Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7122 ggr
hjullan1
0

bryta benet

Förra veckan bröt en häst benet i hagen. (inte min) Hon fick avlivas på plats. Jag har aldrig haft en tanke på att det kan hända så lätt, men har i efterhand fått höra flera som har gjort det.. 

Jag är fortfarande chockad över saken och kan egentligen inte förstå.. Har ni varit med om det? Vad är det för hästar som bryter benen så lätt? Är de svaga eller är det bara så olyckligt att om de trampar snett så kan det hända vilken häst som helst? Det läskiga är om det händer på plant underlag, hur kan man förhindra eller förebygga nåt sånt?

Peppe
0

min kompis häst bröt benet i somras. hon skulle lämnas på foder och de som skulle ha henne var så klyftiga att de släppte henne direkt in till alla andra hästar direkt från transporten. var lugnt så de gick därifrån

när de 2 timmar senare gick ut var vänster framben av. det som är ännu värre är att detta var mitt på dagen, veterinär kunde komma och avlivade först på eftermiddagen/kvällen så ägaren fick sitta där med sin häst tills dess. ingen kunde ta hand om kroppen heller så den fick ligga där i 3 dagar övertäckt med en pressenningFundersam

var en irländsk import, d-ponny utan stam

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan1
0

vad tråkigt! men då lär de ha brallat runt rejält i hagen? kan den ha fått en spark eller nåt?

för hästens del jag pratar om gick allt inom en timme, veterinären va på plats efter en halvtimme. Så det va positivt iallafall att hästen slapp lida länge :( hästen gick ute i hagen som vanligt, när ägaren skulle hämta in den hände det något, jag vet inte riktigt vad för jag kom precis efter.

Peppe
0

#2 ingen vet vad som hände. det var tydligen hästar som inte brukade sparka men det kan man ju aldrig vara säker på

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Hej Hjullan! Ja, det händer rätt så ofta att hästar bryter benen i  hagen. När det är blött ute och dom kanske springer lite så kan dom lätt halka till. Min grannes häst gjorde något liknande i somras. En inackorderings häst som precis hade flyttat härifrån pga att den blev såld bröt benet på sommaren.

Det kanske var ett hål i hagen? Var det en ny häst som nyss kommit till stallet?

gejsa
0

Hej Hjullan! Ja, det händer rätt så ofta att hästar bryter benen i  hagen. När det är blött ute och dom kanske springer lite så kan dom lätt halka till. Min grannes häst gjorde något liknande i somras. En inackorderings häst som precis hade flyttat härifrån pga att den blev såld bröt benet på sommaren.

Det kanske var ett hål i hagen? Var det en ny häst som nyss kommit till stallet?

-Japp-
0

En häst på skolan bröt benet i hagen vintern -05, när jag då gick i ettan. Ingen vet hur det gick till, då hästarna går i små rasthagar med grus 15*15 meter. Men olyckligt nog lyckades hon bryta benet. Det va helg och det var några elever som hade stallet. Dem ringde distrikts veterinärerna som fick komma och avliva hästen och sen fick hon ligga under en pressening till måndagen då slaktbilen kom :/

hjullan1
0

#4. Jo skapligt ny, en månad hade den stått där. Jag tycker det verkar så läskigt bara att den varken sprang eller blev jagad, bara tappade benet liksom.

#6. Ok. Konstigt där också att den gick i en rasthage o ändå lyckades med det. Men den blev avlivad rätt omgående också?

Nu är jag skitnojig, att det är så pass vanligt ändå.. Men när det händer så händer det.. det finns väl inget man kan göra åt saken. usch :( Man tycker ju det borde vara en stor olycka eller nåt för att en häst ska bryta benet..

Sussi
0

Denna sommar bröt en gammal häst sitt bakben på betet i "mitt" stall. Gamlingen jagade en nykomling och plötsligt var benet bara av. Hästen tvärstannade och blev ståendes på tre ben. Hur det gick till vet vi inte. Den avlivades direkt.

Tycks vara skrämmande vanligt att det händer.

-Japp-
0

#7 ja, veterinären kom ganska snabbt. på en timme ungefär.

svampi
0

ååå vad läskigt! Krabat gjorde en rejäl vurpa i hagen i måndags och kunde knappt gå! jag var så himmla orolig så jag nästan bröt ihop…men efter att ha vilat i boxen ett par dar så var han nästan helt återställd.

Har aldrig varit med om att en häst brutit benet, så jag vet inte…

juliapettersson
0

Usch, obehagligt!

PimTheGreat
0

Var ju det som hände Shirleys Max med….Gråter…otäckt sånt. Kan hända mkt olyckor i hagarna….

sofiiea
0

det var en häst på anläggningen som bröt benet för några år sen… den skulle precis sälgar och ägaren flytta till usa:(

Sunset
0

en häst på min skola fick benet avpsarkat på sommarbetet.. så hon fick avlivas :( lärarna sa att benet bara hängde löst. usch va hemskt.

Snuttan2
0

Jag vet flera hästar som råkat ut för brytna ben, och de flesta har direkt tagits bort. Utav de som man försökt ha som konvalcenter så har det varit riktigt långa och svåra att få bra och jag kan inte komma på om någon utav de fyra jag vet som provat att försöka läka eller operera det som klarat det…

gejsa
0

#7# Såg du när det hände? Var hästen gammal eller ung?

Lyrik
0

Lyrik bröt griffelbenet hb på Surmulens sommarbete 03, blev troligen sparkad. Skulle först operas, men det ändrades sen till sjukhagsvila pga att äldre hästar tål narkosen sämre än yngre. Blev 7½ mån i sjukhage… =(

I år bröt en häst benet i samma sommarhage, blev avlivad direkt. Förra året blev ett sto senskadad vid ihopsläppet i samma hage - blev avlivad. =(

I år blev ett fbl avlivad efter ha fått  panik och sprungit in i staketet mm. Samma stall Avslitna senor =(

Inte så smart att släppa ihop 16-20 hästar (olika kön och storlekar) i en hyfsat liten sommarhage (18 hk knappt)…

Min kompis häst Best fick en spricka i ena frambenet för några år sedan, ej Surmulen =) Fick stå i hängmatta på Ultuna 3 veckor, sedan i minisjukhage flera veckor. Är nu frisk från det, men har i stället bronkit och magsår… =(

gejsa
0

#17# Spricka i frambenet fick Gobban första sommaren hos oss. Det åskade och regnade massor på natten. Alla hästar skenade ute i hagen i mörkret. Då slant Gobban eller något så han stod på 3 ben på morgonen. Vi åkte ju till Strömsholm. Han fick stå inne i box ca 2 v sedan ute i en fyrkantig hage i sommarhagen i ca 2 v. Sedan släppte jag ihop honom med dom andra och var helt frisk efter det. Veterinärerna trodde mig inte när jag ringde och sa det.

VeNyRa
0

En häst på klubben bröt benet förra vintern :-/ det var knöligt i hagen och dom busade.

Lyrik
0

#18 Var han gammal då? Besten är ju -84, var väl under 20 när han fick sprickan.

Glömde att en till häst bröt benet på Surmulen. Ett sto (hbl tror jag) bröt bakbenet för att hon troligen fastnade i bensnören på sitt täcke, exakt vet man inte, kan vara spark oxå. Det var bråk i hagen (5 ston) om morötter som en "snäll" medryttare delade ut. De fick skjuta stoet i hagen och sedan ta henne i skopan på traktorn. De hade tagit in eller ställt de andra hästarna i sjukhagarna innan de avlivade stoet. Efteråt hade de ut lite halm över blodfläcken, vilket de andra hästarna åt, när de blev utsläppta i hagen sedan containern med stoet hade åkt. =(

På Surmulen "går det åt" minst en häst per år, på ett eller annat vis. =(

gejsa
0

#20# Nej, han var ju bara 15 år då jag fick han.

Lyrik
0

#21 Ok. Eftersom det tar längre för äldre hästar att läka fissur (spricka) och fraktur (benbrott).

Lyrik var ju 22 när han fick sitt griffelbensfraktur. Först ville de op. det, skruva ihop frakturen eftersom det satt så högt upp. Men sen ändrade de sen när de höll på att förbereda honom för op. (de satte kanyl, vägde mm). Eftersom han var så gammal, var riskerna större än att söva en yngre häst. Så han fick kortison insprutat i kotled (de "hittade" en artros där oxå), bandage och hem till minisjukhage. Gick i sjukhage/liten ensamhage i 7½ mån. Medicin i flera omgångar. Dubbelt zincabandage i flera månader. Men han blev ju återställd efter detta, märks ingenting på honom. Bara att hbkota är lite "knäpp" och känslig, kan bli svullen lätt, men det kan bero både pga frakturen och atrosen.

Besten är 23 i år, runt 18-19 när han fick sprickan.

Mandysan
0

Mandy bröt benet våren -04.

Hon hade haft fång innan, dvs inte gått i gräs hage på länge… På ngt sätt lyckas hon och de flesta ponnyerna rymma och hon blir vårtokig och bryter benet, precis ovanför hoven.

Det fanns inget att göra, lustigt nog hade Einstein (ridskolechefens häst, 6 år) dött i tarmvred tidigt på morgonen samma dag så slaktbilen var redan där.. Så hon slapp lida…

gejsa
0

#23# Usch vad ruskigt att två hästar dog samma dag i stallet. Extrem otur.

Maja
0

Hade en gammal man i stallet som bröt benet under lek, avlivades.. :(

Lyrik
0

#23 Jag mötte slaktbilen när den hämtade stoet med brutet bakben. Fick full fart ner till stallet för att kolla att Lyrik levde…

#24 Det hemskaste jag har varit med om i hästväg ännu är när jag jobbade på Ultuna. In kommer då akut ett ardennersto med ett litet föl, knappt en vecka gammal. Det hade åskat rejält den natten, så stoet hade fått panik och sprungit rätt igenom staketet. Vilket bestod av taggtråd… Fanns inte mkt kvar av frambenen, bara slamsor ända in till skelettet. Såg ut som man hade gått bärsäkragång på den med en motorsåg. Även bakbenen var det bara slamsor av. Blev avlivad direkt vid ankomsten, förstår ej varför de körde in till Ultuna (flera mil) med stoet när hon var så dålig. =( Fölet klarade sig, fick en amma.

gejsa
0

#24# usch vad otäckt. Det är nog tur att man inte vet om alla olyckor som händer. Då hade man nog inte ens vågat haft en häst. :(

mazze
0

Det är nog rätt vanligt med att hästar bryter benen, tyvärr!

För några vintrar sedan bröt en arabvalack benet i hagen. Enligt veterinär var det avvridet, troligt att han hade "fastnat" med broddarna i marken och sedan kastat om och inte fått mad benet.

En annan vbl valack fick benet avsparkat av en annan häst på betet.

Båda gångerna var veterinär på plats snabbt. Så hemskt när det händer :(

Naaathaaa
0

Min förra häst har brutit benet, eller ja, något i benet hur man nu ska försklara.

Han lekte lite föör mycket i hagen och på kvällen var han blockhalt, ville inte gå en meter. Han stod liksom med benet uppe och så. Så ja, han blev avlivad rätt snabbt när vi visste vad det var…

Nordqvist
0

En häst jag "känner" fick en spricka i benet och blev gipsad och fick gå på boxvila och i sjukhage ett par månader! Men hon blev frisk!

En annan häst jag "känner" (Vet om altså) bröt benet på 2 ställen och vart avlivad efter 12 timmar Förvånad utanför hagen där alla andra hästar gick! det var vinter så snön var alldeles röd! Jätte läskigt!

hemskt att det tog sån tid!

hjullan1
0

#16 nej, jag kom till stallet precis efter att det hänt. hästen va sju.

hjullan1
0

Lyrik : vilket mardrömsställe! Ägarna till stället, vad säger dom om det egentligen? Har de gjort nånting åt säkerheten?

gejsa
0

Men hjullan hur vet du då vad som hände? Du skrev att den varken sprang eller blev jagad. Någon annan som såg det?

Jag tror inte att det behövs så mycket eg för att ett ben ska gå av på en häst. Dom har så tung kropp och så tunna ben. Det är därför som jag knappt vågar rida på en äng tex. Minsta lilla hål och dom ramlar ner mer foten i en galopp så vrids ju benet och det går av. Burr!

hjullan1
0

#33. jag kan inte säga med hundra procent säkerhet vad som hände. men det va ju två personer där som såg, de som skulle ta in hästen, det är deras version jag talar om.. Det som de sa hände. Lite även därför jag undrar hur det kan gå till på ett så konstigt sätt. Med tanke på alla stora olyckor som kan hända med hästar som vurpar i hagen osv o det ser illa ut men de klarar sig oskadda.. sen bryter en annan benet bara sådär. jag har svårt att förstå det. som sagt, jag är chockad och fundersam.. hur kan det hända om det inte finns nån hastighet inblandad?

gejsa
0

Hästen kan ju också ha varit extra skör i skelettet. En fel foderstat som ung och föl kan ju riskera mycket. Rätt mineraler tex bygger ju en kraftig benstomme etc.

Eller också hade hästen extremt otur. Vad var det för ras?

hjullan1
0

Jo det spekulerades just kring det du säger.. o jag tror mkt på den teorin också. Rasen är okänd.

gejsa
0

Men var hästen grov och stor eller liten och klen. Vad tror dom att det var för ras i den?

Lyrik
1

#32 Nä, troligen har han inte gjort något åt det alls. Var juni-06 jag flyttade därifrån, så de avlivade hästarna från förra året och i somras (3 st sammanlagt) har jag fått veta om genom kompisar och deras hemsida.

#24 Jo, mkt har man varit med om i alla dessa år.

Det kom in en travare oxå akut när jag jobbade på Ultuna. Den hade gått på sommarbete ihop med ett gäng kompisar. Ägaren hade hittat den, svårt biten i frambenen av en grävling. Du vet, grävlingar biter tills det krasar… =( Men den klarade sig iaf vad jag vet, stod inne på Ultuna i flera veckor.

Ett russ kom oxå in, med en svansskada. Ägaren hade köpt russet från Gotland, lindat svansen med en svanslinda (ej fleece) och ej tagit av den förrän den var på fastlandet. Stort sår på hela svansroten, allt tagel borta.

Ett hblval kom in akut, med pannbenet inslaget. Hovslagaren hade fått ett "knäpp" och slagit raspen eller hammaren i huvudet på hästen. Fraktur på pannbenet, blev op. sedan, klarade sig men fick sedan en stor bula på pannan. Förhoppningsvis har denna hovis slutat sko hästar nu, är ökänd för att slå hästar. Stod tyvärr i hennes stall utan att veta detta. =(

E_hjo
0

Måste man avliva hästarna när dom bryter benen??

Min kusins häst bröt hovbenet i nått framben men hästen är helt frisk och tävlas för fullt.  :)

pippa__
0

Det beror väl lite på hur dom bryter det…

Sehvrin
0

#38 Måste bara inflika att det är en myt att grävlingar biter tills det krasar (dock betyder inte detta att betten är ofarliga eller att de inte biter hårt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

juliapettersson
0

#41, min fader jägaren säger samma sak :P

Lyrik
0

#41 Denna grävling hade gjort det iaf…Förvånad

Jag vet att det är en myt sedan länge.

Lyrik
0

#39 Beror på vilket ben de bryter och om de är unga eller gamla.

reddie
0

Min kusins 2 åring bröt benet i somras. Hon gick ensam i en platt hage. Det hade inte regnat på flera dagar så marken var torr. Hon måste ha gjort en rejäl vurpa.

Det var vekligen tråkigt för det var en otroligt fin häst på alla sätt och vis. Hon hade stora förhoppningar på henne, både på tävlingsbanan och inom aveln

Eostra
0

-Borttaget- Ngn frågade visst det redan. :P