Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2995 ggr
A-Appelbro
0

Distansridnig??

Heej, jag undrar om det är någon här som rider/har testat distansridning.

Är intresserad och vill veta mer om de, så skriv!

A-Appelbro
0

putt

A-Appelbro
0

ingen??

Yuriko
0

Jag rider distans :) …eller, mina medryttarhästar är distanshästar, och jag har provat en ritt och planerar att fortsätta tävla!

Vad är det du vill veta om distans? Vet inte om jag kan hjälpa dig, men jag kan ju försöka iaf..

Jojaton
0

Har aldrig testat distans själv, men tycker att det verkar mega mysigt! :) Var funktionär på Göingeritten för ett tag sedan.

Johanna - Instagram

Neywaz
0

Vad är det du vill veta, ställ gärna frågor =)

Jag har tävlat upp till 160 km, har ingen tävlingshäst just nu men är lika glad för det ;)

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red min första distans, 18 km PP nu i helgen, det var jätteskoj och nästa gång blir det en längre sträcka, 18 km var lite mesigt Skrattande

Här kommer vi i täten till första groomstoppet =) (nr 127)

A-Appelbro
0

Okeej, jag frågar på:)

Hur gammal måste man vara för att få tävla?

är det någon åldergräns på ryttaren/hästen?

vilka klasser finns?

Yuriko
0

Ingen åldersgräns för ryttaren, men hästen måste vara minst 6 år för att få starta i en tävlingsklass.

Det finns "prova på" klasser (brukar vara runt 18 km), "clear round" (40-50 km), och tävlingsklasser (från 50 km upp till 160 km).

A-Appelbro
0

Okeej tack för svaren:)

Men det är ingen åldergräns?

Yuriko
0

Varsågod :)

Nu hänger jag inte riktigt med i vad du menar tror jag. Åldersgräns för hästen: Inte under 6 år. Åldersgräns för ryttaren: Finns inte.

Men det var ju vad jag sa innan…

thilda-
0

haha då ska jag sätta upp en liten baby då på en häst ;)

Jojaton
0

#10 Tror hon menar maxålder. T ex i hoppning får man inte vara äldre än 18 för att tävla C- och D-ponny.

Johanna - Instagram

Yuriko
0

#12 Det har du nog rätt i..

Isåfall: Finns ingen maxålder uppåt, man får rida ponny oavsett hur gammal man är.

Neywaz
0

litet tillägg - man får tävla ponny så länge man vill, om ekipaget ser proportionerligt ut. Många araber är ponnyer och tävlas av vuxna ryttare.

A-Appelbro
0

#10 Tack, det var det jag menade:P

tack även 14 o 13

A-Appelbro
0

Vilka raser tävlar ni med??

Yuriko
0

#16 En arab :) Har än så länge bara startat en CR, den första för både honom och mig, men förhoppningsvis blir det många, många fler tävlingar!

Neywaz
0

Araber har jag! Jag har även en minishettis som jag siktar på att få ut på en clear round eller liknande om jag bara hittar en ryttare i lagom storlek ;) Det går att starta med alla raser, en normalt riden häst klarar en femmil =)

Buuc
0

Åh, om jag får en egen häst/medryttar häst någon dag så ska jag ta och prova en distanstävling! Det låter så humla mysigt och kul!

A-Appelbro
0

Jag tänkte rida med mitt varmblod..hehe kanske lite udda;) Men det är ju mest för skoj skull vi vill göra det!

en till liten fråga…hur gammla är era hästar o har ni vunnit någon gång?:)

Yuriko
0

#20 Det är rätt många som tävlar med varmblod, så det ska nog gå bra for dig med :)

Rayhan var tio när vi startade vår första CR nyligen, och eftrsom att det är den enda gången vi har tävlat så har vi inte hunnit vinna något än. Men det kommer :)

Neywaz
0

#20 Jag vann min andra tävling jag ställde upp i (den första lyckades jag inte vinna, vi förlorade på upploppet och kom "bara" tvåa) och det är INGET jag är stolt över idag eftersom jag på den tiden inte kunde ett skvatt och min häst inte var tränad för sin uppgift. Eftersom hon var oerhört stark psykiskt så tog hon sig igenom och jag var världens stoltaste, tills jag insåg hur dåligt hon mådde både då och efteråt. Vi backade flera steg, jag lärde mig mer, och sänkte farten rejält. Min stackars häst fick vila flera månader efteråt.

Efter det har jag blivit lite för försiktig och mestadels ridit på säkerhet, men ändå lyckats ta en hel del placeringar genom åren. =) Men jag är lika glad när jag kommer sist på en fräsch häst ;)

Varmblod är den vanligaste rasen efter araben att tävla distans med så ni är absolut inte udda. Varmbloden och araberna är de som syns mest på distansbanan.

A-Appelbro
0

Okeeej vad bra:)

hur lång tid tar det ungefär att träna upp sin häst till den grad att den klarar en ritt, mitt sto är bara 7 nu o har aldrig tävlat ´distans så om jag kanske kan få lite "tips" om hur ni tränade er/era häst/hästar

tezzie
0

Neywaz, har du bra koll på vad dina hästar har för puls?

Var på en föreläsning om distans och dom sa att det var viktigt att veta, är det det?

Ska rida med en distanstjej i sommer på en 4-mils tur och det ska bli intressant =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Neywaz
0

#23  Om ditt sto rids normalt till vardags så ska hon klara en clear round. Du kan ju öka på ridturerna lite, lägg in långa lugna travpass och var ute lite längre än normalt så ska du se att ni kirrar er första ritt utmärkt :)

#24 Japp jag vet vad de har för puls :) Men för mig är det inte livsviktigt att veta exakta slag/minut utan jag har mer på ett ungefär. Annars blir man ju tokig om den visar ett slag fel hit eller dit. Ur hälsosynpunkt så är det bra att veta det, förhöjd vilopuls kan ju betyda begynnande sjukdomstillstånd, om inte det är något i omgivningen som stressar den. Har man en häst av tyngre ras eller/och som har högre vilopuls och svårt få ner pulsen är det särskilt viktigt att veta vart den står eftersom man annars kan åka ut på puls om man rider oklokt.

Vad kul att du ska ut på en fyramilsrunda, bor du i stockholm måntro? :)

CBA
0

#25 Näää hon bor i norrland om jag inte missminner mig :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[MartinaPettersson]
0

Nån som vet..
•Behöver man nån särskilt licens el. räcker det med grönt kort & ryttarlicens för ryttaren?

•Hur håller man koll på hästens puls? Tips..?

•Vart kan man hitta tävligar?

•Hur länge får ett dräktigt sto tävla?

•Nån distansmänniska som bor inom Dalarna? :)

•Har hört att det finns en "distans-shop" på internet där man kan köpa träns mm.. Nån som vet vad hemsidan heter? xD

Yuriko
0

Ingen särskild licens behövs för distans, hästens puls håller du allra lättast koll på med en pulsmätare + pulsklocka, annars funkar det med ett vanligt stetoskop, tävlingar kan du hitta på svenska ridsportförbundets hemsida (http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/mainf.htm), dräktiga ston har jag ingen koll på, och hemsidan du är ute efter heter distansritt.nu

Det var nog allt :)

[MartinaPettersson]
0

Okej, tack ^^

tezzie
0

#25 Ja, CBA har rätt, jag är norrlänning :-)

Men hur mycket grejer släpar ni med er på en tur? Slår ni på tappskor själva?

*** Kärleken övervinner allt ***

Yuriko
0

Justja, tävlingsbok ska man ju ha också! En s.k, "gul bok" där tävling och resultat fylls i.

Neywaz
0

#30 Jag slår på tappskor själv, men det ska finnas hovslagare på tävlingarna. Det händer ibland att det inte finns det, och så händer det också att det är flera som tappar skor, och de som rider de högre klasserna prioriteras så rider man en lägre klass kan man få vänta länge om man har otur. Något som är bra om man inte kan slå på tappskor själv är easyboot eller liknande att sätta på som nödlösning tills hovslagaren kommer.

[MartinaPettersson]
0

Får man ha pulsmätare på nästen under ritten?

Yuriko
0

#33 Tror det, jag har hört att man inte ska få ha det..

Neywaz
0

#33 Ja det är tillåtet och dessutom ganska vanligt att man rider med pulsmätare.