Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1155 ggr
Thorsson
0

Tömkörning? :)

Jag har skadat min rygg och får inte rida, men ska helst upp i sadlen så snabbt som möjligt enligt sjukgymnasten, härligt! ;) Så jag tänkte longera pluttas idag, men hade jätteont. Får låna tömkörningsgjorden i stallet då jag tänkte att det kankse skulle vara bättre för honom, nu när vi ska jobba lite med att han ska komma under sig. Ska se om jag inte kan komma upp och jobba han i skritt om någon dag här nu! :) Men iaf försöka tömköra några dagar i veckan. Tror ni att jag har stor nytta av det sedan, eller är det bättre med longering?

tacksam för svar :)

Anna
0

Jag tycker tömkörning är mycket bättre än longering på alla sätt och vis, dels för att det inte är nyttigt för hästen att arbeta för mkt på böjt spår, dvs voltspår. Mycket mer variation med tömkörning, man kan ge sig ut i skogen, över bommar, mellan konor osv..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Yuriko
0

Tömkörning är jättebra! Det är bra träning för hästen, och dessutom mycket roligare än att longera… Man kan öva på allt möjligt, för några dagar sen turades vi om att bygga banor av koner, som vi "tävlade". Typ snabbast tid utan att välta koner. Både kul och nyttigt :)

Thorsson
0

Okey, då blir det alltså tömkörning de dagar jag håller för det ;) haha. Sedan lite longering med ;) Han är så stel i vänster varv, så longering kanske kan hjälpa att mjuka upp han där om man hjälper och ställer honom, för han är jätte stel och går inte att ställa i vänstervarv!

Mixie
0

Är det någon här som kan nämna något med longering som är bättre än tömkörning? (bortsett från om man ska visa hästen för tex. vet.) Jag longerar aldrig, min erfarenhet är att det inte är till nytta alls utan bara ett bra sätt att påbörja förslitningskador!

En sak att tänka på vid tömkörning på volt är att se till att volten är stor! Jag kommer ofta på mig själv när jag tömkör att volten helt plötsligt är pytteliten, betydligt mindre än den skulle ha varit om jag satt på ryggen :P Man liksom gliiiider inåt!

//Mickan

Anna
0

Enda longeringen jag sysslar med är löslongering…. Då slipper hästen arbeta på böjt spår (vilket jag tycker bara sliter och inte gör någon större nytta). Löslongering är dessutom mycket roligare för både mig och hästarna.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Yuriko
0

#3 Du kan ju prova att longera med tömkörningsgjord/tömmar också :)

#4  Longering i lagom mängd, av en kunnig person, kan få hästen mer mjukgjord i sidorna, dessutom övar man mycket på röstkommandon - kommunikation. Den kan även lära sig att arbeta rätt på en volt. Som all annan träning kan man i longering förstöra och bryta ner hästen, är man inte helt säker på vad man gör bör man vara försiktig med longering i syfte att träna hästen, och det är över huvud taget inget man bör göra varje dag eller så.

Thorsson
0

#6. Jag tänkte det, för då kan jag ju hålla honom rätt på volten, lättare osv, då han inte gillar spö, så då kan jag enkelt hålla honom ute på volten med yttertygeln, sedan forma, ställa med innertygeln! :) Det är bra, så då kan jag använda gjorden, så om jag ska fästa något så fäster jag den i gjorden ;)

Molla
0

#4 Tycker att longering och löslongering är grunden i hästens träning. Vi longerar alla våra unghästar, dels för att förbereda för kommande inridning och dels för att befästa ledarskapet.
Med unghästarna kan man ju inte börja med tömkörning, så där är en skillnad mellan de två.

Annars föredrar jag tömkörning när hästarna kommit upp lite i utbildningen. Man kan jobba hästen på ett helt annat sätt! Och jag tömkör på volt, är inte mycket för att springa efter på rakt spår…

Mixie
0

#5 jag håller med dig! Tack för era svar :)

//Mickan

Thorsson
0

Tack! :D

Peppe
0

jag tycker det är roligt att tömköra nu, sen jag gick kursen för han som utbildar hästarna på Flyinge (namn?) =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

entill
0

I senaste numret av Ridsport finns en artikel om longering, av Anders Eriksson. Läs gärna den.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Thorsson
0

#11. Tycker med det är roligt att tömköra, då får man ju srpinga med ;) ^^,

#12. Ska försöka! ;)

Peppe
0

#13 nej inget spring, då blir du ju ofokuserad och glappar runt. ställ dig i mitten och låt hästen springa runt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#14. Jag brukade springa med russet jag red ett tag, emn ja du kanske har rätt, jag kankse blir ofokuserad då :) Blir ju inget spring med denna ryggen nu iaf så xD

emeliekarlssoonn
0

man kan väll springa med, har man fortfarande kontakt med hästen är det väll inga problem? vi fick prova det på vårat ridläger. visst var det klurigt och mycket svårare än att  tömköra på en volt men det funkar. :P

Thorsson
0

#16. jo, men man kan ju tappa koncentrationen, av att man srpinger bakom hästen precis som peppe säger, om inget annat så gör väl hästen det om man kommer lite efter och drar den i munnen osv. ;)