Normalvikt
Var är normalvikt på…
Ett D-ponnysto, ca 145cm hög, arab/pinto, inte smäcker men inte jättekraftig heller direkt, lite halvgrov.
Ett 2årigt sto, 140cm hög, arab/pinto/connemara, grov i modellen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
D-ponny: Kanske 300-350 eller nått? jag vet inte..
Min favorit är ett halvblod på ca 160 och han väger 450.
Runt 400-450 båda två tror jag.
Min Nordsvenska brukshingst av lättare typ, 153cm, 3år, väger 480kg idag. Så runt 400-450kg låter väl inte så dumt?
Det är så svårt att gissa normalvikt på en häst man inte träffat själv ;P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

jag skulle tippa på nån stans mellan 400-450, ganska exakt mitt i mellan
jag brukar räkna med att Blacky väger ca 450, och Peppe 400
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Stämmer nog det ni säger.
Wilda väger strax över 400 om jag räknat rätt. Windy, som stått ett tag pga onda ben nu, och som dessutom går upp i hull såfort hon får 30g mer hö än vad hon brukar få (
), väger 470-480kg. Hon har ju stor gräsmage nu också eftersom det funnits bete ända sedan förra sommaren pga ingen snö.
Skrev du inte 530 på bilddagboken? Windy.
#6 Nej ;) Skrev 499 på Windy och 430 på Wilda men hade räknat fel, det blev 470-480 (Windy) och 410 typ på Wilda.
Jaha, för du sa ju att du blev förvånad över att hon vägde så mycket också. Menmen, fine.
Men shit, hur kan dom väga så mkt? Alla ni som har svarat har väl ponnyer? Som jag skrev i mitt första inlägg så väger min favvohäst 450 kg och är 160 i mkh, har vägt honom på en riktig våg, en annan häst i stallet som är runt 170-175 vägde 523 kg och han är oxå ett halvblod och lite halvgrov, kanske är fel på vågen dom vägdes??
#9 Det kan stämma.
Min c-ponny väger mellan 300-350 kg.

min d-ponny väger mellan 350 - 400 kg

min d-ponny som är kraftig och 147 cm väger normalt 438-448 kg
Jag har inte vägt på vågar utan mätt enligt Ridsport iFokus "Hur mäter du hästen-"artikel. Så det stämmer inte exakt heller, inte lika exakt som att väga på vågar.
#8 mätte ju fel först som sagt ;)
Och Windy ÄR överviktig, hon är väldigt lättfödd och har gått på lite för mkt bete under året. Men nu går hon i en hage med knappt något bete alls och de har sänkt fodergivan så det ska nog göra susen.

Jag har en Connemara som när vi vägde henne senast på riktig våg vägde hon ca 430 kg men jag tror att hon nu väger uppåt 450 kg INTE för att hon är tjock det är hon verkligen inte xD men för att hon börjar bli väldigt musklad och muskler väger ändel xD
Precis, muskler väger mer än fett ;)

Min gamla D-ponny på 146 cm (arab/connemara) väger/vägde ca 370 kg, han hade inget fett knappt utan bara muskler :)
Säger också runt 400-450 kg typ.
vårt halvblod på 163cm vägde 497kg när vi vägde henne 6 mån efter fölning strax efter betet :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
men vad väger då en b-ponny (russ) på 129 hög? Jag har avmakat för 300kg

Jag räknade på Japp (D-ponny) och han väger 400 kg, han är inte särskilt grov, men han har lite buk mage ;)
Schess som var 158, jag fick honom till 470, han är mer åt det grova hållet och var jämnt lite små fet :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Lyrik, kbltravare, 158 hög, vägde 630 kg på Ultuna när han var där i januari. Nu väger han 625 kg pga koliken, hostan, det dåliga höet och pälsfällningen.
Min pålla, en lite grövre dam på 152 cm som är lite små rund men väldigt dåligt musklad (pga sadelbrist) väger runt 500 kg. Corall som är en grov connemara på 148 cm väger runt 490 kg när han är trimmad, nu väger han 515 kg.

Folly är ett litet och smäckert varmblod på 155 cm, hon väger 432 kilo!
*** Kärleken övervinner allt ***
#21 Nu väger Lyrik ännu mindre. Har gått ner mkt i hull på den vecka jag var bortrest…

Men är verkligen 600 kg lite på en kbl-travare?
*** Kärleken övervinner allt ***
Men brukar man inta ta som standard på en islandshäst runt 350kg (kan ha fel)
Det är väl ett litet riktmått om man inte har tillfälle att mäta eller väga på riktigt.
#25 Han är den grövre, gamla modellen av kbltravare. Hans normalvikt ligger på 630 kg. Nu mindre eftersom han har gått ner i hull.
Jag tycker det låter väldigt mycket med en två åring som väger över 400 kg. Den kan väl inte heller ha speciellt mycket muskler då den är så ung.
Min förra c-ponny (maxad, 15 år) som var lite tjock och även hade muskler vägde kring 350 kg.
#28 Som sagt, jag mätte slarvigt och uträkningarna visar inte korrekt. Hon väger säkert mindre än 400. Däremot är hon redan stor och hon har alltid varit grov i modellen - muskler har hon, men inte lika mycket som ridhästar såklart. Dessutom har hon lite sommarmage nu, lätt hänt med så mkt bete.