Indianer
Såg på Dansa med vargar i går, helt enormt avundsjuk på (skådisarna iof) som red i fullaste fart genom Bison oxarnas hjord BARBACKA!
-Det fick mig och C att diskutera att kanske är det inte alls sådann belastning för hästen att bära ryttaren barbacka , dessutom oskodd, och utan att gå i form för att balansera upp sig..
-Det var ju så de gjorde i urminnes tider ju..
-Jag tycker iof att jag har hyfsad balans trott jag e en 2 barns morsa.. men i den farten?
- Häftigt är det ju iaf, eller hur!
ja, det är ashäftigt. hela filmen är ju såå bra!!
tänk om man hade den balansen på hästryggen!
bara att åka till kusen och öva vetja hehe.
hmm , har jag betalat livförsäkringen tro? bäst att kolla först med min dåliga balans

#1Aaa gissa om jag längtar tills jag får öva…hi hi..sa det till familjen men de tyckte att det är en dålig ide eftersom jag är oförsäkrad..hi hi

Men Linda då! Behöver ju ha en bra försäkring så du har något att lämna till familjen när du druttar av..hihi

#3 Det är tyvärr inte alla som får lov att ha försäkringar, jag tillhör den gruppen pga sjukdom.
#4 Det var nära att jag oxå fick tillhöra den gruppen…Men då jag går i "vanlig" klass så är jag livförsäkrad..Tyvärr vågar jag inte testa det med tanke på min dåliga balans…

Jag rös när de jagade bisonoxarna på filmen igår. Men eftersom jag inte kan rida barbacka (trillar av jämt) så håller jag mig nog till den biten som kevin costner gjorde. Galoppera i full fart o bara släppa tyglarna… det såg så härligt ut!

#4 Det var ju inget bra! Visste inte…

såg också fimlen. MEN va den var låååång… *puh* men visst såg de otroligt häftigt ut!? men riktiga indianer, de som levde så förr hade ju inte ens rep runt huvut, så som dom hade if filmen! de ni! ( har för mig de iaf ) heh
jag har förälskat mig i serien In to the west, där rider indianerna med repgrimma. ååh, ser så härligt ut. :)

jag kände mig som alec i svarta hingsten när jag galopperade calippo barbacka för ett tag sen… :D

*L*
Jag tycker att det är härligt att rida barbacka :) O jag ahrden ultimata hästen att göra det på sen när han rids in…. tjock o härlig ardennerrygg! Dundra fram som en pansarvagn!
De "riktiga" indianerna i nordamerika red sina hästar i naturlig form, utan skor och sadel. Även om de senare kom att börja använda sadel o så til lsina hästar.
Alla hästar som rör sig i frihet utan ryttare eller med annat p åsig rör sig ju faktiskt i fri form och i balans, en hopriden form är ju människans påfund….. Även om hästar kan knö ihop sig utan ryttare också!
Den här hingsten är samlad till hundra procent i sin stregring, han kan i vilken sekund som helst fortsätta rakt fram, rakt upp, bakåt eller åt sidorna och även ner. En samlad häst kan röra sig i vilken rikting som helst, när som helst i samlingen. (VARNING! äckligt snygg häst!) http://www.mikevasas.com/blog/uploaded_images/decorator-wild-horse-rearing-787925.gif
Även om den här Frieserhingsten går med huvudet höjt, rakt upp i vädret så ser man på hans bakben att han är samlad och iom att han gör en sidvärtesrörelse samtidigt så tyder det på samling. En icke samlad häst går inte i sidledes utanatt det ser klumpigt och fult ut. http://www.twinlakesranch.com/images/AswynBLangrish05.jpg
Däremot så är jag tveksam till resonnemanget att rida i full galopp och sedan släppa tyglarna helt tvärt…… Eftersom många av dagens hästar låter sin ryttare hålla upp deras huvud så kan hästen tappa balansen och snubbla/gå omkull om man bara släpper tyglarna då hästen går med totalt stöd i dem….
Men en välriden häst ska ju kunna ridas på helt långa tyglar utan att tappa formen *drömmer sig bort i denne totala dröm av samhörighet…*
#11. bra sagt!

#11 för att göra en fin länk så markerar du din text där du vill länken ska finnas. sen trycker du på "länken" ovanför "kommentera inlägg", upp kommer en ruta och där klistrar du in länken.. så blir det jättefint.

Ja den filmen kan man sitta och drömma över i evighet. ;-)
Jag älskar både hästarna och den delen om indianernas liv. Indianer facinerar mig något otroligt. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#0, ja ser underbart ut! gä*ller bara hitta väääärldens snällaste hästar! =)
ang att dom håller även med barbacka. man kan ju iosf räkna bort dom kilon som sadeln väger men och andra sidan, vet vi om dessa hästar höll? alltså, dom hoppades ju itne på samma sätt, gick alltid i princip lösa, och vi vet ju eg inte om dom kanske hade en medellivsländ på typ 10 år?