Köpa Varmblod?
Vad ska jag tänka på när jag ska köpa en "gammal travare"?? vill så klart ha en som är snäll att rida och hantera. skall kunna rida ut på ensam och i grupp. Helst vallack. inte så max 160cm. =)
Tack på förhand!
det beror ju på din kunskap…kommer den från banan är där ju en del jobb med att fåden till en "normal" ridhäst men har den gått som ridhäst bör den vara utbildad och kunna grunderna som vilken häst som helst ju… Min travare var inte utbildad när jag fick hene så galoppfattning och att gå i form och hela den biten ficka jag utbilda den i medans min vänninas var det bara till och hoppa upp och börja träna på :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det är väl inget spec. du ska tänka på. Jag har ett varmblod, och jag gjorde som jag gjorde på vilken annan häst jag har provridit. Inget annorlunda. Att köpa ett varmblod/travare är som att köpa vilken häst som helst. Men du kanske ska tänka på att den ska kunna galopp, då en del är svåra att lära, en del jättelätta. Men det tycker jag med är det enda. Min kan galopp, så jag kan jobba vidare på hans trav och hans form istället för att lära honom galoppen.

Det bästa är väl om det inte gått alltför mycket på banan. Sen känner mannog rätt snabbt när man kollar på hästar om det känns rätt så att säga.
Provrid mycket i olika miljöer, ute ensam, ute i grupp, i paddock/ridhus.
Det finns otroligt bra omskolningstips för ridtravare på www.ridtravare.com
Lycka till med ditt sökande :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Försök hitta en som inte gått på bana, iallafall inte så mycket. Endel varmblod har blivit inridan sen 3 års åldern och bara andvänts till ridning. det är nog bäst att leta efter en sån, då dom som har gått på bana redan sen små fått lära sig att inte galoppera. Risken är ju att dom gör det på banan och det vill man inte så då "lär" man dom att man inte får galoppera. Så då blir det svårare att lära den på senare år att den Får galoppera. Det går, men kan vara väldigt svårt . det är som ordspråket…"Det går inte att lära en gammal hund sitta"
Hoppas du hittar din drömhäst nu =)
Ps: det finns en hemmsida som heter www.hastnet.se och där finns det massor med hästar till salu, många olika raser osv.