Nej, vfr just hon? :'(
Åhh idag, sommarbetets tredje dag, så blev April halt. Hon har dessutom tre sår på insidan av ena bakbenet. Jag har pratat med min ridlärare (med erfarenhet) och hon tror att det antingen stramar i såret eller så har hon sträckt sig när hon försökte ta sig låss från det hon nu fastnade i när hon haltar.
Hon har jätteont första steget, men sedan vänjer hon sig och går ganska fint. Jag har rengjort såret med vatten och jodapax samt sprejat på Aloe-vera. Just nu får hon stå i en liten hage, men alldeles bredvid sin kompis. På bilden kollar April och jag längtansfullt ut från den lilla sjukhagen.
Jag är verkligen ledsen för detta, men hon har varit frisk hela sitt liv, så någon gång måste det ju hända.
Ska äta och kolla på en film nu, ska försöka smälta detta och tänkta poosiitiivt.

Nehepp, så intressant var det då :(
Vad trist, håller tummarna för att det blir bättre, söt är hon i alla fall!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tråkigt men dom brukar repa sig väldigt fort om det bara är en streckning eller såret com orsakar hältan…
//Mickan

#2 och #3 Tack så mycket! Det uppskattas verkligen :)
Ja dom hämntar sig snabbt låt hästen vila o tvätta såret försök att hålla det så flugfritt du kan men stäng inte inne såret utan att det ska läka fritt. Min ena russ sträckte sig föra sommaren eftersom det var så regnit o halt men efter 2 veckor så var han okey igen. Antagligen har hon sprungit mycket o bara halkat till varför hon har ont första steget är oxå för att hon blir lite stel av att stå stilla hon vill ju inte röra på sig för att det gör ont. Är hon varm i benet? du kan köpa kylbalsam det hjälper lite.

#6 Lite varm är hon faktiskt, men inte så farligt alls. Hur ska jag kunna hålla flugorna borta?
det finns en sårspry som blir som en gummihinna på det håller dom borta men är det ett mindre sår så brukar det läka utan sånt. Jag tycker att du kan gå å höra på apoteket dom bör ju veta vad som är bäst.
Förhoppningsvist så är det bara en lätt hälta, hon är säkert fit for fight om bara några dagar igen ska du se :)

Tack TACK för erat stöd, det värmer så oerhört i hjärtat :) Är så ovan vid detta nämligen :)

Usch, vad jobbigt!
Men det är sånt som händer, och det går över :)
Bäst är ju om såret är fritt, men det är svårt med flugorna. När min häst har haft sår under flugsäsongerna har jag klistrat fast en kompress med fixomull (elastisk tejpliknande grej från apoteket). Då har det fått luft ändå och läkt bra.

#10 Okej, tack :)

så synd att det blev så!? Ett litet tips Jodopax förstör vävnaden i såret (om du vet) om du istället tar såpa och vatten är läketiden kotare.. där med kan du se om det var de som gjorde henne halt :) Hoppas hon blir bra..

#12 Fast såpa är väll inte så bra att ha i sår? :P
Jag skulle tvättat ordentligt och sedan tagit lite salva på ;) och gärna sån spray som håller flugorna borta då ;) Hoppas hon kryar på sig, super söt var hon! :D
det finns en salva hästsalva från fyra äss! jätte bra på sår när det inte är öppet längre och flugorna hatar den! jag har den till allt från sår mugg och i huvudet på sommaren för att hålla flugorna borta. Är inte dyr och den varar lääänge :) Lycka till mrd pållen! tråkigt när sånt händer :(
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#14 - åh, jag älskar sådan salva :D

Jodopax kan reta mer än vad det kan göra nytta. Använd bara vanligt ljummet vatten.
*** Kärleken övervinner allt ***

Eller sprit. Typ klorhexidin som inte svider

Hejsan alla! Idag när jag åkte till henne, så hade ett litet under skett! Hon hade på något sätt tagit sig ut ur sjukhagen, in i den stora hagen utan att staketet skadats på något vis. Jag antar att hon som bor intill huset har släppt ut henne, hoppas det i alla fall :)
Hältan var i alla fall nästan över, nu går hon bara lite stelt med bakbenen, det går inte att jämföra från igår :D Det minsta såret har nästan läkt igen helt, och har fått en jättefin sårskårpa :) Det där Aloe Vera är verkligen jättebra. Jag tvättade de större sårena idag med och hade lite NH-övingar med henne, så hon får tänkta lite. Tänk att det gå så fort?
Tycker ni att jag inte ska använda Jodapax då? För det har ju läkt jättefint+att jag har spätt ut det med mycket vatten.
Fast när hon kom ut i den stora hagen så hade hon kliat sönder lite av hennes fina man och svans *morr*

Det beror ju på hur stora såren är. Men sprit kan reta lika mycket som jodopax. När Folly vart biten i vintras så fick jag rådet att enbart använda vatten och gnugga rent såret varje dag med en skumgummitvättlapp. Hon hade ju otroligt stora sår och de läkte när jag slutade med jodopax och klorhexidin och bara använde vatten!

#18# Kliar hon sig i man och svans så har hon nog eksem.

#19 Såren är inte så stora.
#20 Tror du det? Hon gillar att klia sig, det ahr hon alltid gjort (men blir det värre ska jag kolla upp det) året om.

Om hästen kliar av sig man och svans året om är det nog något annat fel. Men du skrev ju att den började när den kom ut i stora hagen.
Det måste inte nödvändigtvis vara eksem. Klart att det kan vara det, men det behöver absolut inte vara det.

Nej, självklart inte iaf inte om hon kliar sig på vintern med.

#19 fick hon ngn död vävnad?
jag gjorde samma sak. tog grova sidan på en disksvamp och gnuggade såret med. syntes knappt att det varit ett sår.
aldrig jodopax - lactacyd!

Japp, död vävnad. Vart jättefint när jag skrubbade det rent med svamp. Folly hade ju en bit på ca 10 cm i diameter borta från halsen och idag syns inte ett spår efter det =)

När jag kom till henne var hon jättebra i benet och inte halt det minsta :) Sårena läker fint och jag har slutat använda Jodapax, har bara ljummet vatten och Aloe Vera. Men jag blir sur på henne, hon rymmer ur sin lilla hage heeeela tiden! Det är ingen i el i staketet, så hon bara kryper ut.
Så idag släppte jag den lilla busan i den stora hagen, det är ju ingen idé att sätta henne i den lilla. Hon blev JÄTTE glad att se sin kompis Zereba. Bilden är från idag.

#13 Inte i öppet utan när det läker…