Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 911 ggr
Ledin
0

Säkerhetsväst tips tack!

Jag är ute efter en skön o bra ridväst, gör inget om den är beg men den ska sitta rätt. Jag vill ha en lätt inte sån som jag redan har en lite klumpigare, utan en smidig o lätt. Nu vill jag gärna ha lite tips om vilken som ni tycker är bra. Märke,prisklass o varför ni gillar ju den :) Jag vet att det är bättre att fåga er här än åka till affären för där e det väll bara dom dyra som är bra enligt dom ;) Jag rider bara här hemma (skog o mark) men vill känna att det ska kännas bra å lite tryggare.

Ledin
0

Putt*

[MajaWrangstadh]
0

Jag har en Racesafe ("sköldpaddsväst") som är grymt skön att ha på sig, formar sig efter kroppen direkt. Rekommenderas absolut :) Jag köpte min för 1075 på Eurohorse, finns på Hööks från 2000.

Yuriko
0

Min lillasyster har en som jag alltid "lånar", den är superbekväm, märket är AiroWear tror jag.. Minns inte alls var den köptes, och vad priset var, men den är skön, och väger ingenting.

Annars gillar jag också det som #2 rekommenderar :)

[Jennniie]
0

Racesafe västen finns på ridsportshoppen.com oxå fast för 998. Det är samma väst men inte märket Racesafe. Men ska du bara ha den i skogen så kanske de inte gör nåt att det inte är något märke på den..

[MajaWrangstadh]
0

Man får vad man betalar för :)

Vill man ha hög standard på säkerheten skulle jag valt en Racesafe. Annars funkar nog den som #4 visade utmärkt.

[Jennniie]
0

Jo men precis.. Eftesrom hon inte ska ut o tävla o så,kanske hon inte vill ha en sån jätte dyr.
Utan en som funkar lika bra men lite billigare. :)

tezzie
0

Någon som vet nåt om denna? Det står inget om vad det är för säkerhet på den…

*** Kärleken övervinner allt ***

[MajaWrangstadh]
0

#7 Detta är en ridväst, alltså inte en CE-certifierad säkerhetsväst

Står nedanför bilden (:

tezzie
0

Hmmm, vad innebär ridväst då?? Bara snyggt eller??

[MajaWrangstadh]
0

Antagligen. Eller kanske om man vill ha lite extra skydd när man rider utan behöva lägga ut en massa pengar. Eller för dom som tycker att riktig säkerhetsväst är obekvämt, kan tänka mig att denna är lite tunnare. :)

tezzie
0

Men gud så jäkla onödigt *suck*

Finns det någon vits om den inte fyller någon säkerhetsfunktion?

[MajaWrangstadh]
0

Haha, håller med. Fast det är väl bättre att rida med en sådan än utan väst alls antagligen.

tezzie
0

Eller, köp en riktig ridväst för samma pengar men inte lika snygg ;)

Haag
0

10# den är inte tunnare, lika tjock som den som kostar 998..
Antagligen likadan också, fast denna är "märkeslös".

1#Har själv den för 998, och den kommer inte vara godkänd för tävling nästa år om jag fattat det rätt. Så om jag skulle köpa ny väst skulle jag absolut köpa racesafevästen, en billig livförsäkring.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

[MajaWrangstadh]
0

#13 Precis (:

jn84
0

#14 Jag trodde dom ändrat den för att den ska vara godkänd?

Jag har en sån, men jag är nog för tjock för den dåliga kvaliteten. Den har gått sönder i hela sömmen längs dragkedjan och jag vet inte riktigt hur det ska gå att laga. Men är man smal så funkar den säkert utmäkt :)

Haag
0

#16 ja dom har ändrat den, men nu är den dyrare.. :P

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

jn84
0

#17 Nä? Den kostar ju samma. Länk

Och enligt ridsportförbundet är den godkänd och kommer vara det nästa år också när nivån höjs till 3.

Haag
0

#17, okej, men i min ridsportbuktik har dom höjt priset på den när dom gjort om den. :P

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Ledin
0

jag vill tacka för jätte bra tips och den som #4 ska jag testa å se om den är skön, jag har räknat att lägga 1000-1500 kr inte mer dels ska jag inte tävla så märket struntar jag i men det ska vara säker. Jag har ridit länge utan ridväst men så fick jag mig en tankeställare då min vän ramla av och gjorde sig illa i ryggen o nu klarar hon inte av att rida hade hon haft på sig en väst ja då skulle hon inte skadat sig så illa. Onödig olycka dels så är hon vanligare fall duktig på andvända den men så skulle hon bara testa å pang så flög hon av då hästen vart rädd av en harre som låg å tryckte tills hästen va nära. Så alla tänk på att det e en mycket billig försäkring. Jag har ju andvänt en nu dom senaste åren men den trivs jag inte med den e klumpig ne fy jag måste ha en ny heltenkelt.