Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1512 ggr
bebbe
0

Brand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur har ni det med brandsäkerheten i era stall? Själv har jag pulversläckare en i stalldelen och en i lösdrftsdelen, dessutom har jag en brandfilt uppsatt på logdörren, tar ej stor plats, (se foto av mitt stall i tråden "duktig", det är faktiskt värt en tanke nu när åskan går lite överallt.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

emsems
0

eftersom att jag står i ett stort stall så finns allt… branddörrar, filtar, skum, brandslangar, bårar och dyl.

lisette
0

du är duktig du bebbe. själv har jag inte ens tänkt på det…

bebbe
0

Fy fy Lisette, det borde du göra, speciellt som ditt stall är av träd,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

*skäms* ok jag ska… :D

E_hjo
0

Två st brandsläckare vad jag vet!

tessa
0

bra tråd! hmm, detta ska kollas upp i vårt nya stall! =)

Faxlin
0

Jag är nog lika dålig som Lisette på detta kan jag erkänna. Fast jag har tänkt på det och då är det nästan ännu värre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

jag har ändå fixat brandsläckare, elller hmm ja bebbe har som jag ska köra… :D

gejsa
0

Jag har två brandsläckare alldeles vid dörren i stallet alltså.

hjullan
0

vi har också brandsläckare, brandvarnare upp till huset, och säkerhetslarm på natten.

SarahPeace
0

vi har en liten i stallet. fast ärligttalat så vet JAG inte hur man sjutton gör med en sån XD  ja vet liksom inte hur man får på den,,,äsch ni fattar nog … *hmm* måste träna :P haha

Räcka ut tungan

[Anna-N]
0

Två brandsläckare.

m'Lady C
0

När jag hade eget stall hade jag påbörjat att rita en utrymningsplan. En samlingsplats bakom stallet dit hästarna kunde komma oavsett vilken av de 3 dörrarna man släppte ut dem igenom. Typ en större hage så att när brandkåren kommer skulle dom slippa zickzacka mellan panikslagna hästar för att nå fram till elden.

Vi hade en brandsläckare vid varje dörr i stallet.

För att minska brandrisken kan man låta bli att ha en höskulle ovanpå stallet. börjar det väl brinna där är det nästan kört. Man kan också ha torv, det brinner inte lika bra som varken halm eller sågspån. Halm är farligast av strösorterna….

Träna en gång i halvåret att fejka en brand. hyr en rökmaskin och sätt igång i stallet när alla hästarna står därinne, lär er fånga in hästarna och leda ut dem på ett säkert sätt. Då avdramatiserar amn också en evakuering av hästarna ifall olyckan en dag är framme….

Brandfiltar är perfekt at tha, om det skulle börja brinna i hästens päls, eller om hästen vägrar att gå framåt så hänger man filten över hästens huvud.

hjullan
0

vart får man tag på brandfiltar?

m'Lady C
0

Brandfiltar kan du köpa från bland anant Länsförsäkringar, även på byggvaruhus och andra ställen där dom säljer brandsläckningsutrustning.

I värsta fall får du ringa din lokala brandmyndighet, de om någon borde veta var du akn köpa en brandfilt!

hjullan
0

#15. har du bild på din häst? skulle jättejättegärna vilja se!

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 frågan är hur bra denna röken är för hästarna, jag har själv varit med om en sån brandövning och det var ingen rolig upplevelse. man såg inte ett jota o man kunde inte andas…

#16 här har vi en trött harry

hjullan
0

OHH NÄÄ VA GULLIG HAN ÄR! jag visste att han skulle va söt!

lisette
0

#18 har du inte sett bilderna på honom i mina andra trådar? och filmen häromdan från samma tillfälle som bilden är tagen? det där är prins harry af djurröd… som jag döpt honom till… *fniss*

helt underbar häst faktiskt, han kommer fram direkt när man går in i hagen. men inte alltför smart bara… han stod med hoven i badkaret när han kom hit. sen drog han upp foten och råkade korsa frambenen så han höll på att trilla på mulen… :D hon har gjort sig ett riktigt kap den där lady C…

hjullan
0

nee jag har faktist inte sett.. Generad lite klumpig bara :D

lisette
0

då får du nog leta upp den tråden, för han har en skön stil… hihi