med och det har gått riktigt bra för dem.

Och sen hoppar jag med de två isisarna här hemma med :) Den ena "grisepassaren" har hoppat ett längre tag och den andra 4-gångaren har nyss lärt sig att hoppa men tycker det är skoj.

Alex
0

#11 Fast är du intresserad av hoppning är det inte den bästa rasen att välja. Det är en gångartshäst, och man bör ha en del erfarenhet av gångartsridning. Stor risk att blanda ihop gångarterna, eller få dem orena annars. Men jaa, hur de är annars, "regeln" är väl lugna och lätthanterliga från marken, snabba med mycket power från ryggen. Mycket signalkänsliga, i alla fall de flockuppfödda.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

anzzen
0

ja såklart man kan ;) fattar inte varför alla frågar , alla hästar kan väll hoppa mer eller mindre ? ;)

Qyenn
0

jag var medryttare på ett underbart islandssto innan, och hon hoppade 60 cm med hyfsad tektik ;) Klart man kan hoppa sånna småhinder med dom :) De är ofta lättlärda !

Cavello
0

Nu har jag bevis på att en isis även klarar av att hoppa en bana på clearround :D Tävlade med Disa idag (bom och 20cm) eftersom hon inte har hoppat riktiga hinder innan, vilket resulterade i 2 felfria rundor :D

Carolus
0

Min gamling älskade att hoppa terränghinder i skogen. Han laddade av bara tusan när han förstod vad som var i görningen och var riktigt bra på det :) En hinderbana på ridbanan var verkligen inte lika intressant, det var han hellre utan…

Ett sto jag har verkar också ha hopparglädje, hoppas det håller i sig!