Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 4639 ggr
iggiWiggiPiggi
0

säljer nån häst?

säljer nån häst i norrbotten? det ska ej vara arab, shettis eller varmblod. jag är 11 år och har ridit i ett år. jag rider på ridskola 1ggr i veckan och i ett privat stall ca 5ggr i veckan. jag har ridit in en 8åring. söker en snäll häst som ej är het eller på annat sätt inte en nybörjar häst. jag ska ha allround med hästen.

ps. hästen får max kosta 10 000kr

Ledin
0

e har du ridit i 1 år och ska ha egen häst, mitt råd till dig o dina päron är att du ska vara fodervärd åt en häst för att du ska lära dig allt som krävs av att ha en häst. Det är inte bra ge mat å rida det är en massa mer mycket mer… Jag börja själv rida när jag var 7år på ridskola gick snart över och red på en 4-H gård (5st olika raser på hästar) där fick jag lära känna en underbar tjej (8år äldre än mig) hon hade egna hästar o shettisar så jag börja vara hennes skötare. Min första häst köpte jag när jag var 17år allså ridit i 10 år innan jag ville ha egen häst. Så jag tycker inte för att vara taskig nu utan så du inte tröttnar lr gör helt fel med hästen/ponnyn att du antingen blir skötare rl har en på foder obs du ska ha hjälp av en hästkunning vuxen. Lycka till!

Maja
0

Jag tittade runt och i stort sett alla annonser var på varmblod/shetlandsponnyer/unghästar, annat var det brist på under 10.000 kr, tyvärr.

Sweelin
0

håller med #1 Vänta iaf tills du har gått på ridskola i 4 år, jag har gått sedan jag var 6, alltså i 9 år och pluss att jag rider mycket privathästar.

Lugna dej lite med en egen häst :) (tips)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

tezzie
0

Jag tycker du och dina föräldrar ska tänka igenom detta noggrant. Det är inte bara att skaffa häst, det är tidskrävande, extremt dyrt, kräver otroligt mycket kunskap….

Läs gärna dessa trådar…

Att köpa häst

En annan

*** Kärleken övervinner allt ***

iggiWiggiPiggi
0

# jag vet det och jag har fått vänta länge nu :) jag vet att det är EXTREMT mycket ansvar

iggiWiggiPiggi
0

jag är dessotum helt säker på att jag inte tröttnar på att ha en häst

iggiWiggiPiggi
0

jag är dessotum helt säker på att jag inte tröttnar på att ha en häst

iggiWiggiPiggi
0

ingen som säljer?

Gyllan
0

mitt råd är också tråkigt, men ja tycker också du ska vänta lite.. 

är dina föräldrar hästkunniga?

och en sak till..man kan aldrig vara säker på att man inte tröttnar på att ha häst, ja vet många som sagt så men när de sedan kommer upp i lite mer tonåren då lite andra intressen;) dyker upp glöms ibland deras stackars pollar bort (detta gäller ju såklart inte alla, och ja säger inte att du är en av dem, men va helst fodervärd först. den kan du ju alltid lämna tillbaka om de börjar bli för jobbigt..

tezzie
0

Ska du stalla upp hästen i ett stall eller har du hästen hemma, om du ska ha hästen hemma bör du ju skaffa två st så att den får sällskap.

Sen har du "bara" väntat i ett år, det är kort tid, även om det känns långt för dig. Hur hästvan är dina föräldrar då?

Klasselover
0

Håller med de flesta andra, tkr du bör vänta ngra år..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

BeatriceHolmberg
0

Jag hade ridit och varit medryttare/skötare i ca 14 år innan jag fick mina hästar… Är faktiskt glad över att det inte blev tidigare när man var yngre, för det tar mycket tid och det behövs mycket kunskap.

Flaxii
0

Du bör nog vänta något år…:P Och om din häst bara får kosta 10.000 så får du nog fortsätta att leta ett tag, såna billiga hästar som det inte är nåt fel på dyker sällan upp…

iggiWiggiPiggi
0

kan vi gå åter till tråden? jag har diskuterat detta med mina föräldrar.

NathalieN
0

Jag tkr att 1 år är lite lite.. Jag väntade i 11 år på min häst.. och det är bra att samla på sig så mkt kunskap som möjligt. Så jag tkr att du ska rida lite till..

Sweelin
0

Du är bara 11 år än så länge och din skola har knappt "börjat" Mycket plugg nu innan Gymnasiet och det är mycket man måste plugga :) Så tillslut så kanske du inte får tid med en häst?

Fast det är ju ett bra tag till dess för dej men jag tror nog att du hade tänkt att ha häst länge? :)

Thorsson
0

Du har ridit 1år. Du ska redan skaffa egen häst? Jag tycker du ska skaffa foderhäst som är tillsalu efter något år. Jag har haft ett par foderhästar och ett antal sköthästar innan jag skaffade egen häst. Jag är inprincip född på hästryggen. Men ibaönd känner jag att jag inte vet varken ut eller in. Då har jag mamma som stöttar mig. KOm ihåg att det är månbga kostnader, och det är bra att testa på egen häst först, så foderhäst tycker jag du ska ta först. Många som säger " jag tröttnar inte! " men som sedan gör det!

jn84
0

Ett år är väl inte för lite för att skaffa egen häst så länge man har föräldrar som är med på det hela? Min syster hade ridit i två år innan dom köpte Amadeus. Men då finns ju jag i samma stall och man lär sig under tiden.

Men det måste finnas hästkunniga vuxna som har ansvaret för hästen, räcker nog inte med kunnigt folk i stallet, utan det bör vara en förälder..

Sweelin
0

1 år = Nybörjare enligt min mening, gäller nog hur bra man än är :)

När man har gått ett år i min ridskola så går man på 'Lek och Lär'

jn84
0

Men alla dom som är uppfödda med hästar? Som aldrig ens gått på ridskola?

Jag tycker inte man ska döma någon efter hur länge man gått på ridskola. Har man en hästvan mamma så tror jag det skulle gå alldeles utmärkt att skaffa egen häst efter bara ett år på ridskola.

Sweelin
0

Jag sa att det var min mening.

jn84
0

Självklart. Och jag sa min

Sweelin
0

Snackade inte ens om något att 'vara uppfödd' med hästar, bara att man gick i ridskola, men aja.

Ledin
0

kolla på hestnet.se å titta på hästar under 10.000 inte alls många varmblod o shettisar finns å vad har du tänkt få för dom pengarna? Jag menar man får en bra vbl för dom men du får en inte en bra utbildad ponny det kan jag säga dig rakt av. sen så ska du väll ha sadel o träns mm till ja det kostar ju lite det mae. Dina föräldrar rider nån av dom? Vad tycker din ridlärare, att du rider bra o är duktig osv redo på att ha egen häst? Mina bran är uppväxta med hästarna och jag kan säga så här (dotter som är 10) hon får inte rida själv jag är med dels så tycker jag att barn kan flängrida å slarva så jag är med för att hålla lite koll. Sen om det skulle hända något så vill jag vara med för den skullen med. Nja ett år på ryggen å 1 dag i veckan säger mig inte mycket av vad du har lärt dig nu menar jag inte att man måste rida på ridskolan för att bli bäst men mera år på hästryggen o se allt annat med som krävs. Men kolla runt på hästsidor som hestnet.se där finns det massor med anonnser lycka till mitt råd är helt klart du ska vänta.

iggiWiggiPiggi
0

Det spelar ingen roll vad ni säger, jag ska få en häst!  jag tror jag slutar på ridsport.ifokus

Mangis
0

Ta med dina föräldrar och prata med din ridlärare på ridskolan. Tala om hur mycket ni kan betala för hästen och hur mycket ni kan betala varje månad för stall, foder, skötsel och träning. Gör en budget som utgår från vad sådant kostar i ert område och se vad ni kan hitta för lösningar. Din ridlärare kan nog mest om vilken typ av häst som skulle passa dig.

bell
0

Fick min helt egna häst när jag var 11 år. (delägare på shettis sedan blöjåldern, Pappa tävlingsryttare, mamma intresserad men hästrädd, 2 stora systrar med stora kunskaper.) 

Man växer med uppgiften.

Trodde att vi på iFokus hade bestämt oss för att sluta gå samman och hacka på en medlem? Tack jn84 för attt du lyfterfram en annan åsikt än alla de andra. Jag vet iallafall inget om TS och dennes stall / familj

Hjälpa stötta vägleda. Är det inte därför som vi skriver här på sidan?

Frågor till ts. Vart skall du ha hästen? Har du någon häst kunnig i familjen?

tezzie
0

Bell: Jag har inte hackat på någon medlem här inne, har inte skrivit något nedlåtande om någon. Hjälpa och stötta kan man göra på fler sätt än att länka till hästannonser!

Jag har ställt frågor i inlägg 4 och 10 som jag fortfarande inte fått svar på.

Jag säger ingenting om att köpa en häst efter ett års ridvana OM man har hästvana föräldrar!!

bell
0

Tezzie: Om man stallar upp hästen på ett bra ställe så spelar faktiskt föräldrarnas kunnande en mycket sekundär roll.

lisette
0

#25 har du hittat ngn häst? skoj!!

Mari
0

#25 Jag köpte min häst efter jag ridit i ca ett år på ridskola. Dte gick problemfritt och allt vara bara bra :)
Hade hästkunniga kompisar i ett litet privatstall och andra hästmänniskor som jag kunde ta till hjälp om det skulle behövas (Vilket det inte gjorde).

Det enda jag ångrar att jag gjorde var att sluta på ridskolan när jag fick egen häst, för jag kunde ju inte allt direkt innom ridningen men tillräckligt för att kunna motionera min skogsmulle :)

jag började på ridskolan igen efter 3 år och då gick ridningen av min häst betydligt bättre och det avr roligare att kunna träna lite också.

Jag tycker det är bra att du ska skaffa häst, man lär sig så mycket mera :) Se bara till att dte finns hjälp att få om det skulle behövas.

Lycka till!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lorita
0

#31 man rider ju lektioner för en tränare när man har egen häst, så att rida på ridkola behövs ju inte direkt om man väljer att träna sin häst för en tränare.

Det är viktigt att ha föräldrar som förstår att det kommer att kosta och ibland direkt och mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mari
0

#32 Nej det är inte alls säkert att man gör. Jag gjorde aldrig det. Hade ingen transport så jag kunde inte ta min häst in till ridskolan så det var lättare att rida lektion där på deras hästar och sen hem och försöka på sin egen :) Det gick faktiskt bra, tyckte jag iallafall :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lorita
0

#33 det är som du skriver viktigt att fortsätta rida lektion även när man äger häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hagelberg
0

#0 Mitt råd är att gå upp i pris när det gäller hästen. 10 000 kr är mkt lite för en färdig häst/ponny. För att kunna få en stabil, bra, väl inriden häst / ponny bör ni kunna tänka Er att gå upp till minst 30 000 kr.

iggiWiggiPiggi
0

jag ska ha uppstallat hos en vän som har 40 års ridvana

iggiWiggiPiggi
0

#19 jag rider 1 gån i veckan på ridskola och 5 dagar i veckan på ett privat stall

lisette
0

#32 tyvärr är det ju många som slutar med det nrä de får egen häst… fast det är kanske då man ska träna ännu mer.

tezzie
0

Då önskar jag dig lycka till med ditt sökande av häst =)

AnnaLundin
0

#37 - det är i all välmening du får frågor och kommentarer om att du inte har hållit på så länge med hästar.

Det som är viktigt är att man har tillräckliga kunskaper om hur man ska sköta om sin häst, både när den är frisk och den blir sjuk. Man måste kunna se när den blir sjuk eller halt och veta vad man ska göra när detta inträffar.

Det är tyvärr inte som att lära sig att cykla och köpa en cykel.

Vi som hållit på med hästar i många år har sett alltför många hästar fara illa för att deras ägare har köpt dem utan att ha tillräckliga kunskaper om hästar. DETTA gör oss oroliga för att det ska hända igen.

Det finns ett exempel i min närmiljö, en ponny som inte kan tillgodogöra sig maten tillräckligt bra för att den är gammal. Men barnen som ansvarar för skötseln av den kan inte se att den magrar och har därför inte ökat fodergivan till den som de borde gjort. (det Är anmält till djurskyddet två vintrar i rad!)

Vi vet inget om dig, dina kunskaper, dina föräldrars hästkunskaper eller hur mycket du lyssnar på ägaren till det stall där du ska ha hästen. Det VI HÄR ser är att du är 11 år, har ridit på ridskola i 1 år och inte vill lyssna på någon som säjer till dig att vänta med hästköpet. Och att du inte vill betala någon stor summa för den - för de 10,000 du nämner får man knappt någon vettig häst…

OM jag vore du så skulle jag börja med att försöka hitta en häst att vara fodervärd till i stället för att köpa en. PROVA hur det är att vara hästägare ett tag. Eller fortsätt rida så som du gjort hittills ett tag till. Och under tiden läser du ALLT som går att läsa om hästar, hästskötsel, sjukdomar osv. Kunskap kan man aldrig få för mycket av!

Tusen
0

Visst kan man ha en egen häst fastän man bara ridit på ridskola i ett år, men…då krävs det att man har hästkunniga föräldrar, bra hästmänniskor runt omkring sig istallet, fortsätter att ta lektioner och ett brinnande intresse. Allt detta kan man testa om det gäller en själv genom att låna en häst på foder. Ofta kan man först ta hästen på foder för senare köp.

Sen tror jag också att ni får lätta lite mer på plånboken. Vi har själva en regel som säger att vi aldrig säljer någon av våra hästar under 10 000kr ens till kompispris. Det gäller oavsett utbildning, ålder och stam. Vill du att hästen skall vara din kompis i många år framåt bör du nog åtminstånne höja minimipriset 5-10 000 kr, beroenda på ras och utbildning.

Självklart gör ju alla som dom vill men tänk i första hand på hästen, sedan på vad du vill.

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Ballerina till salu,en jätteduktig tjej på 18 år, som är 136,5 cm hög,en jättefin nybörjarhäst. Vi har en köpare på henne men hon har inte åkt ännu för hon står under behandling (pencillin) blivit sparkad hos fodervärden. Hämta henne samma dag det hände och vi hade många just då som skulle komma och provrida henne..så det var våran vanliga otur det :( Men ska kollas igen hos Vet. i nästa vecka så vi hoppas hon är bra då :)

Priset är 15.000 med all hennes utrustning. 

Mer bilder finns på min pixbox länken dit är www.CarinaO.pixbox.se

CarinaO
0

En till bild som är tagen för 1 vecka sedan :)

iggiWiggiPiggi
0

#42 så ni har en köpare på henne?  var står hon?

iggiWiggiPiggi
0

Putt :D

CarinaO
0

Hon står i Boden :) Jo vi har en som tingat henne,men man vet ju aldrig om de ändrar sig….

Var bor du?

Wiemona
0

Fick min första häst som tio-åring och hade ridit i 1,5 år. En fjording med inställningen " det som inte dödar- härdar!". Jag fick en tuff hästägar-start men jag tappade inte intresset och nu 17 år senare håller jag fortfarande på med egna hästar. Trådskrivaren verkar ha kunnigt hästfolk omkring sig och det är sorgligt att se hur många här inne som älskar att olyckskraxa och trycka ner. Tråden handlade inte om hon borde skaffa häst eller ej…

iggiWiggiPiggi
0

#46 jag bor i kalix :) men kan du säga till om dom ínte vill ha henne?

CarinaO
0

#48 Ja det kan jag göra :) Vet isåfall efter den 26:e

iggiWiggiPiggi
0

#49 oki :)

oliviakarelius
0

#48 Vart i kalix bor du ? :D min mamma kommer där ifrån och jag har släkt där (:

iggiWiggiPiggi
0

#49 vi är intresserade av henne :) vad är hon för ras ? är hon inkörd?

iggiWiggiPiggi
0

#51 jag bor lång upp i skogen ^^ vad heter din mamma i efternamn?

oliviakarelius
0

#53 Okeej (x Hon hette brännmark förut men heter nu karelius och bodde på risön där mina kusiner bor nu (:

iggiWiggiPiggi
0

#54 ok, jag känner nog ingen brännmark, troor jag ^^

iggiWiggiPiggi
0

#54 ok, jag känner nog ingen brännmark, troor jag ^^

oliviakarelius
0

#55 HAha okeej (: Hur gammal är du då ?

Denna kommentar har tagits bort.
CarinaO
0

#52 Hon är en korsningsponny och är också inkörd :)

Du kan maila mig om det är nåt mer du funderar på :) cina42@hotmail.com

iggiWiggiPiggi
0

#53, din mejl fungerade inte, det gick inte å skicka, kan jag mejla dig på ridsport.ifokus?

CarinaO
0

#60 Konstigt att det inte funkar! Har du provat att skriva in adressen själv och skicka? Annars går det bra att mejla här med :)

Dior
0

#0 När jag var 6 år påbörjade jag inridning av tre halvblod, det gjorde ont! När jag var 8 fick jag en foderponny som jag var tvungen att lämna ett år senare pga flytt. Efter det red jag in 6 araber och kuskade runt på utställningar tills jag var 18 och köpte min egen arab. För att behålla henne hoppade jag av skolan, sista terminen, flyttade ifrån min stadslägenhet för att jobba på det arabstuteri hon fick stå på och jobbade häcken av mig för ett körkort. Min älskling dog 1,5år gamal -1998 pga medfödd hjärtfel. Då hade jag inte äns hunnit få mitt körkort så livet kändes rätt trist då. Höll upp i fem år, då jag trodde att hästintresset var förbi och började kör rally istället. Ett år senare köpte jag gård… och shetland. Idag har jag 18 hästar och ponnisar. Men det har varit j*****t tufft. Lättare hade varit att vänta med första hästen tills skolan var över och körkortet funnits till hands. Hoppas du kan läsa mellan mina rader…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

[VictoriaR]
0

Varför kan du inte bara skaffa en foderhäst? Hoppas ialf att du tänker på att ha ponnyn på prov innan du köper den,och sluta inte gå lektion på ridskolan/privat tränare!

Lycka till ialf:)

iggiWiggiPiggi
0

#62 oki :)

Jesz
0

Hittat någon häst än? :)

iggiWiggiPiggi
0

#67 aa ^^

Jesz
0

vadå för en då? :) *vill också ha en häst* ;)

tezzie
0

Har du alltså hittat en häst nu?

Berätta om den, vi blir ju nyfikna :)

tezzie
0

Puttar upp, vi är nyfiken här :P

eamus
0

*putt!

iggiWiggiPiggi
0

det är ett nordlandssto och hör vara världens uunderbaraste! man kan lägga upp fötterna på korset utan att hon ens vickar på örat! (har sätt det på film!". hon gnäggar och är jätteglad så fort vem som helst kommer in i stallet och hon älskar att mysa och bli ompysslad i flera timmar! har hoppat (vad jag vet) 40cm vilket är helst lagom för mig, hon är viktbärande o kan bära 90kg. 18 år. hur pigg o gla som helst (utan att bli het!) gör allt för sin ryttare och är tålmodig och snäll. perfekt som första häst. har aldrig varit skadad! Fux. HEL fux, inga tecken osv. är ej "gammal" för sin ålder då hon är beräknad att bli ca 38 år! hon hoppar glattt över hinder och gör allt man säger åt henne! vi ska nu på onsdag o provrida, om vi gillar henne ska vi köpa henne! :D

Yuriko
0

Vad kul, verkligen! Hoppas att du kommer att gilla henne då :) Har du några bilder? Länk till annonsen?

Thorsson
0

Kul, låter som en bra första häst! :D har du några bilder? :)

Cilla89a
0

#73 hur gammal är hon?
Haha, det låter lite kul "beräknad att bli 38 år) Vem har kommit på det? xD

Medarbetare på Dressyr.ifokus

iggiWiggiPiggi
0

vi kommer ej att köpa henne. Pappa e så J*vla tjurig så han vill inte köpa henne för det går ej att pruta 5 000! GråterGråter

jn84
0

Hur mycket kostar hon?

iggiWiggiPiggi
0

25000

IdaS-A
0

Varför inte ta en häst på foder till att börja med och kanske spara ihop till en större budget, så har du lite mer att välja på när du sedan ska köpa häst. Man ska inte stressa sig igenom ett hästköp.. Kolla runt i lugn och ro tills ni hittar rätt häst för er

jn84
0

Nu vet jag inte vad just den rasen kostar i vanliga fall, men jag tycker 25000 låter mycket för en 18-årig ponny som mest ska gå i skogen.

Hagelberg
0

Tycker du??

jn84
0

Mmm. Men jag kan mycket väl ha en väldigt skev bild av det där med priser på ponnyer ;)

tezzie
0

Tycker jag med =)

Evvelina95
0

Jag har precis sålt min ponny Ballerina som är 18 år för 15.000 kr och då skicka jag med alla hennes grejor,som sadel, träns, flera täcken,senskydd. Men hon är då en korsningsponny. Men jättefin att rida och pigg för sin ålder…kolla på bilden där jag rider henne:)

Evvelina95
0

Här hoppar jag henne för första gången :)

Bejb__
0

Hej, Kul att du ska gå häst :) !

Jag slulle nog själv ha väntat ett bra tag innan jag skaffade häst, Visserligen har ju knappt ride ett år, Men jag skulle nog ändå har väntat. Jag skulle nog ha velat ride i kanske 3 år allafall. Fast det beror ju självklart på hur "mogen" och kunnig man är, Vissa 11 åringar är ju väldigt mogen och vissa inte. Det hjäler ju att kunna ta ansvar, Och det vvore ju änu bättre om någon i familjen red. Men jag hoppas det går bra för dej och jag önskar dej Lycka till ! :D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.