Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1859 ggr
tezzie
0

Styla hästen

Hur mycket groomar ni er häst inför tävling?

Allt från träningstävlingar (pay and jump) till stora tävlingar i båda hopp och dressyr?

Vad gör ni? Hur förbereder ni er (klipp, tvätt, knoppning mm)?

*** Kärleken övervinner allt ***

IdaS-A
0

Inför en utställning groomar jag mycket. Tvättar, pälsglans, borsta-borsta-borsta, oljar manar, svansar, hovar, mule, runt ögon, torkar med trasa osv osv.

Inför div. ridtävlingar beror det på vilken häst det är. Skimmlarna brukar jag tvätta av där de är fläckiga om vädret tillåter. De bruna tvättar jag benen på om de har strumpor. Pälsglasar svansen, knoppar om det är en större tävling. Sen har vi tävlingsutrustning på dem, visningsgrimma eller träns på utställning.

AusaBausa
0

inte tävling nu men väl utställning..då tvättar jag bara hästarna!

tezzie
0

#1 Varför oljar man man och svans??

AusaBausa
0

ja pälsglans använder man en del också till man o svans…

thilda-
0

Då jag ska på tävling så Tvättas hela hon! från topp till tå!.. Ev pälsglans i man o svans och pannlugg..beror på vad jag använder för schampoo :) så olika från gång till gång!…
Sen efter duschningen så klipps hon i nacken ( " Travar frilla " )

Sen så smörjer jag in allt som är i läder.. Täcken tvättas och torktummlas så allt hår försvinner så allt är i tipp top skick ;)

åsså får hon en liten Segerfläta i manen med tävlingsfärgerna i siden

IdaS-A
0

#3 Glans :)

oliviakarelius
0

När jag ska på tävling tvättar jag hela hästen eller bara man, svans och ben. Sen borstar jagg noga noga och använder pälsglans på man och svans och där sadeln och tränset inte ska vara. Sen knoppas mannen och all utrustning gör rents. ( svansen klipps till lite och mannen rycks. )

Flaxii
0

På sommaren badar jag hela hästen, inkl. svans (har balsam i svans) och man, (på vintern/hösten nöjer jag mig med svansen och benen). Potatismjölar hals, ansikte och ben. Flätar svansen (för att den ska se tjockare ut dagen efter) och knoppar. Om jag inte badat honom så ryktar jag grundligt (har jag badat kvällen innan så ryktar jag på morgonen på själva tävlingsdagen).
Putsar stövlar, sadel och träns. Polerar sporrar och bett. 
På tävlingsdagen stryker jag på barnolja på mule och runt ögonen samt oljar hovarna.
Brukar också trimma kanterna på pälsen där den slutar vid hoven, brukar också klippa kanterna på öronen om det behövs.

tezzie
0

Håller verkligen knopparna bra om man har pälsglans i manen?

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har blått och vitt till Jonas när han tävlar :) Självklart gör man ju honom extra vacker till tävlingar..

Minetta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tvättat man och svans nån gång dagen innan men oftast gör jag det inte. sprayar oftast massa pälsglans på hästen (nte under sadeln) och lägger ibland glitter i man och svans.

har vitt schabrak med guldkant & vitt glittrigt hoppspö (på hopptävlingar) :D

Bild: Jag och Maskerade på vår senaste hopptävling. Vann i 50 cm :D Och blev tredje i 70 cm (dock bara 2 placerade)

Flaxii
0

#9 Njae, jag brukar köra med hårgele och/eller hårspray :)

Lyrik
0

Nu tävlar vi inte längre. Men på den tiden så tvättade jag Lyrik dagen innan tävlingen, hela honom. Man, lugg och svans fick alltid vara oklippta och oflätade. Lyrik hatar nämligen när man flätar honom…

IsaHolm
0

usch för glansspray om man ska fläta/knoppa, taglet bara glider ur fingrarna! Det är inte heller bra med stelningsspray i knopparna för håret slits hur mycket som helst, och sist gång (och sista) jag hade det lossnade stora tussar när jag tog ur knopparna. Jag hade proffs spray :(

Akerberg
0

Tvättar hela hästen (om det inte är för kallt förståss!) pälsglans i man, svans, lugg och på halsen och baken. Reder ut svansen så att inga strån sitter ihop. Detta görs dagen före. På tävlingsdagen borstar jag bara av ev damm o reder ut svansen lite till =P

Flaxii
0

#4 Jag brukar ta i lite hårgele innan jag börjar fläta, och sen lite på knopparna när de är färdiga. Slits inte alls lika mkt som med hårspray.