Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 698 ggr
Amagol
0

Lastning

Hej, om 2 veckor kommer min älskade halvfoder häst hit. Fast det är inte det jag är bekymrad över utan det är att jag ska lasta Hemlis Och jag har aldrig gjort det förr så jag undrar..

Hur lastar man?

Något man ska tänka på?

Något VIKTIGT som man måste fördereda?

Allt vill jag veta så SNÄLLA hjälp mig <33 Tack i förhand

halludu
0

En sak du borde veta är att alla hästar föds med klasdroufobi(vet ej hur det stavas, men dom är rädda för trånga utrymmen), Annars är det väl bara gå in i transporten så hänger hästen på. Är hästen väldigt transport rädd, har du hela sommaren på dig att träna lite=)
har nog inga mer tips är jag ledsen, återkommer om jag hittar på ngt =)

Amagol
0

Tax :P Ja, han har varit lastad förr med det gick inte (så) bra :/

Nattali
0

tänk på att vara lugn och att inte stressa hästen. va bestämd och visa själv att det inte är farligt. och om han är svårlastad kanske du behöver fler personer som kan hjälpa dej, sen om h*n är det säger jag som den andra ; du får försöka  träna bort det i sommar ^^

VeNyRa
0
  • Hästen ska stå på vänster sida
  • vänta tills bakluckan är uppe innan du sätter fast honom (ifall att han kulle slänga sig bakåt)
  • om du lastar med träns så ha grimman under tränset så blir det lätt när han väl är inne
  • ha gärna linor ute(ex. longerlinor) som ni kan korsa bakom rumpan om han vägrar gå.

kommer inte på nått mer just nu =)

Zahara
0

var lign! öåt honom nosa på lämmen och låt honom titta in i det mörka hålet(transporten) som han ska gå in i, stressa inte, prata lugnande och titta inte honom i ögonen, gå en bit framför honom ca1 m så han ser att du inte tycker det är farligt. Ha inte för brått med linorna då det kan stressa upp honom mer. Putta inte på honom eller lyft fram hovarna, låt det ta lite tid, har han dåliga minnen från transporter sedan innan behöver han lite positivt nu. Lite morötter att ge el liknande när han  STÅR INNE I TRANSPORTEN inte innan. han ska inte lockas in med mat! det är fel men som belöning efter lstning när lämen är uppe är helt ok! Allra viktigast är att du är lugn och sansad! Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

berry
0

precis som alla sndra säger, var lugn och sansad, och tänkt det inte som en för stor grejj,så att du tvekar. för då kan hästen också tveka :)

Molla
0

Det finns mycket att säga om lastning. Men är du ovan tycker jag absolut inte att du ska lasta själv, eller det går ju iofs inte. Men jag menar att ta hjälp av någon van!

=)

Amagol
0

Tusen Tack alla som svarat, nu har jag ju massa att stå på.. Tusen tack <33