Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1970 ggr
Hipstercia
0

ångerrätt?

Igår köpte en tjej en häst som hon inte besiktigat före köp, hon litade helt på ägaren.

Det visade sig vid hämtningen att hästen var tjock i ett framben men hon tog endå hem den.

Veterinären ska komma o kolla på hästen.

Min fråga är om man får stå sitt kast som köpare eller om det finns möjlighet till ett "återköp" ??

Fins det någon lag som säger att man bör få lämna tillbaka hästen om den är skadad?

Wiemona
0

Vad jag vet har du alltid två år på dig att lämna tillbaka en häst, till och med om man starkt kan misstänka att nya ägaren själv handlat på ett sätt så att hästen blir halt. Kan hon försäkra hästen om den inte är besiktigad?

Hipstercia
0

Jag vet inte om hon ska försäkra hästen eller om det ens går då den ännu inte är besiktigad.

veterinären skulle komma idag men fick något akutfall.

Vet du vart hon kan vända sig för att få hjälp med ett eventuellt "återköp" ???

Wiemona
0

Om det är så att hon vill lämna tillbaka hästen så är jag rätt säker på att säljaren inte kan "vägra". Har bekanta som fått rådet av jurister att köpa tillbaka sina "ituridna"? hästar eftersom det i tingsrätten är svårt att "vinna" gentemot nya ägaren.

Hipstercia
0

Okej, tack så jättemkt för dina svar.

Får se vad veterinären säger o om hon vill lämna tillbaka hästen.

hjullan
0

ja hon MÅSTE informera om skador hästen har / har haft vid säljning. dyker det upp några skador som hästen fått tidigare vid den gamla ägarens tid så har ni rätt. men tänk på att prata med gamla ägaren så att hon vet om att ni hittat skador. Så inte tiden rinner iväg o att hon kan skylla på det sen.. ni kan säkert komma överens om nåt, kanske reducerat pris eller nåt liknande. men hör av er till förra ägaren direkt!! det är mitt tips!

Hipstercia
0

Hon hämtade ju hästen igår… o vad jag förstått har hon inte tittat eller provridit på hästen innan.

Iaf, när de skulle hämta hem hästen så såg hon som körde transporten att hästen var tjock i ena frambenet o påpekade det för ägaren.

Ägaren sa då att hon känner igenom hästarnas ben varje dag o att han förmodligen blivit tjock under natten.

Hon ryckte alltså mer eller mindre bara på axlarna

Plus att hon sa någonting om att (jag minns inte exakt) köparen inte kunde ångra sig nu när köpet redan var klart!

hjullan
0

okej, men då vet hon om iallafall att ni märkt svullnaden.vilket är bra..! hur mkt vill din kompis satsa på denna häst? är det värt att gå igenom vet o röntgen för att se vad som är felet, om det är nån gammal skada som spökar. hästar blir inte tjocka över en natt utan anledning.

vill hon lämna tillbaka hästen, så är det läge att göra det på en gång.

hoppas det går bra o att allt ordnar sig. nån annan som kan mer om det juridiska kanske kan hjälpa er bättre!

hjullan
0

jo btw. vart i frambenet är hästen svullen?

Hipstercia
0

#7 Ja förra ägaren vet om att hästen e svullen o det är väl ett plus kanske.

Eftersom det inte är en kompis till mig som köpt hästen utan en vän till hon som äger min medryttarhäst så vet jag tyvärr inte så mkt om hur mkt hon vill "satsa" på denna plutt som förövrigt är en ardenner.

Du skrev att "hästar blir inte tjocka över en natt utan anledning"

Vi tyckte faktiskt själva att det var väldigt märkligt att hästen skulle vara tjock i ena benet just den dag som köparen skulle hämta hem honom.

Var någonstans i benet som hästen är tjock vet jag tyvärr inte men jag ska ta reda på det.

hjullan
0

okej!  joo sannolikheten är väl inte just så stor att hästen blir svullen natten innan den åker. men om ägaren lastade på hästen själv dagen efter den natten, så borde ju hon märkt det och om hon är vettig så borde hon ringt och berättat vad som hänt osv.. o kanske erbjudit att hålla koll på det o ta reda på vad det är.

Hipstercia
0

Hon som sålde hästen borde ju själv ha sett att hästen var svullen enligt mig, men blundat för det eftersom hon inget sa?!

Det var ju min vän som fick ta upp problemet.

Isf, om hon märkt men inget sa så tycker jag det var taskigt gjort.

Men men nu återstår att se vad veterinären säger o tycker o sen vad nuvarande ägaren bestämmer sig för att göra.

Lämna tillbaka eller ej!

Gråter kan inte låta bli att tycka lite synd om hästen mitt i detta oxå