Vilken ska jag ta?
Jaha, nu har jag tittat på 2 st ponnys som jag får ha på foder. Är ute efter en, jag vill allså ha en passande ponny till mig (156-50kg) jag sak rida i skog o mark men även rida 2 km för rida priv.lektioner. Nu kommer hästarna: Mindre D-ponny 16 val super snygg vart hingst men nu kastrerad(sen ca2 år tillbaka) där med lite stark. Välupfostrad o trevlig, har haft en låsning i ryggen antagligen rammlat i hagen men nu helt återställd. Är bra utbildad osv, men är en bit att åka 20mil.
Häst 2: Sto 3år inriden lugn å fin kan hanteras av barn, inte utbildad men lånas ut ett bra tag. Större c-ponny är tömkörd och har haft vagn bakom. Fin o snäll ja en säker ponny mjuk lyssnade mycket bra. Henne kan jag köra in eftersom jag får med vagn om jag vill jag är van med det så jag fastna lite för det älskar köra nämligen o sen kan flickorna rida med det va oxå bra. Bor ca 7 mil ifrån. Måste musklas upp har parellupphakningar men det kan försvinna helt enligt hennes vetrinär (ska själv ringa han imorrn för kolla av)
Så till det jag är lite rädd för: D-ponny där är jag mycket rädd dels så är det en ganska dyr häst å jag fick en känning av att jag vill besikta (ägaren ville inte betala, jag kan betala den då innan han ska åka sa jag) han för slippa svida sen, ja vet inte något säger mig något. Men det kan oxå vara jag som är larvig å itne vågar lite på folk. Stoet ja den tjejen har en vetrinär jag vet vem det är själv o jag fick en klocka i skallen att det kling lite renare om denna. Kan oxå säga att jag har 2 döttrar som gillar rida (jag leder dom lr så rider jag å jag har grimskaft å dom åker på hästen bakom mig).
Snälla kan ni ge mig råd om vilken ni tror passar ska jag lita på vad klockorna säger i skallen?
Om jag var du skulle jag skippa båda dessa hästar och leta efter någon annan. Farför? Fd hingsten har som sagt varit hingst läänge och är med all sannolikhet hingstig och därmed säkert jobbig att ha med andra hästar.
3-åringen är som sagt var bara 3. Säkert en snäll häst men outbildad.
ne han gick med ett sto o hon brunstade när vi var där inget han brydde sig inte om det :) Alla hans hingstedenser försvan efter han vart kastrerad så där 4 månader efter gick han med ston o val han ställer sig inte i högstarang lr så.
Det med utbilda är inte heller i sig inga problem eftersom jag kan utbilda så sånt är allså inga problem :)
nån mer *putt*

Jag håller tyvärr med #1, att du ska leta vidare lite.
Tycker helt klart att häst nr 2 låter bäst, men tycker en c-ponny känns lite litet för en vuxen människa? Även om hon inte är för liten, så tror jag att man känner sig ganska stor som vuxen på en c-ponny.
Jag tror att när man har hittat SIN häst så står man inte mellan två och väljer. Då känner man direkt vad som känns bäst och ingen annan kan konkurrera med den hästen..

jag tycker nog också du ska leta vidare. den fd hingsten tror du är något lurt med. c-ponnyn kanske känns lite liten, hon var väldigt ung och hade dessutom patellaupphakningar. var hon inriden än?

jag tycker nog d-ponnyn låter bäst….

även jag tycker faktiskt du ska leta vidare. känns som om du hittat hästar med fel. låsning i ryggen, upphakningar på den andra?
njae det finns andra hästar.

håller med dom andra.. leta efter en annan häst..
en trevlig utbildad ponny i bra ålder som är frisk :)
Japp jag har fått ytligeren en till som vi ska åka å kika på ihelgen det är en liten d-ponny 6år dock inte alls utbildad något heller. Jag är ju inte ett dugg rädd att få utbilda det e lite utmaning för mig med. Jag ska ju bara ha på foder o inte för lågt bort eftersom man dessutom ska kika sen hem o prata igenom hästen sen hämnta den å med dagens pris på bensin så kostar mina hästresor lite väl mycket :P Och det e dåligt med foderponnys finns att köpa men inte låna bara å det kan man ju förstå. Nu har även ägaren till den första alt gått med på vetrinärbesikningen kan jag medela men jag har sagt att jag först ska titta på den 3e ponnyn sen så kontaktar jag henne om vem jag tror passar. Och klarar han av vet.bes (ska vara med då om det blir att jag väljer honom) ja då räknas han som frisk ursh det e svårt detta å jag är lite rädd för det ska var dolda fel på hästar o sen får skit för att man har förstört dom o det inte är så. Ni vet vad jag menar, så därför är jag lite bestämnd att dom ska besiktas innan så allt e klart med den biten. Tack alla bra svar å kan säga att mellan c ponnyn å d ponnyn skiljer det bara 3 cm i manken :P