Hur mycket tid?
Hur mycket tid tycker ni att man ska lägga ner på sin häst varje dag (bortsett från ridningen)?
Så, hur mycket tid tycker ni att man som hästägare måste kunna avvara per dag till sin häst?
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag tycker att man varje dag ska borsta av sin borsta av/visitera sin häst och kratsa hovarna + mockning och fodring.
Minst 45 minuter per dag tycker jag och då räknar jag inte med någon ridning!

Jag har iofs ingen egen häst, men den tid jag lägger ner i stallet brukara vara ungefär (ibland mer, ibland mindre) 3-4 timmar, varav 1-2 är ridning. Dels är det stallsysslorna som tar en del tid; mockning, fodring etc. till alla (fyra) hästar, plus utrustning som behöver putsas och smörjas. Dessutom tar jag ju hand om hästen också - borstar innan och efter ridning, stretchar ca en kvart efter ett lite hårdare pass, masserar ca en kvart oavsett hur (eller om) jag har ridit, samt visiterar och kratsar/smörjer hovar.
jag tycker vad du säger låter väldigt rimligt tezzie.
när jag hade hästarna brukade jag dela på dom, ta två varje dag, vilket funkade bra för mig. så ungefär 1,5 timme varje dag då inräknat mockning för 4 och pyssel för två.

Jag blir så förvånad över att man inte har mer intresse för sitt djur än vad vissa har… Ofta kommer h*n bara och mockar, tittar inte ens på hästen som står i hagen. jag har påpekat detta men det är inte populärt att lägga sig i andras hästhållning! Jag tycker synd om hästarna som bara får stå rakt upp och ner i en hage vecka efter vecka!

#4 Förstår verkligen hur du tänker - har varit i vissa stall där folk betalat stallägaren för att sköta allt, och sedan inte varit i stallet över huvud taget på typ en vecka! Hästarna har i princip bara fodrats och tagits in och ut ur hagen, ingen har gjort något alls med dem.. Då kan man ju fråga sig varför folk skaffar häst.. Som hästägare borde man väl vilja att hästen ska må så bra som möjligt?

Ja, det måste väl vara bättre att gå på ridskola en gång i veckan om man inte tycker att det är roligt med 7-dagars jobb i stallet.

Precis! Och om man tycker att man för tillfället inte har tid, så kan man väl åtminstone skaffa en medryttare eller nåt…
#5 Så hästarna skulle må dåligt för att de inte blir ordentligt ryktade eller blir "pussade på" på en vecka? Har väldigt svårt att tro det faktiskt. ;)
Men ja, när jag är som kortast i stallet blir det väl ca 45 minuter om jag gör allt själv. Mockar, byter vatten, gör i ordning mat, tar in hästen och kollar igenom henne. Min häst blir i alla fall inte ledsen om hon inte får en ordentlig rykt, hon gör ju för tusan allt för att inte vara ren..! Får hon bara mat så är hon glad. ;)
Idag var jag i stallet i fyra timmar, utan att rida. Och bara en halvtimme var pyssel med hästen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ehm, okej, nu är jag låååångt ifrån i stallet varje dag, men när jag är där brukar jag mocka, rykta och slänga på sadel på drygt en halvtimme, rider runt 1,5 timmar, sen rykt och slänga ut hästarna i hagen igen.. Så pyssel med hästen - runt 30-40 minuter per gång.

#8 Nja, det handlar väl mera om vad man har för intresse i sin häst? Varför ha en häst om man ändå aldrig är där?
Sen tycker nog jag att man kan borsta av hästen den värsta skiten, även om den kommer att rulla sig igen. Man tar på sig ett stort ansvar när man skaffar häst och har man inget intresse kvar då måste man sälja hästen eller hitta på någon annan lösning!
#10 Det är väl ändå ägarens problem om hästen står och kostar pengar, eller? I alla fall så länge den inte mår dåligt av det.
Och den värsta skiten är det klart man kan borsta bort, men då handlar det ju bara om utseendet, och att man själv vill det. Hästen märker ju inte av det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#8 Jag tror inte att den skulle må dåligt av det, men som Tezzie säger så handlar det väl om intresset. Skaffar man ett djur, oavsett sort, ska man väl åtminstone ta sig tid att titta till det oftare än någon gång varannan vecka..

Om det kostar pengar skiter jag fullständigt i, men hästen mår inge bra och den blir inte trevlig att hantera för oss andra heller när den bara står rätt upp och ner.
Men alla är vi olika… JAG tycker det är märkligt… Jag kan förstå om det händer ibland, men inte år efter år!!!
Men vaddå, får inte hästen någon hantering alls?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
När jag är i stallet är jag där MINST 1 timma. Mockar, ryktar, fodrar, sopar, släpper in, pysslar, smörjer, fyller in spån osv. När jag rider är det MINST 2 timmar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Nej, vi leder han till och från hagen (ca 15 meter)…
Mer än så behöver en häst. Den rids ca 1 gång varannan vecka!

Just den hästen jag tänkte på när jag skrev var det ett bra tag sen jag träffade, men det var en tjej som var kanske 15-16 som ägde den, och hon tyckte att hon hade för mycket annat att göra för att hinna "vara i stallet jämt", när hästen ändå blev in- och utsläppt, fick mat och fick boxen mockad. I perioder hände det väl att hon var hos hästen några gånger i veckan, men ofta blev den bara stående flera veckor i streck, och hon kom ut till stallet nån gång varannan vecka för att, i bästa fall, rida lite. Resten av tiden var det enda någon gjorde med hästen att släppa ut och ta in den.
#16 Behöver och behöver… En häst klarar sig bra utan att ridas. Beror väl i och för sig på vad det är för hagar den går i och hur länge…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, som jag sa så är vi alla olika ;) Och jag tycker nog att en häst behöver mer än så :)

Vad ska man ha en häst till om man inte bryr sig om den? En annan får ju dåligt samvete om man ska iväg och man frågar mamma om hon kan ta in dom… Och det är inte många gånger hon har fått göra det.
Och så det där med tiden, jaa det blir nog minst 3 timmar om dagen, då med ridning och allt som hör till :)
Visst skiljer det sig från häst till häst hur mycket man måste "hålla på med dem", men det har nog mycket att göra hur hästen är bl.a. psykiskt. Russen på Lojsta går väl lite halvfria och de mår ju prima. ;) Islandshästarna som ingen petar på under dagar verkar det inte heller gå någon nöd på. :P
Visst ska man givetvis titta så att hästen inte ligger i hagens bortre hörn med ett brutet ben, har tuggat sönder staketet och dragit till skogs eller något sådant, men jag vet många hästar som lever ett prima liv utan att ridas/pysslas om varje dag (och nej, jag sade inte att ägarna totalignorerar hästarna, och ja, de ser efter så att hästen inte ligger avsvimmad eller eksemisarna har lyckats knäppa upp sina täcken (hur de nu lyckas med det, det skulle jag allt bra vilja veta, men det har hänt flertalet gånger :P)).
Ärligt talat tycker jag det låter rätt obehagligt att en häst blir otrevlig att hantera för att den "bara" leds till och från hagen. Vad är det för hästar folk avlar på egentligen..? :S
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, stammen tänker jag inte lägga ut här ;) Men jag tycker inte att det är konstigt att en häst som inte hanteras blir "ouppfostrade"…
Nä men det tycker jag som vet hur extremt trevliga mer eller mindre ohanterade hästar kan vara…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag brukar vara i stallet ca 3-4 timmar per dag inklusive ridning…
Låt säga att ridningen tar 1-1½ timme så är resten kvalitetstid med hästen. Om jag har mockning blir det oftast mer tid…

vi har en häst i stallet som blivit lite "konstig", inte otrevlig men lite halvjobbig. Men det beror på att han får en massa kraft utan att motioneras. tidigare reds han ofta och i allra första början tror jag han tom reds två ggr/dag men nu rids han inget i veckorna och 1-2 ggr under fre-söndag. klart en häst blir jobbig då om de får samma mängd kraftfoder men har ingen möjlighet att få utlopp för den.
Jag är olika där, ibland bara 20 min (nu när de går på bete) och ibland 5 timmar. Min häst lider då inte och jag visiterar henne givetvis och kelar lite men mer hinner jag inte vissa dagar.

Blacky är lättmockad så har jag bråttom och inte ska rida så tar allt 15-20 min, inkl borstning och allt.
När jag hade Peppe också och båda skulle ridas så tog det ganska exakt 4 timmar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kanske skulle svara på hur länge jag är i stallet också^^
det finns dagar då jag bara mockar och ser att hästen står på alla fyra benen i hagen och åker hem och då är jag i stallet ca 10-15 minuter.
ska jag borsta eller gosa med pålle så tar det minst en halvtimma inkl. mockning och hö-uppvägning. har man bråttom så är det ingen bra ide att gå ut till pålle för då kommer man itne iväg så fort…

#23 fast hästen blir ju ändå hanterad när ni tar den ut/in ut stallet. det lilla gör mkt. hade varit värre om hästen gått på lösdrift.
Om jag räknar med ridning, ryktning, vistering, mockning m.m så tar det för mig ca 3-4 timmar. Sen kan man ju göra det snabbare också, men jag är seg x) Vad man BÖR lägga ner…tja, 2 timmar kanske?
Utan ridning så tar det för mig någon timma kanske, 45 min. Och det är väl ungefär vad jag tycker att man bör lägga ner.
Sen skadar det ju inte om man lägger ner mer tid.

Jag ryktar inte Reddie varje dag. Speciellt inte nu när det går mot sommar och insektstider. Ska jag inte rida så kan han få ha sin lera kvar som flugskydd. Känner igenom honom istort sett varje dag och kollar hovarna.
Vissa dagar pysslar jag så länge att jag inte hinner rida.
det e ju olika ibland är dom jätte skitiga det krävs mera borsning då, jag lägger ut ca 40 min på borsta pyssla med mina så 80 min pyssel. Nu har dom fått ett lov i 5 dagar eftersom dom är på betet så då tar jag ut borstarna o håller dom i grimmskaftet det gör inte så någa så 20 min eftersom jag inte finputsar dom utan kör bara igenom dom :P Men jag tar inte tid utan jag gissar mig fram.
ojojoj vad olika! vissa dagar bara mockar jag snabbt och sätter mat medans andra kan jag vara där i flera timmar! nu har jag ju stall hemma så jag kan gå över med en kopp te och sätta mig hos pållarna och dricka det om jag vill :) men i alla fall minst 3 dagar i veckan bör man ju dra av täcket och kolla över sin häst (självklar gärna var dag!)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag borstar i ca 40 min varje dag, fodrar, pysslar med annat, städar sadelkammare mm (behöver inte mocka, för nu går min ponny på bete). Sammalagt blir det ca 1,5 timme en vanlig dag. den finns det dagar där jag sköter ännu mer :)
Måste bara fråga, ni som borstar hästarna i 40 minuter, finns det verkligen nån häst kvar att borsta i slutet då? :P Haha
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag gör inte det, 45 minuter totalt sa jag ;) Mockar och gör allt annat oxå :)
Idag tog det tex 3 timmar, men då stog jag och surrade i 2 av dom :-)
#37 Var inte dig jag syftade på, var andra som sa det faktiskt. Du får lära dig att jag faktiskt pratar med andra människor än dig också ibland, Tezzie. ;)
Men så brukar det vara för mig också, pratar med folk längre tid än jag gör nåt vettigt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ååh, alldeles för mkt.. (A) dom är ju precis utanför huset , så är ju där typ hela tiden när jag inte sitter här (Y)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
mocka det tar lite tid dels så är jag lite petig varje bajsplutt ska upp så även tar jag upp för hand, allt ren halm lägger jag i ett hörn sen sopar jag allt, sen strör jag på lite spån i botten (dom har sina kisse ställen där lägger jag ut) sen på med gammla halmen sen på med lite nytt framme där dom får höet. Så mockningen tar minst 1 timme sen ska mat hämtas å sånt.

#36 Jag kan ibland stå och borsta hur länge som helst :P
Jag är ganska seg i stallet xD Att mocka två boxar tar en timme för mej, borta innan ritt tar ca 30 min, rida 1 timme, sadla av och duscha/borsta tar ca 30 min & övriga sysslor tar ca 30 min xD 3,5 timma tar dej för mej inkl. ritt xD
Enda gångerna jag kan stå och "borsta" så länge är när hon fäller som värst och jag verkligen vill bli av med pälsen. Fast då blir det ju bara med skrapan och inget annat. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#36 Haha, jag kan stå och borsta i en timma om jag har lust ;) Inför tävling står jag och gör iordning honom i ca 1-2 timmar ;)
#8 Jo, de kan må dåligt av att aldrig bli borstade och pysslade.
Lyriks "kompis" (de är bara 2 nu i stallet), Blenda, mår urdåligt av att aldrig bli borstad, kratsade hovar och pysslad med. Det enda hon ser är boxen och hagen. Boxen är dåligt "mockad", knappt med pissig spån så det inte täcker golvet. Får bara lite hö och någon näve kornkross. Blir bara borstad vid skoningen var 7-8 vecka, en snabb-avborstning. Har inte blivit riden på ett år ungefär. Arabsto som är 13 år, frisk. Tjejen som äger henne och hyr ut boxar, är en "fjortis" på 19 år, som inte har något alls intresse i sin häst eller stallet, har även 4 kaniner som hon missköter. Varför har man häst, stall och andra djur då? Hon gnäller över att jag inte rider så mkt på min Lyrik. Han är 27 år, med förslitningsskador. Rids nu 1-3 gg/veckan, mest skrittpromenader. Hennes häst är mer pensionär än min, "förtidspensionär"… Blenda är sur och grinig jämt, opålitlig pga att hon aldrig blir ompysslad och får uppmärksamhet.
#0 Är i stallet minst 1½ timme varje dag, Längre om jag rider/tömkör/promenerar med Lyrik. Mockar, byter ut vattnet inne, väger upp kvällshö och lägger in all kvällsmat. Blandar morgonmat och ny kvällsmat till nästa dag. Tar in och borstar och pysslar med Lyrik, även de dagar han ej motioneras. Fodrar, nu antingen morgon eller kväll.
#45 Beror självklart på vilket liv de lever utan människor. Och mockning och mat har jag inte sagt nåt om, det är ju självklart att det ska skötas bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#46 Denna häst mår dåligt. Är dessutom rejält överviktig. Min gubbe rids inte så mkt nu pga åldern och hans atroser, men han blir varje dag avborstad, promenerad och nu betad. Han blir skitsur om jag någon gång bara var i stallet en snabbis för mocka, matfix och fodring.
Mina kompisar tycker att jag/de ska anmäla henne för vanvård av både hästen och kaninerna. Men jag står ju där, än så länge. Letar stall igen.
Vad sägs om att en kanin sitter i en liten bur, får inte komma ut alls. Får det dåligt med vatten, hö och mat. "Mockat" var 3-4 mån mm?

Ojj, jag tar inte in min häst från hagen alla dagar i veckan.. Tror inte en sekund att hon mår dåligt av att gå i hagen hela dagen och sen bara ledas in i boxen på kvällen, sen är ju hon iof bara tre år och har fantastiska hagkompisar som leker med henne hela dagarna.
*hjälmlös bild*
//Mickan
#47 Ja då kan inte hästen ha det värst trevligt ute i hagen med kompisar och så om den kräver dahglig mänsklig kontakt. Och det var något jag tog förgivet i det jag skrev… Jag känner då inte till några hästar som mår dåligt av att inte bli ompysslade varje dag. Mat, utevistelse och kompisar får de ju ändå, och det var ju inte den delen det här handlade om. Det är en helt annan sak…
Och att jämföra med en kanin som är instäng utan mat och vatten, det blir ju jättefel. Jag pratar om hästar som får mat, vatten, mockat, utevistelse, kompisar och allt. Bara ingen som står och borstar dem i en timme… Så den jämförelsen förstår jag ärligt talat inte.
Folk som har hästarna på bete sommartid, inte tusan står de varje dag och håller på med hästarna med borstning och så (om de inte rids, utan alltså har "ledigt"), mår hästarna dåligt över det? Tvärtom, folk brukar ju till och med säga att de får "bara vara häst" under betet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vi har löst det bra i vårt stall nu, min syster Sweelin vill gärna ha en häst över sommaren och har då fått ta en av de som inte får så mycket tid annars. En mycket trevlig vbl-valack. Han är inte riden så mycket men då får Elin nåt att jobba med. Han behöver verkligen få lite ryggmuskler!
#49 Lyrik blir borstad och matad (behöver stödfodring) varje dag på betet. Blir inte riden varje dag, kanske 1-3 gg i veckan. Behöver ha täcke på sig. Flugtäcke+huva varma och soliga dagar (annars blir han uppäten). Tunt regntäcke regniga dagar - annars blir han stel och dålig i sina leder och muskler. Så jag är aldrig hästledig. Är hos Lyrik året runt.
Den hästen mår dåligt. Det kan alla se, även min pappa som inte har så stor hästvana.
Den har kompis, utevistelse, men får knappt mockat i boxen, knappt någon mat.
#51 Ja, jag tror dig att hästen mår dåligt. Men pga misskötsel, inte brist på hantering. Eller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#36 en som stod i vårat stall innan (hjälper mig i dressyren nu) borstar sin ponny 2 timmar VARJE DAG, i snart 7 år som hon haft hästen och har gjort det varje dag sen dess… hon skulle aldrig hoppa över att borsta så länge en endaste dag. är hon dödssjuk får hennes mamma ställa sig och borsta.
hon sliter ut 1-2 ryktborstar per år, ända ner till handtaget XD
#53 Hahaha ja det kan jag förstå att hon gör då… Hur tusan orkar man? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#53 Både och. Tyvärr.
Letar stall igen. Höet dammar/mögligt. Dålig ventilation i stallet. Lyrik hostar både av stallet och höet. Knappt något bete, så det är kanske tur att det är bara 2 hästar nu i stallet. Kommer få stödfodra Lyrik hela sommaren, är redan tunn.

#54 ja säg det…
men nu har hon lugnat sig lite…för 2 år sen borstade hon 2 timmar /2 ggr om dagen, alltså 4h/ dag (morgonen innan utsläpp samt eftermiddag vid insläpp/ridning). nu borstar hon "bara" 2 timmar om dagen XD

#55 varför flyttade du dit från början? om det var dålig ventilation menar jag, sånt ser man ju direkt?
Åh herregud :P Då antar jag att hästen inte är en såndär som blir rastlös efter en stunds stillastående i alla fall? ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#57 Nä, det syntes inte alls.

#58 jo lite rastlös är hon allt, men hon sitter ju fast ;)
Haha, om jag skulle borsta kusarna i stallet 4 timmar om dagen skulle de inte ha något hår kvar. :P