Monty Roberts i Sverige
Vet inte om jag är helt sent ute, men såg igår att Monty Roberts ska hålla heldagsclinic i Helsingsborg den 3 maj. Jag är sjukt sugen på att åka dit, men det kostar 700 spänn för heldag och 400 för halvdag, och det har jag definitivt inte råd med. *suck*
Jag tycker annars han är otorligt bra, gillar hans böcker och hade mer än gärna sett honom arbeta på riktigt.
Någon som ska dit?

Ska inte dit men var på en clinic förra året och blev besviken. De hästar han höll på med var i mitt tycke inte så svårhanterliga utan deras betende berodde nog mer på hur ägaren var.

Skulle gärna vilja åka och titta
Skulle gärna åka dit och få mina fördommar bekräftade
Men har ingen större lust att slösa pengar på det…

#1 Men är det inte därför hästar blir svårhanterliga? Det är ju vi människor som förstör dem, och när monty genom att vara en tydlig ledare visar vad de ska göra, så fogar de sig fort.
Det mesta handlar om okunskap, och jag förstår inte ditt resonemang riktigt? Problemhästar har i de flesta fall en anledning ill att vara bråkiga - människan! Det finns givetvis undantag, somliga är verkligen jävliga. ;)

#4 Håller helt med dig! Bra skrivet.

#4 Jo håller med om att det är människorna som skapar problemen. Men han framställer det som att han har en supermetod att fixa problemhästar på. När det i själva verket är vanligt sunt hästförnuft han håller på med. Jag blev inte imponerad av hans metoder, en del var bra men inte allt. Det som blir fel är när folk sväljer allt med hull och hår vilket många gör som går på såna clinics.

Han hjälpte en bekant till mig att besikta hennes nya häst när han var här :)
*** Kärleken övervinner allt ***
Nämen vad häftigt. Gick det bra?
jag har varit på monty roberts i stockholm det var häftigt och lärorikt
jag tror att han även han varit upp till Umeå, några veckor sen =) några bekanta som gick dit.

#8 ja det tror jag, det står då iaf en ny andalusier på hennes gård ;)
*** Kärleken övervinner allt ***